تغییرات قوانین فیفا درباره بازیکنان دورگه/ دورگه‌ها برای تعویض ملیت راحت شدند

تغییرات قوانین فیفا درباره بازیکنان دورگه/ دورگه‌ها برای تعویض ملیت راحت شدند

وب سایت رسمی فوتبالی- قوانین فیفا درباره بازیکنان دورگه تغییر خواهد کرد.

به گزارش سایت فوتبالی، در هفتمین اجلاس داوران دادگاه CAS که نماینده ایران هم حضور داشت اتفاقات جالب توجهی افتاد و چندین و چند قانون در فیفا قرار است دچار تغییرات شوند. 

یکی از این قوانین ماجرای بازیکنان دورگه بود. در قانون فعلی فیفا، بازیکنان دورگه در صورتی که برای تیم ملی بزرگسالان کشوری که آن را ترک کرده اند یا پدرشان متولد آنجاست، بازی نکرده باشند، می توانند برای تیم ملی بزرگسالان بازی کنند. مثل اشکان دژاگه که برای تیم های  رده سنی آلمان بازی کرد اما در تیم ملی بزرگسالان، تیم ملی فوتبال ایران را انتخاب کرد و شاگرد کارلوس کی روش شد. این قانون قرار است دستخوش تغییر شود.

دکتر پرند عزیزی قاضی ایران دادگاه کاس و مشاور حقوقی کمیته ملی المپیک ایران  در دومین مجمع عمومی زنان حقوقدان ورزشی جهان و هفتمین اجلاس اعضای دادگاه CAS  که از 28 شهریور ماه لغایت 1 مهر ماه در شهر لوزان برگزار شد به عنوان نماینده ایران حضور داشت. او در این باره به فوتبالی گفت: در این مجمع که زنان حقوقدانان عضو از سراسر جهان حضور داشند ضمن تصویب تغییراتی در قوانین Wada  و  فیفا  ، آئین نامه ها ی انظباطی فدراسیونهای ورزشی هم بررسی و بر کاهش تبعض جنسیتی نیز تاکید و راهکارهایی نیز ارائه شد. تاکید اعضا بر راهنمایی و آموزش داوران بین المللی در جهت امور CAS و IBA   از دیگر مصوبات این مجمع بود ، همچنین اعضا اتفاق نظر داشتند که  داوران معرفی شده  حتما بر اساس معیارهای استاندارد مورد نظر CAS  انتخاب شوند و یکی از مهمترین آنها تسلط بر زبان انگلیسی می باشد . معرفی  ساختمان جدید دادگاه CAS  هم از دیگر موارد مطروحه در این نشست 4روزه بود .

عزیزی درباره تغییر قانون دورگه ها به فوتبالی گفت: در قانون جدید، بازیکنان می توانند در رده سنی بزرگسالان هم ملیتشان را عوض کنند. فیفا در کل می خواهد بازیکنان برای بازی کردن در تیم های ملی و باشگاهی، با کمترین مشکل روبرو باشند. به همین دلیل قانون قبلی قرار است تحت شرایطی عوض شود. این قانون برای پاسپورت های پدر و مادر بازیکنان هم قابل اجراست و بازی کردن با ملیت پدر و یا با ملیت مادر تحت شرایطی که اعلام می شود، میسر می شود. البته جزییات قانون جدید توسط فیفا به کشورها اعلام می شود.

داور ایرانی دادگاه بین المللی درباره اینکه چرا این قانون تغییر کرده گفت: از نظر قوانین حقوق بشری دادگاه بین المللی ورزش خواستار تجدید نظر شده و اعلام کرده که چرا یک بازیکن در رده بزرگسال با بازی کردن در تیم ملی یک کشور که در آن به دنیا آمده و ممکن است فرصت بازی کردن در ادامه راه با آن تیم را نداشته باشد، از بازی کردن در کشور پاسپورت پدر یا مادرش محروم شود.

عزیزی در پایان به فوتبالی گفت: در قانون نقل و انتقالات فیفا، آمده بود که اگر بازیکنی سه ماه حقوقش را از باشگاه دریافت نمی کرد، می توانست به صورت یکطرفه فسخ کند، در قانون جدید سه ماه به دو ماه تغییر یافته و این قانون به نفع بازیکن ها تنظیم شده است و می تواند برای فوتبال ایران که دارای مشکلات اقتصادی هم هست مهم باشد.