فیفا و اعمال محدودیتهایی در تعداد بازیکنان قرضی

فیفا و اعمال محدودیتهایی در تعداد بازیکنان قرضی

سایت رسمی فوتبالی- روزنامه آلمانی اشپورت بیلد در گزارشی یادآوری کرده که مقامات فیفا در نظر دارند تا محدودیت هایی را در تعداد بازیکنان قرضی باشگاه ها اعمال کنند. طبق این گزارش، فیفا قصد دارد تا تعداد بازیکنان قرضی هر تیم را به هشت بازیکن کاهش دهد وبدین ترتیب مانع از جذب ده ها بازیکن توسط یک باشگاه و انتقال قرضی شان به تیمهای دیگر شود. این کاری است که باشگاه هایی مثل چلسی، یوونتوس و منچسترسیتی در سالهای اخیر به وفور انجام داده اند وبا جذب بازیکنان متعددی، آنها را به صورت قرضی به تیمهای دیگر واگذار می کنند.

انتقال قرضی بازیکنان به تیمهای دیگر، باعث می شود تا بازیکنانی که درتیم اصلی زیرنظر سرمربیشان فرصت بازی کردن پیدا نمی کنند، در تیمهایی دیگر بتوانند بیشتر به میدان بروند. در این میان تیمهایی هستند که از این شرایط نهایت بهره را می برند و دربازار نقل و انتقالات با خرید بازیکنان جوان و انتقال قرضی شان به تیمهای دیگر، دست به تجارت می زنند.

باشگاه های بزرگی مانند چلسی ومنچسترسیتی روی هم رفته 68 بازیکن قرضی در تیمهای دیگر دارند که این تعدادبه مراتب بیشتر از بازیکنان قرض داده شده تمام تیمهای حاضر درلالیگا (58 بازیکن)است. چلسی 40 بازیکن را به صورت قرضی در تیمهای دیگر دارد و منچسترسیتی گواردیولا 28 بازیکن را به صورت قرضی به تیمهای دیگر فرستاده

دیگر لیگی که درآن قرض دادن بازیکنان حسابی مرسوم است، سری آ ایتالیاست. یوونتوس 26 بازیکن را به صورت قرضی به تیمهای دیگر فرستاده و فصل گذشته 45 بازیکن رابه صورت قرضی به تیمهای دیگر واگذار کرده بود. 

باید این نکته را درنظر داشت که خرید یک بازیکن جوان وکم نام ونشان ارزان تر است و با او قراردادی طولانی بسته می شود. با انتقال قرضی این بازیکن به باشگاهی دیگر، پرداخت دستمزدش برعهده تیم جدید خواهد بود. بعد از آن هم این بازیکنان با کسب تجربه بیشتر و بالارفتن ارزش وقیمتشان به تیم مالک بازمی گردند وبه عنوان بازیکنان گران قیمت تری به تیمی دیگر قرض داده می شوند ودرصورتی که موفق بوده باشند، جذب تیم اصلی می شوند.


البته در قانون جدید یک مورد استنثا درنظر گرفته می شود که آن هم مربوط به بازیکنان بامهارت زیر 21 سال است که در باشگاه محلی پرورش یافته اند و برای مدتی طولانی با این باشگاه قرارداد دارند. دراین موارد، به باشگاه ها اجازه داده می شود تا بدون محدودیتی این بازیکنان را قرض دهند تا بتوانند در تیم جدید شانس بیشتری برای بازی کردن داشته باشند. البته این قانون پیش از اجرایی شدن، باید به تائید کمیته اجرایی فیفا برسد.