ازبکستان صفر - ایران یک / باز هم یک هیچ همیشگی! / کی روش به 50 رسید

ازبکستان صفر - ایران یک / باز هم یک هیچ همیشگی! / کی روش به 50 رسید

وبسایت فوتبالی- تیم ملی فوتبال ایران در نخستین پیکار خود بعد از جام جهانی روسیه در ورزشگاه ملی تاشکند به مصاف ازبکستان رفت. کارلوس کی روش برای این پیکار با ترکیبی از نفرات جوان و باتجربه به مصاف شاگردان هکتور کوپر رفت و در پایان شاگردان او موفق شدند میزبان را در خانه اش با یک گل شکست دهند.

در این پیکار نه چندان زیبا، ازبک ها چند شانس خوب را در نیمه اول از دست دادند و تیم برتر میدان در 45 دقیقه ابتدایی بودند. اما با شروع نیمه دوم کی روش دست به چند تغییر در ترکیب تیمش زد تا تیم ملی شکل هجومی تری به خود بگیرد. بازیکنان تیم ملی با گذشت زمان به هماهنگی بهتری دست پیدا کردند تا بالاخره موفق شدند در دقیقه 68 توسط مهدی ترابی تازه وارد به گل برتری برسند. 

در ادامه ازبک ها بر حملات خود اضافه کردند اما سازمان دفاعی تیم ملی نشان داد به این راحتی ها دروازه اش باز نمی شود. همین طور هم شد تا در نهایت یوزهای ایرانی با نتیجه یک بر صفر در خانه ازبک ها به برتری برسند. این پنجاهمین پیروزی کی روش همراه با تیم ملی فوتبال ایران بود.

سه شنبه 20 شهریور ماه 1397، ازبکستان، تاشکند،  ورزشگاه ملی تاشکند

داور: دیمیتری ماشنتسف(قرقیزستان)؛ کمک‌ها: باخادیر کوجکاروف، اسماعیل تالیپژانوف و سنجار شویوسوپوف(ازبکستان) 

ترکیب ازبکستان: الدوربک سویونوف، ویتالی دنیسوف، آنزور اسماییلوف، اسلام توختاخوجائف، فرخ سایفی‌ئف، عادل احمدوف، اوتابک شوکوروف، الدور شومورودوف ( تورسونوف  از شروع نیمه دوم) ، مراد بیکمائف، سردار رشیدوف ( صبیر خوجائف از دقیقه 58) ، تیمورخوجا عبدوخالیکوف 

سرمربی : هکتور کوپر

ترکیب ایران : امیر عابدزاده، مرتضی پور علی گنجی، مجید حسینی ( پژمان منتظری دقیقه 63 )، وریا غفوری ( صادق محرمی از  شروع نیمه دوم ) ، سعید عزت الهی ( مسعود شجاعی دقیقه 70) ، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه ( سامان قدوس از شروع نیمه دوم) ، علی قلی زاده، علیرضا جهانبخش ( مهدی طارمی از شروع نیمه دوم ) و کریم انصاری‌ فرد ( مهدی ترابی دقیقه 64)

سرمربی: کارلوس کی روش

کارت زرد: فرخ سایفی ئف از ازبکستان دقیقه 43 

کارت زرد: میلاد محمدی از ایران دقیقه 90

گل اول ایران: 

دقیقه 68 : علی قلی زاده که در این دقایق به جناح راست تیم ایران آمده بود بارها با حرکات پا به توپش مدافعان حریف را به دردسر انداخت تا بالاخره همکاریش با سعید عزت الهی منجر به ارسال پاس عرضی داخل محوطه شش قدم حریف شود. در این لحظه یک بغل پا کافی بود تا دروازه ازبک ها باز شود. مهدی ترابی به زیبایی این کار را انجام داد.

دقایق حساس: 

دقیقه 5: ازبک ها در این دقایق ابتکار عمل را در دست دارند. حملات آنها از جناح راست ایران جایی که ووریا غفوری حضور دارد، سازماندهی می شود. در این لحظه از بازی توپ پشت مدافعان ایران فرستاده شد که امیر عابدزاده با خروجی به موقع حمله این تیم را ناکام گذاشت.

دقیقه 15: باز هم حمله ازبک ها از جناح راست ایران خطرساز شد. پیشروی سفیدپوشان به داخل محوطه جریمه ایران رسید و ارسال خطرناک احمدوف روی شش قدم ایران خروج ناقص عابدزاده را به همراه داشت. تیم ملی در این صحنه خوش شانس بود که دروازه اش باز نشد.

دقیقه 25: حملات ازبک ها از جناح راست ایران تمامی ندارد. این بار پورعلی گنجی بر روی یک ارسال بلند از مهاجم حریف جا ماند تا خروج هوشمندانه عابدزاده در خارج از محوطه جریمه راه پیشروی مهاجم حریف را ببندد. امیر شانس آورد که توپ به پایش برخورد کرد، در صورتیکه عابدزاده از دستانش برای دفع توپ بهره می برد، بدون شک از بازی اخراج می شد.

دقیقه 35: بالاخره نوبت به حمله ایران رسید. نفوذ سرعتی قلی زاده از سمت چپ به پشت محوطه حریف رسید. اشکان دژآگه صاحب توپ شد و شوت پرقدرتش بلوکه شد، در ادامه توپ به امید ابراهیمی رسید تا جهانبخش را در داخل محوطه جریمه میزبان راه بیندازد. ارسال علیرضا از همه عبور کرد تا قلی زاده با یک ضربه چکشی بی دقت بهترین موقعیت بازی را از ایران بگیرد.

دقیقه 39: ضربه ایستگاهی برای ازبک ها از فاصله ای تقریبا سی متری! سردار رشیدوف این ضربه را با پای چپ به سمت دروازه ایران پرقدرت نواخت، توپ پس از برخورد به زمین با اطمینان در دستان سنگربان جوان ایران آرام گرفت.

دقیقه 40: ضد حمله برای ایران! علیرضا جهانبخش از کنج محوطه جریمه ازبک ها توپ را زمینی و پرقدرت ارسال کرد تا کریم انصاری فر برای زدن توپ تنها یک گام کم داشته باشد.

پایان نیمه اول:

میزبان در 45 دقیقه اول سوار بر توپ و میدان بود. شاگردان هکتور کوپر مشخصا پشت مدافعان ایران را هدف گرفته بودند و چندین بار با ارسال های کوتاه و بلند، مدافعین تیم ملی را جا گذاشتند که در یکی دو صحنه عابدزاده دروزاه تیم ملی را نجات داد. 

بعضی بازیکنان تیم ملی از آمادگی لازم به دور هستند ، ضمن اینکه هماهنگی بازیکنان در خط میانی و حمله چندان جالب توجه نیست. باید دید در نیمه دوم چه اتفاقاتی در راه است و کی روش چه تغییری در سیستم و نفرات تیم می دهد.

دقیقه 52: پاس عمقی و دقیق سعید عزت الهی در پشت مدافعان ازبک به بازیکن تازه وارد ایران رسید. مهدی طارمی در این صحنه مطابق معمول با آرامش خاص خودش سنگربان حریف را از پیش رو برداشت اما اصرار بیجا بر حمل توپ باعث شد تا مدافعان جا مانده ، از راه برسند و دروازه خالی تیمشان را نجات بدهند.

دقیقه 56: سردار رشیدوف در محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد. موقعیتی که باز هم از جناح راست ایران حاصل شده بود. چپ پای ازبک در این صحنه مدافع پیش رویش را برداشت و با شوتی سهمگین عابدزاده را مجبور به واکنش سختی کرد. باز هم گلر جوانمان دروزاه تیم را از گل خوردن نجات داد.

دقیقه 66: دو حمله پیاپی برای ایران نتیجه بخش نبود و در نهایت شوت بغل پای طارمی از بالای دروازه ازبکستان به بیرون رفت.

دقیقه 87: ارسال خطرناک ازبک ها از سمت چپ خط دفاعی ایران روی خط شش قدم فرود آمد. خروج عابدزاده همراه با مشت این بازیکن همراه بود که توپ دفع شده با برخورد به سر مهاجم میزبان به طرز خطرناکی از روی تیر افقی دروازه به بیرون رفت.