مجید جلالی؛ یک معلم با گرمکن ورزشی

مجید جلالی؛ یک معلم با گرمکن ورزشی

به گزارش" ورزش سه" امروز جشن تولد 63 سالگی مجید جلالی بود. مربی حال حاضر تیم پیکان با لقب آقا معلم. او در دوازده دوره لیگ برتر حضور داشته و از سال 82 که مربیگری را آغاز کرده یک قهرمانی در لیگ برتر با پاس تهران (82-83)، یک قهرمانی در جام حذفی با صبا باتری(83-84) و یک سوپرجام با همین تیم با همین تیم سال 84 به دست آورده است.


در این سال ها در پاس تهران، صباباتری، فولاد خوزستان، تراکتورسازی، سایپا و پیکان مربیگری کرده است. بیشترین حضورش در فولادخوزستان بود که از لیگ هفتم تا پایان لیگ یازدهم در هدایت این تیم را به عهده داشت. او دو فصل در سایپا و امروز سومین فصل حضورش در پیکان را پشت سرمی گذارد.


چند سکانس


-دوران فوتبالی مجید جلالی از دهه پنجاه، محله عارف، زمین خاکی و بازی در تیم البرز در هفده سالگی آغاز می شود و سپس تشکیل تیمی به نام «وحدت» که می گویند خود او یکی از کسانی بوده که اسم این تیم را پیشنهاد داده است. تیمی محلی که در سال 1340 توسط بازیکنی به نام علی محمد مرتضوی که در تیم کیان بازی می کرد با جوانان و بچه های محله کرمان و اردوان تشکیل شده بود بعد از انقلاب اسلامی توسط نسل دیگری از همین جوانان از جمله مجید جلالی هافبک جوانش وحدت نامگذاری می شود. تیمی که جایگاهی خوب در نوستالژی فوتبال دهه شصت ایران دارد و مجید جلالی بی شک یکی از مهره های اصلی گربه سیاه پرسپولیس و استقلال بود.


-جلالی در 21 سالگی و در حالی که فوتبال بازی می کرد همزمان مربیگری را هم در تیم های رده های نوجوانان آغاز کرد. او در وحدت بازی می کرد و یک فصل در رقابت های باشگاه های تهران به تیم بزرگ آن زمان شاهین پیوست. او اما در سال 65 با نظر هیئت مدیره باشگاه وحدت به عنوان سرمربی این تیم مشغول به کار شد و دو مقام پنجمی با این تیم جوان و جذاب به دست آورد.


-جلالی در دهه هفتاد و از سال 72 تا 75 مربی تیم هما بود. دو سال مربیگری تیم پیام مشهد و سپس  در سال های 69 تا 71 مربی تیم ملی زیر 16 سال ایران و در سال های 72 تا 73 مربی تیم ملی زیر 20 سال ایران بود. در سال های 73 تا 76 نیز به عنوان مربی تیم نیروهای مسلح ایران برگزیده شد و با این تیم در سال 74 به مقام نایت قهرمانی جام ارتش های جهان دست پیدا کرد.


-در سومین دوره لیگ برتر و در حالی که بیشتر وقتش را در تیم های پایه مربیگری کرده بود از مربیگری تیم زیر 20 ساله های ایران به نیمکت پاس تهران رسید. تیم بزرگ و مدعی که با حضور جلالی به عنوان یک مربی غیرپاسی توانست اولین و تنها قهرمانی اش را در لیگ برتر به دست بیاورد. پاسی که جلالی به قهرمانی رساند بازیکنانی مثل آرش برهانی، جواد نکونام و خدادادعزیزی را داشت. او در لیگ چهارم و  بعد از پانزده هفته با انتشار یک نامه جالب از سوی مصطفی آجرلو مدیرعامل وقت پاس برکنار شد. تیمی که کمی بعد به مصطفی دنیزلی رسید.


-درپایان لیگ چهارم صباباتری مربی صربش میلان زیوادینوویچ را برکنار کرد و جلالی جانشین او شد. جلالی با صباباتری جام حذفی را در فینال برابر ابومسلم برد و توانست سوپرجام ایران را هم کسب کند.صبا در آن سال بازیکنانی چون علی دایی ، سهراب بختیاری زادی و یحیی گل محمدی را داشت. صباباتری اما درلیگ پنجم با جلالی سه هفته اول را با یک برد، یک باخت و یک مساوی از کار برکنار شد. بعد از صبا و در هفته نوزدهم هدایت تیم قندی یزد را به عهده گرفت اما قندی و جلالی در این فصل سقوط کردند.


او در لیگ ششم باردیگر هدایت پاس را به عهده گرفت اما روزهای خوبی سپری نشدند و و بعد از یازده هفته جای خودش را به همایون شاهرخی داد. 4 برد، 4 باخت و 3 تساوی نتایجی بود که در نهایت منجر به برکناری شد. دوری او از سرمربیگری در لیگ برتر اما در هفته پانزدهم لیگ هفتم باحضورش روی نیمکت استقلال اهواز به پایان رسید. او تیم را در رده هشتم جدول نگه داشت اما از این تیم جدا شد. او فصل تازه ای را آغاز می کرد.


او با قراردادی 4 ساله در فولاد خوزستان تبدیل به یک مربی سازنده شد و آرام آرام لقب آقا معلم گرفت. او در روزهای ابتدای حضورش در پاس تهران به دلیل اینکه مربی جوانی بود که از شیوه های سنتی مربیگری تبعیت نمی کرد به مجیدکامپیوتر معروف بود اما از شروع کارش در فولاد تبدیل به آقا معلم شد چرا که قرار بود از معدن استعدادهای فوتبال ایران در خوزستان بازیکن خوب ساخته شود. البته که داستان حضور او در فولاد جالب بود چرا که در فصل اول به مقام هفتم رسید اما در فصل دوم بازهم فولادی ها یک مربی جدی به نام لوکا بوناچیچ را به جای او آوردند اما لوکا تنها هشت هفته مربی فولاد بود و دوباره جلالی به این تیم بازگشت. لیگ های دهم و یازدهم را هم روی نیمکت این تیم نشست هرچند فصل آخر برای او و فولاد خوشایند نبود و در نهایت این همکاری چهارساله پایان یافت.


جلالی یک سال از مربیگری در لیگ برتر دور بود اما در لیگ سیزدهم هدایت تیم تراکتوسازی را به عهده گرفت. اما مربیگری در تبریز برای او یک دوران پرچالش بود و در نهایت بعد از تساوی خانگی برابر صبا از تیم کنار رفت. او با هدف یک برنامه سه ساله به سایپا رفت اما در فصل دوم چالش هایش با مدیران باشگاه در نهایت باعث شد تا در هفته بیستم و هشتم از این تیم کنار برود.


پیکان در دومین مرحله حیاتش در فوتبال ایران در 4 دوره ابتدای لیگ برتر یک پای ثابت بود اما در لیگ چهارم سقوط کرد، یک سال در لیگ یک بود و به لیگ برتر آمد و از لیگ ششم تا دهم بازهم بود اما در لیگ دهم سقوط کرد. در لیگ یازدهم حضور نداشت اما در لیگ دوازدهم به لیگ برتر آمده بود، دوباره سقوط به لیگ پایین تر و بازگشت در لیگ چهاردهم. این تیم در پایان لیگ چهاردهم با جمعی از ستاره های فوتبال ایران به لیگ یک رفت و بعد از یک سال دوباره به لیگ برتر بازگشت. جلالی در لیگ شانزدهم هدایت این تیم را به عهده گرفت و پیکان توانست در پایان فصل به رتبه ششم برسد. در لیگ هفدهم هم پیکان تا نیمه های نیم فصل دوم یکی از سه تیم بالای جدول بود اما هشت هفته عدم پیروزی باعث شد که در نهایت این تیم در جایگاه ششم بایستد. امسال اما پیکان و جلالی در سومین سال همکاری و در شصت و سومین سال تولد آقا معلم دنبال اهداف و آرزوهای بزرگ هستند. کسب سهمیه و اگر شد یک رتبه خیلی خوب در بالای جدول. چرا که نه جلالی تجربه قهرمانی در لیگ برتر ایران را دارد و حضورش از اولین دوره ها  از لیگ برتر از او یک مربی باتجربه ساخته است. او طرفدار فوتبال منطقی است هرچند امسال با پیکان اهداف جاه طلبانه ای دارد. رفتن به به لیگ قهرمانان در روزهایی که لیگ برتر مربی باتجربه و کارکشته کم ندارد. جلالی در ششمین دهه زندگی اش حالا باید با برانکو، شفر، توشاک، قلعه نویی، گل محمدی و دایی  برای یک رتبه خوب دارای سهمیه بجنگد. آقا معلم امسال بلندپروازتر از همیشه به نظر می رسد.