خانم گزارشگر 3 بامداد آزاد شد

خانم گزارشگر 3 بامداد آزاد شد

به گزارش ورزش سه، بعد از انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر مبنی بر دستگیری یک خبرنگار ایرانی، خبرنگاران در تکاپوی کشف نام این فرد بودند که در حین انجام ماموریت بازداشت شده بود. بنابر پیگیری ها مشخص شد علت برخورد پلیس با گزارشگر یاد شده مساله رایت بازی هاست و از آنجایی که گزارشگران اعزامی صداوسیما برای پوشش این مسابقات از آی دی کارت خبرنگاری استفاده می کنند، این مشکل برای آنها در طول بازی ها پیش می آید. آی دی خبرنگاری شناسه ای است که تنها مجوز پوشش خبری بازی ها را در خود دارد و هر فعالیتی بیش از آن تخلف و نقض رایت رسمی بازی ها محسوب می شود. با این حال همانطور که در روزهای گذشته دیدیم فرستادگان صداوسیما به روش های مختلف به دنبال خبررسانی بودند و گزارش ها و خبرهای ارسالی از آنها از داخل سالن های مسابقات که با پیام رسان هایی مثل ایمو، واتس آپ و فیس تایم انجام  می شد. اتفاقی که در نهایت توجه بازرسان این مسابقه را به خود جلب کرده است. 


از آنجایی که حق پخش مسابقات بازی های آسیایی جاکارتا 2018 در اختیار بی این اسپورت است و این شبکه مشکلات حل نشده ای با صداوسیمای ایران در مورد پخش بازی های جام جهانی 2018 دارد، پای خبرنگاران اعزامی صداوسیما نیز به میان کشیده شده است و در شرایطی که گزارشگران صداوسیما باید با کارت های گزارشگری در محوطه برگزاری این مسابقات تردد کنند آنها با آی دی های خبرنگاری وظیفه خودشان را انجام می دهند که این مساله با واکنش برگزارکنندگان مواجه شد. 


گزارشگری که مورد بازداشت ماموران امنیتی حاضر در سالن قرار گرفت فرستاده یک شبکه رادیویی است که مشغول تصویربرداری و ارسال گزارش به تهران بود. خانمی که شب گذشته تا ساعت 3 بامداد در بازداشت پلیس اندونزی به سر می برد و در نهایت با وساطت مسئولین سفارت ایران در اندونزی و تعهد آنها قرار شد تا روز دوشنبه خاک اندونزی را ترک کند.


این اتفاق بی سابقه در شرایطی است که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقبال مردمی از پخش بازی های آسیایی می توانست با پرداخت یک و نیم میلیون دلار رایت بازی های آسیایی را به دست بیاورد  و بدون دردسر به پوشش این مسابقات بپردازد، مسابقاتی که ورزشکاران ایرانی کمتر توانستند صحنه های زیبای مدال آوری و افتخار آفرینی خود را با خانواده، نزدیکان و طرفداران خود به اشتراک بگذارند چراکه دوربین های صداوسیما در ایران قادر به پوشش مراسم توزیع جوایز و حاشیه های این بازی ها نیستد. 


در عین حال به نظر می رسد شأن کاروان ورزشکاران ایران بیش از این هاست و باید پوشش خبری غیررسمی  رقابت های آنان کنار گذاشته شود. همان که دیروز قهرمان های کبدی زنان بعد از کسب اولین قهرمانی تاریخ در رشته های تیمی تصویر خود را از تلویزیون ایران ندیدند و خبرنگاری هم که در تلاش برای ثبت این لحظه ها بود، بازداشت شد. شاید بازنگری موضوع حق پخش توسط صداوسیما و برنامه ریزی برای درآمدزایی راهی برای حل مشکلی باشد که احتمالا تنها برای خبرنگاران ایرانی پیش آمده است.