شیعی: امسال سهیمه نگیریم سال بعد می‌گیریم

شیعی: امسال سهیمه نگیریم سال بعد می‌گیریم

به گزارش" ورزش سه" تیم فوتبال پیکان بعد از سقوط و بازگشت به لیگ برتر با تغییر استراتژی پا به مسابقات گذاشت. این تیم در فصلی که به لیگ یک سقوط کرد یکی از پرستاره ترین تیم های لیگ برتر بود و با هزینه بالایی در مسابقات شرکت کرد اما نتیجه برای این تیم یک فصل دوری از مسابقات لیگ برتر شد. با این حال در بازگشت به لیگ برتر این بار ثبات در کادر و اتکا به جوانان و سرمایه های خود را مدنظر قرار داد و در دوفصل اخیر توانسته یکی از خوب های لیگ برتر باشد. پیکان امسال و در سومین سال از دوره جدیدش آرزوهای بزرگتری را در سر می پروراند. این تیم قصد دارد با ارتقا از رتبه ششم این بار به سهمیه لیگ قهرمانان دست پیدا کند و به نظر ابزارش را هم در اختیار دارد. محمود شیعی از دی ماه 1393 به عنوان مدیرعامل پیکان شروع به کار کرد و به نوعی می توان دوره جدید پیکان را به او و دوره مدیریتش نسبت داد. او در این سه فصل کادرفنی تیمش را حفظ و از برنامه های مجید جلالی حمایت کرد و امسال با حضور موثر در نقل و انتقالات به دنبال این است تا تیمش در سومین فصل مدیریتش بتواند یکی از نماینده های ایران باشد:


-آقای شیعی، پیکان لیگ برتر هجدهم را هم خوب شروع کرده است. به عنوان مدیرعامل این تیم بعد از سه فصل حضور در این باشگاه چه نظری درباره شرایط امروز این تیم دارید؟ 


ببینید یک زمانی پیکان به شکل آسانسوری زندگی می کرد و به همین دلیل ما تغییر استراتژی دادیم و در اولین قدم ثبات سرلوحه کارمان قرار دادیم. اولین کاری هم که کردیم آقای مجید جلالی را که به کار ریشه ای اعتقاد داشتند را آوردیم و از همان اول هم اعتقاد داشتیم که حداقل سه تا پنج سال این پروسه در جریان باشد.  ما براساس این استراتژی جلو آمدیم و الحمدالله داریم آثارش را هم می بینیم. البته «کاین هنوز از نتایج سحر است» و اتفاق های بهتری انشالله پیش رو خواهیم داشت. ما در مدیریت پیکان همیشه  به کادرفنی و جوانان تیممان اعتقاد داشتیم  و حتی سال گذشته که شرایط سختی برای تیم پیش آمد با اتکار به همین اعتقاد دوباره توانستیم نتیجه بگیریم و الان هم امیدواریم که بتوانیم تا آخر بایستیم. با این وجود هر اتفاقی هم که از نظر امتیاز و جایگاه رخ بدهد از آن اعتقاد و استراتژی که داریم عدول نخواهیم کرد و کماکان برپایه اعتقاد به کادرفنی و جوانانمان عمل می کنیم. 


-پیکان شرایط خوبی در تیم های پایه و رده های سنی دارد و انگار این موضوع اعتماد به نفس خوبی به شما و کادرفنی تیم بزرگسالانتان می دهد.


بله قطعا همینطور است. الان همه می بینند که بچه های پیکان در مسابقات آسیا ویژن چقدر خوب هستند. همین دیروز آقای چمنیان سرمربی تیم ملی نوجوانان 6 بازیکن از تیم پیکان را به تیم ملی دعوت کرد. در حال حاضر 18 بازیکن پیکان در رده های مختلف ملی حضور دارند و این ها پشتوانه تیم اصلی و کار آقای جلالی هستند. با اعتماد به نفسی که ایشان برایشان به وجود آورده انشالله شاهد حضور این بازیکنان خوب در لیگ برتر خواهیم بود که هم ارزش معنوی و هم ارزش افزوده برای باشگاه پیکان خواهد داشت.


-درباره بودجه پیکان در لیگ برتر هم حرف و حدیث هایی هست. برخی معتقدند باشگاه متمولی هستید و برخی می گویند از نظر بودجه جزو 5 تیم پایانی جدول هستید. وضعیت بودجه ای چگونه است؟


ما قطعا در لیگ برتر از باشگاه های متمول نیستیم و بودجه تعریف شده ای داریم و خیلی کنترل شده عمل می کنیم اما تعهداتمان را به موقع انجام می دهیم. برای این موضوع هم راهکارهای مختصری پیدا کردیم . در رده پایه ما آمدیم برای بازیکنان حقوق تعریف کردیم و هر بازیکنی که در هر رده ای از امید تا نوجوانان با باشگاه استارت می زند حقوق می گیرد و زمانی که می رود تسویه حساب می کند. در فوتبال و والیبال هم که ورزش های حرفه ای ما هستند علاوه بر 25 تا 30 درصد پرداخت ، تعهد ماهیانه ای هم تعریف کردیم تا بچه های والیبال و فوتبال هم ماهیانه مانند بچه های باشگاه حقوق دریافت کنند. این موضوع از طرفی تعهد ایجاد می کند و هم روحیه بخش است. از طرف دیگر تشویق ها و خدای نکرده اگر تنبیهی هم باشد به موقع انجام می شود. ما خوشبختانه توانستیم روی تعهداتی که داده ایم بایستیم و امیدواریم که بتوانیم ثابت قدم باشیم. 


-این ثباتی که درکادر فنی هست به نظر ریشه در ثبات مدیریتی باشگاه دارد. موافقید؟

بله کاملا ثبات مدیریت است که باعث می شود بتوانیم برنامه هایمان را اجرا کنیم. فصل گذشته پیکان هشت هفته نتوانست به هیچ بردی برد اما ما چون به کادر فنی اعتقاد داشتیم  و مطمئن بودیم این یک اتفاق فوتبالی است ایستادیم و در نهایت نتیجه اش را هم گرفتیم.


-چقدر امیدوار هستید که در سومین سال از برنامه هایتان موفقیتی مثل کسب سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورید؟


من خیلی امیدوار هستم که امسال سهمیه بگیریم. اما فوتبال شرایط خاصی دارد و از زمانی که داور سوت بازی را می زند تا پایان آن اتفاقات زیادی می افتد که نمی توان پیش بینی کرد. فوتبال مثل جریان زندگی است و یک کارت یا اخراج یا پنالتی می تواند سرنوشت یک تیم را عوض کند. ما خیلی امیدواریم به این نتیجه برسیم و اگر هم نرسیم سال بعد به آن خواهیم رسید.


-نسبت به سبک بازی پیکان به خصوص در هفته اخیر صحبت هایی شد. در این رابطه نظر شما چیست؟


ما از نظر مدیریتی حق انتخاب داریم که مربی خودمان را با توجه به ایده ها و استراتژی که دارد انتخاب و یا خدای نکرده برداریم. اینکه بخواهم بگویم فلان روش خوب است یا فلان تاکتیک استفاده شود را نه دوست داریم و نه بلد هستیم. تشخیص آقای جلالی بوده که باید از این روش و تاکتیک استفاده شود و براساس داشته هایش عمل می کند. کادرفنی ما خیلی مطالب را می بیند و برای هربازی برنامه دارد. باید به ایده ها و برنامه های کادر فنی احترام گذاشت.


- لیگ برتر را از نظر اجرایی و برنامه ریزی نسبت به دوره های قبل چگونه می بینید؟


در لیگ برتر امسال از نظر فیزیکی و برنامه ریزی شرایط خوبی را خواهیم داشت تنها باید کمی مسایل حاشیه ای را در فوتبال کم کنیم و بیشتر به دنبال جذابیت ها باشیم. این تفکر برد و باخت به هر قیمتی نباید باشد و وظیفه باشگاه و فدراسیون و تماشگران است که دست به دست هم بدهیم و از فوتبال لذت ببریم. امسال به نظرم شرایط  خیلی بهتر شده،بازیکنان و کادرفنی حاضر در لیگ معنی حرفه ای بودن را بهتر فهمیده اند و انکار افکار حرفه ای با فوتبال ما بیشتر عجین شده است. اگر بتوانیم از نظر سخت افزاری فوتبالمان را قوی تر و استادیوم های بهتری داشته باشیم قطعا فوتبال زیباتری خواهیم داشت.


-شما در شهر قدس بازی می کنید. شرایط این ورزشگاه خوب است؟


بله ورزشگاه شرایط خوبی دارد و باید از مسئولان شهر قدس تشکر کرد که خیلی زحمت کشیدند . باشگاه پیکان مسئولیت های اجتماعی هم دارد که براساس همین ما شهرقدس را انتخاب کردیم و تا الان هم همکاری خوبی داشتیم. امیدواریم که بتوانیم بازی های لیگ قهرمانان آسیا را به عنوان نماینده ایران در این ورزشگاه برگزار کنیم.


-پیکان باشگاهی است که در ورزش های مختلفی سرمایه گذاری کرده به خصوص در در والیبال و  تیم والیبال این باشگاه یکی از بهترین تیم های باشگاهی ایران و آسیا بوده است. امسال برای تیم والیبال چه برنامه ای دارید؟


ما غیر از فوتبال و والیبال که ورزش های حرفه ای هستند در 28 رشته مردان و 12 رشته بانوان در ورزش کارگری فعالیت جدی داریم. والیبال پیکان همانطور که گفتم از ورزش های حرفه ای این باشگاه است ، ما در والیبال بانوان سال قبل قهرمان ایران شدیم و در بازی های آسیایی شرکت کردیم.تیم والیبال مردان پیکان 7 بار قهرمان آسیا و 13 بار قهرمان ایران شده و تنها تیمی است که در رده ورزش های توپی به مقام سوم جهان در رده باشگاهی رسیده است. اما والیبال شرایط اقتصادی اش با فوتبال فرق دارد. فوتبال ارزش افزوده مادی و سرمایه ای دارد اما این موضوع در والیبال ابتر است و امیدواریم به نحو مقتضی حل شود. سرمایه گذاری در والیبال هیچ بازگشتی ندارد حتی اگر قهرمان شده به آسیا و مسابقات جهانی هم بروید همه اش هزینه است و سودی ندارد و این موضوع سرمایه گذاری را سخت کرده است چرا که برای شکوفایی باید انگیزه و توجیه اقتصادی وجود داشته باشد. ما امسال در والیبال تصمیم گرفتیم از جوانانمان استفاده کنیم. جوانان شایسته ای هم داریم که چهارسال است قهرمان می شوند.


-پیکان در فوتبال پایه و رده های سنی پایین خیلی فعال است و در این بحران فوتبال پایه در ایران کارش را خوب انجام می دهد. شرایط در رده های پایه پیکان چگونه است؟


ما تلاشمان را کردیم که از آدم های صالحی در رده های پایه استفاده کنیم و حساسیتمان در این انتخاب های خیلی بیشتر بوده که مربیانمان از نظر اخلاقی افراد درستی باشند. از دست اندرکاران تیم های پایه هم خواستیم به نتیجه و قهرمانی فکر نکنند وبرای رسیدن به آن دست به کارهایی مثل صغر سنی و کارهای دیگر نزنند. هدف تیم های پایه ما اخلاق مداری و خدمت به فوتبال و ساختن بازیکن برای تیم اصلی و آقای جلالی است.