5 نکته درباره ستاره جدید دورتموند

5 نکته درباره ستاره جدید دورتموند

به گزارش "ورزش سه"، سایت بوندس‌لیگا در پنج پرده به بررسی کارنامه‌ی اکسل ویتسل، دارنده‌ی  مدال برنز جام جهانی و بازیکن جدید دورتموند پرداخته.  

دوست صمیمی ناصر شاذلی


اکسل از پدری از اهالی جزایر مارتینیک و مادری بلژیکی به دنیا می‌آید و در ووتم، یکی از حومه‌های شهر لیژ بزرگ می‌شود. اکسل در آنجا با صمیمی‌ترین دوست خود و ستاره‌ی تیم ملی بلژیک ناصر شاذلی آشنا می‌شود. این دو در تیم‌های رده‌های سنی باشگاه استاندارد لیژ می‌درخشند ولی شاذلی لیژ را ترک کرده و ویتسل در این تیم ماندگار می‌شود. ویتسل در 17سالگی برای اولین بار در تیم بزرگسالان لیژ بازی کرده و کمی  بعد در کنار مروان فلاینی به یکی از بازیکنان ثابت خط میانی تیم تبدیل می‌شود. 

اسطوره‌ی لیژ


ویتسل در اولین فصل حضور حرفه‌ای خود در لیژ با این تیم در لیگ بلژیک به قهرمانی رسیده و به عنوان بهترین بازیکن لیگ انتخاب می‌شود. ویتسل سال بعد هم در قهرمانی مجدد لیژ در لیگ بلژیک نقش پررنگی ایفا می‌کند و در اوج جوانی برای هوادران این تیم بلژیکی به یک اسطوره‌ تبدیل می‌شود.

نقش کلیدی در بنفیکا


ویتسل دو سال بعد به بنفیکای پرتغال پیوسته و از یک وینگر جذاب در بلژیک به یک هافبک میانی پرکار تبدیلی می‌شود، نقشی که تا امروز به ایفای آن ادامه می‌دهد. ویتسل در سال 2011 به بنفیکا پیوسته و به عنوان یک شماره‌ی 6 کلاسیک در قهرمانی بنفیکا در لیگ پرتغال نقشی کلیدی بازی می‌کند. تنها نکته‌ی عجیب این است که ویتسل پیش از یک فصل در بنفیکا نمی‌ماند.   

سفر به شرق


ویتسل با پیوستن به زنیت سنت‌پترزبورگ و چهار سال بازی برای این تیم، چندین جام به افتخارات خود اضافه می‌کند. یک قهرمانی در لیگ روسیه، یک قهرمانی جام حذفی و دو سوپرجام روسیه. تا اینکه در ژانویه‌ی 2017 اکسل ویتسل به خاور دور فراخوانده می‌شود. ویتسل که تا آن زمان 96 بازی ملی در کارنامه دارد به فرصت انتقال به یوونتوس جواب منفی داده و 18 ماه را با پیراهن باشگاه تیانجین کوانجیان در لیگ برتر چین توپ می‌زند. 

کارآفرین خرافاتی


فوتبالیست‌های نخبه همگی تا حدودی عجیب و غریب هستند و ویتسل هم از این قاعده مستثنی نیست. ویتسل می‌گوید قبل از هر بازی لباس خود را ابتدا از آستین چپ و بعد راست به تن می‌کند. این قاعده در مورد کفش‌ها هم صادق است. ویتسل البته می‌گوید این کار را برای شانس آوردن نمی‌کند. بازیکن شماره‌ی 28 دورتموند می‌گوید در کودکی رویایش این بوده که معمار شود ولی حالا در حال یادگیری کار به عنوان دی‌جی بوده و قصد دارد دی‌جی شود. از این گذشته ویتسل کلاه‌های بیس‌بال طراحی و تولید کرده و به نام خود می‌فروشد.