قوانین جدید فدراسیون فوتبال آلمان برای برخورد با هولیگان‌ها

قوانین جدید فدراسیون فوتبال آلمان برای برخورد با هولیگان‌ها

به گزارش "ورزش سه"، بر اساس آیین‌نامه‌ی جدید اگر باشگاه‌ها در برخورد با خاطیان به فدراسیون فوتبال کمک کرده و تماشاچی‌های خاطی را شناسایی کنند، در جرایم نقدی آنها تخفیف‌های گسترده اعمال خواهد شد. به عبارت دیگر باشگاه‌ها با معرفی کسانی که در ورزشگاه‌ها به اموال عمومی آسیب‌زده‌اند، برای محاکمه شدن در دادگاه کیفری، از بخش عمده‌ی جریمه‌ی فدراسیون معاف خواهند شد. ولی آیا این تمهید برای بازداشتن هولیگان‌ها از رفتارهای آسیب‌زا کافی است ؟

یوخن گروتپاس، سخنگوی گروه سکوهای ما که برای فرهنگ‌سازی در میان هواداران فوتبال و پاک کردن فضای ورزشگاه‌ها فعالیت می‌کند به بیلد گفت:" شکی نیست که انتقال پرونده‌های از این دست به دادگاه کیفری می‌تواند مفید باشد. فدراسیون فوتبال در واقع می‌گوید هدف اصلی‌اش گرفتن جریمه‌های سنگین از باشگاه‌ها نیست و باشگاه‌ها می‌توانند به جای پرداخت جریمه‌های نقدی، برای شناسایی متخلفین با مسئولین همکاری کنند".


با اینحال گروتپاس درباره‌ی ثمربخش بودن این تمهید چندان امیدوار نیست و معتقد است اوضاع به همان منوال سابق ادامه خواهد داشت. او می‌گوید:" هدف از این اقدام این بوده که اوضاع تا حدی بهبود پیدا کند. برای مثال حالا همه‌ی هوادارها می‌دانند که اگر مشعل و وسایل آتش‌زا به زمین پرتاب کنند چه چیزی در انتظارشان خواهد بود. ولی دوآتشه‌ها و هولیگان‌ها گوش‌شان به این حرفها بدهکار نیست. آنها برای شلوغ‌کاری و آسیب رساندن به استادیوم‌ها هیچوقت اوضاع مالی باشگاه‌شان را در نظر نمی‌گرفتند و حالا هم بعید می‌دانم هیچ تمهیدی بتواند آنها را از کارهای همیشگی‌شان منصرف کند".

با اینحال گروتپاس معتقد است آیین‌نامه‌ی جدید فدراسیون فوتبال آلمان نکات مثبت دیگری هم دارد، از جمله شفاف‌شدن نحوه‌ی صدور جریمه برای باشگاه‌ها. فدراسیون فوتبال آلمان با انتشار این آیین‌نامه در وبسایت رسمی خود اعلام کرده که آیین‌نامه از شروع فصل 2018-2019 بوندس‌لیگا اجرایی خواهد شد.