میانبر سپاهان برای بازگشت به اوج

میانبر سپاهان برای بازگشت به اوج

به گزارش "ورزش سه"، او از دوره قبلی حضورش در سپاهان کارنامه درخشانی داشت و جذب او از باشگاه همسایه کار سختی نبود. قلعه‌نویی که با نایب‌قهرمانی در لیگ هفدهم به روزهای خوش مربیگری برگشته، ترجیح داد با ترک ذوب‌آهن به پیشنهاد سپاهان پاسخ مثبت بدهد؛ تیمی که احتمال قهرمانی‌اش شاید کمی بیشتر باشد.

ترکیب سپاهان با قلعه‌نویی کاملا دگرگون شده. در هفته‌های گذشته بازیکنان زیادی با پیراهن زرد عکس گرفتند و سپاهانی شدند. جمعه در رشت شش بازیکن ترکیب اصلی سپاهان از تازه‌واردان بودند. از نیازمند درون دروازه تا استانلی کی‌روش در راس خط حمله. ایران‌پوریان، کیانی، کریمی و شهباززاده هم بودند.


تیمی که بیش از 50 درصد ترکیبش تغییر کرده، نیاز به زمان زیادی برای هماهنگی دارد، ولی این برای سپاهان خیلی صدق نمی‌کند. این تیم در سردار جنگل فوتبال روانی بازی کرد، انگار نه انگار که تازه جمع شده.


این هماهنگی نتیجه یارگیری هوشمندانه قلعه‌نویی است. او سراغ بازیکنانی رفته که با او کار کرده‌اند و خواسته‌هایش را می‌دانند. رسیدن به این شناخت نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد و ممکن است به قیمت از دست رفتن امتیازات زیادی تمام شود، ولی سپاهان با این یارگیری دقیق توانسته چند قدم از رقیبان پیش بیفتد.


بازی رشت از این نظر یک نبرد نابرابر بود. بر خلاف خداداد که به فضای جدیدی آمده، با بازیکنان جدیدی کار می‌کند و مهم‌تر از همه زمان کافی برای آماده‌سازی نداشته، سپاهان یک تیم کاملا هماهنگ است که سرمربی و بازیکنانش دقیقا می‌دانند چه می‌خواهند. آنها چشم‌بسته همدیگر را پیدا می‌کردند و مثل یک بازی تمرینی هروقت خواستند به دروازه میزبان رسیدند.


کیانی و ایران‌پوریان که سابقه همکاری با قلعه‌نویی در تراکتورسازی را دارند، در سپاهان دوباره کنار سعید آقایی بازی می‌کنند. مثلثی آشنا و هماهنگ. استنلی کی‌روش بازیکنی است که قلعه‌نویی از ذوب‌آهن به سپاهان منتقل کرده و نقش خیلی مهمی در برنامه‌هایش دارد. او فصل گذشته مهاجم مرکزی و کلیدی ذوب بود و امسال این نقش را در تیم همشهری به عهده گرفته.


شهباززاده که در استقلال شاگرد قلعه‌نویی بوده هم یکی دیگر از مهاجمان مورد علاقه اوست و در سپاهان توانسته به خوبی احیا شود. بختیار رحمانی که در نیمه دوم به زمین رفت و خالد شفیعی که در رشت بازی نکرد هم دو بازیکنی هستند که در تراکتورسازی با این مربی کار کرده‌اند و همدیگر را به خوبی می‌شناسند.


قلعه‌نویی به زوج پورقاز و یزدانی در قلب دفاع و همچنین آقایی در دفاع چپ که فصل قبل هم کنار هم بازی می‌کردند، دست نزده و آنها هماهنگی خوبی دارند. این مجموعه تنها دو بازیکن غریبه دارد. نیازمند، دروازه‌بان باآتیه و محمد کریمی که در خط میانی یک هافبک فانتزی است.


سپاهان برای بازگشت به جمع مدعیان عجله دارد و قلعه‌‌نویی سراغ سرراست‌ترین فرمول رفته. سپاهان لیگ هجدهم تازه تشکیل شده، ولی اکثر بازیکنان و سرمربی‌اش سال‌‌هاست همدیگر را می‌شناسند. سپاهان از نظر هماهنگی از استقلال که تغییرات ناخواسته‌ای داشته و تراکتورسازی که از مالک تا مربی و بازیکنانش تغییر کرده جلوتر است و تنها پرسپولیس که به دلیل محرومیت کمترین تغییرات را داشته از این نظر شاید اوضاع بهتری دارد.


تیم‌های قلعه‌نویی در برخی ادوار لیگ شروع خوبی نداشتند، ولی این بار او به لطف هماهنگی مجموعه‌اش می‌خواهد از اول در کورس قهرمانی باشد. بر خلاف تعداد زیادی از تیم‌ها که مشکلات پیش‌فصل را به لیگ آورده‌اند، سپاهان کاملا در شرایط مسابقه است و احتمالا در ادامه مسیر خطرناک‌ترین رقیب برای آبی و قرمزهای پایتخت خواهد بود.


سپاهان فصل جدید برای این مربی ادامه تجربه موفق فصل قبل در باشگاه همسایه است و تیمش را با تک مهاجم به زمین می‌فرستد، ولی شهباززاده  نزدیک به مهاجم برزیلی بازی می‌کند و ساسان انصاری و مهرداد محمدی از دو سمت به خط حمله اضافه می‌شوند، در حالی که کیانی باتجربه در مرکز زمین وظیفه دارد تعادل بین دفاع و حمله را برقرار کند. ایران‌پوریان و آقایی هم به‌عنوان دو مدافع کناری وظیفه تغذیه کی‌روش و شهباززاده، دو مهاجم سرزن تیم را دارند.پاهان با این ترکیب تهاجمی در رشت شش گل زد و انتظار می‌رود در ادامه فصل هم بازی‌های پرگلی از این تیم ببینیم.


آرمن ساروخانیان
ایران ورزشی