گزارش ویژه گاردین؛ بلندپروازی برایتون با جهانبخش

گزارش ویژه گاردین؛ بلندپروازی برایتون با جهانبخش

سایت رسمی فوتبالی – گاردین در گزارشی شرایط برایتون را آنالیز کرده است، تیمی که با حضور علیرضا جهانبخش نگاه ها را به خود جلب کرده است. در این مقاله به قلم یاکوب اشتاینبرگ، به بلندپروازی جهانبخش با برایتون اشاره شده است.

کریسن هیوتن بازیکنان بسیار خوبی را به تیم خود اضافه کرده است اما باید بداند که هدف برایتون در این فصل ادامه نتایج خوب و حضور در لیگ برتر است. 

پیش بینی خبرنگاران گاردین: جایگاه چهاردهم

جایگاه فصل قبل: پانزدهم

شانس قهرمانی لیگ در شرط بندی ها: 1 به 1000

یکی از مهمترین نکات این فصل برای برایتون پایدار ماندن نسبت ها به ارزش هاست. بعد از سرخوردگی از اتفاقاتی که فصل گذشته رخ داد، وسوسه رویاهای بزرگ باید قوی بماند. این برای کریس هیوتن مهم تر است که اطمینان حاصل کند که تمام اعضای ورزشگاه آمکس به خاطر دارند که اولویت اول باشگاه باید ادامه حضور در لیگ برتر باشد. 

مطمئنا وقتی برنلی می تواند با پیشرفت خوب و قابل توجهی حضور در لیگ اروپا را به دست آورد، این صحبت شاید کمی ناامید کننده باشد. برایتون فصل گذشته در خطر سقوط قرار داشت، خصوصا وقتی از سه بازی اول خود تنها یک امتیاز به دست آورد اما خود را به کسانی که به این تیم شک داشتند، ثابت کرد. حتی وقتی در ایام کریسمس با مشکلات بسیاری روبرو شدند، با یک تلاش قدرتمندانه در فوریه و اوایل مارچ ترس ها را کم کردند و بعید است که هرگز خاطره پیروزی برابر منچستریونایتد در خانه خود را از یاد ببرند. 

در حال حاضر به نظر می رسد که نداشتن نگرانی در روز آخر دستاوری خوبی بوده است. باید به این نکته نیز اشاره شود که نگرانی های برایتون پیش از کسب اولین پیروزی آنها برابر منچستریونایتد در طول 36 سال در آن جمعه شب عجیب بازگشته بود. آخرین پیروزی آنها به دیدار 2 – 1 برابر آرسنال باز می گشت و دو بازی آخر سفر رویارویی با منچسترسیتی و لیورپول بود. کمی بدشانسی و کمی اشتباه می توانست برایتون رو دوباره به لیگ دسته پایین تر بفرستد. 

ممکن است این به نظر غیرمعمول بیاید اما بعید است که از نگاه هیوتن دور مانده باشد. افتخار و غرور بی نظیری که برایتون از جنگیدن خود به دست آورد، قابل انکار نیست. مربی آنها می داند که به پایان بردن فصل با هفت امتیاز اختلاف با منطقه سقوط دلیلی برای ناامیدی نیست. در لیگی که تا این حد رقابتی و فشرده است و تیم ها فاصله کمی با شش تیم برتر دارند، جایی برای خوشگذرانی در تیمی که به سندروم فصل دوم مبتلا است، وجود ندارد. 

جای امیدواری است که چنین طرز تفکری بر باشگاه برایتون حکمفرما نیست. آنها بعد از به پایان بردن فصل در رده پانزدهم بلند پروازی نکردند. ریخت و پاش بی موردی انجام نشد، به خاطر فروش چند پیراهن بیشتر به سراغ ستاره ها نرفتند و درخواستی برای جایگزینی یک مربی نام آشنا با هیوتن نشد. در عوض آنها در طول تابستان به دنبال راه های پیشرفت از طریق برنامه ریزی درست، کار تیمی و فروتنی رفتند که از زمان حضور هیوتن در سال 2014 در این تیم همیشه رایج بوده است. 

برایتون می داند که بعضی از اعضای تیم حاضر در لیگ برتر یک سقف طبیعی دارند. حریفان سطح اول آنها را می شناسند و وقتی بازیکنانی که فصل گذشته عملکرد خوبی داشتند برای حضور در تیم تلاش می کنند، ضروری است که برای حفظ جایگاه خود رقابت کنند. وفاداری بیش از حد خطرناک است. این ایده بر این اساس پیش می رود که اضافه کردن بازیکنان با کیفیت در مکان های درست می تواند به برایتون، که فصل گذشته در دو بازی خارج از خانه پیروز شد، عمق بیشتری بدهد و آنها را تیمی چرخشی و رقابتی کند. 

آنها در بهترین حالت خود می توانند سرعتی بازی کنند. فوتبال سریع که بستگی به بازی وینگرها دارد و همکاری درست و هوشمندانه بین خطوط نیز لازمه آن است. با این حال هوتن که فصل گذشته در اکثر موارد از سیستم 1 – 1 – 4 – 4 استفاده کرد، احتیاج دارد که فشار گلزنی را از دوش گلن مورای بردارد. این بازیکن 34 ساله همچنان بسیار قدرتمند است و در برابر دروازه به خوبی نقش خود را ایفا می کند و فصل گذشته موفق شد 12 گل به ثمر برساند. اما مهاجمان کناری مورای تنها یک گل در هشت بازی به ثمر رساندند. 

رتبه برایتون در پنج فصل اخیر در لیگ برتر و چمپیونشیپ

در حالی که سم بلداک آماده ترک باشگاه است، تامر حامد مورد توجه نیست، پرسی تائو بعد از انتقال 2.8 میلیون پوندی خود از ماملودی سان دونز باید به صورت قرضی از تیم برود و فلورین آندون که احتیاج به زمان بعد از پیوستن به این تیم از دیپورتیوو لاکرونیا دارد، فشارها روی یورگم لوکادیا است که نشان دهد چرا برایتون در ماه ژانویه با مبلغ 14 میلیون پوند او را از پی اس وی آیندهوون به خدمت گرفت.  تنها گل لوکادیا در پیروزی 4 – 1 برابر سوانسی در ماه فوریه به ثمر رسید. این بازیکن 24 ساله حمایت سرمربی را نیز به همراه دارد. هوتن در ماه می گفت: " وقتی با او صحبت می کنید، فشار و تنش لیگ برتر را احساس می کنید. مطمئنا او اینجا فضا و زمانی که در هلند داشت را در اختیار ندارد. اتفاقات خوبی در پیش فصل برای او رخ خواهد داد. "

یکی دیگر از بازیکنان درخشان لیگ هلند علیرضا جهانبخش بود، بازیکن تیم ملی ایران که نشان داد بازیکنان برتر لیگ برتر هلند می توانند به لیگ برتر بیپوندند. بازیکنان تهاجمی برای برایتون بسیار مهم هستند و حضور خوزه اسکردو در سمت راست نیز می تواند مفید باشد. آنتونی ناکائرت در سمت راست ناامید کننده بود و سولی مارچ هنوز جای پیشرفت دارد. جهانبخش که با 17 میلیون پوند رکورد نقل و انتقالات باشگاه را شکست با 21 گل زده و 12 پاس گل از آ زد آلکمار به این تیم پیوست و می تواند تاثیر بسزایی در برایتون داشته باشد. 

حضور این بازیکن 24 ساله نشان داد که برایتون به دنبال بلند پروازی است. این بلند پروازی و عزم جزم برای صعود به آنها اجازه داده که بازیکنان جوان، حریص و مفیدی که هنوز می توانند پیشرفت کنند را به خدمت بگیرند. 

یوس بیسوما مثال دیگری از این دست است. با وجود این هافبک مالی در ابتدای انتقال از لیل فرانسه پس از برام کایال، دیوی پروپر و دله استفانز قرار داشت. انتقال برناردو از لایپزیک نیز یک گزینه دیگر به هوتن برای پست های دفاعی داده است. اسکلتو می تواند گزینه جانشین برنو با تجربه در راست باشد و بونگ نیز در چپ قابل اعتماد است اما برناردو می تواند در هر دو جناح به میدان برود. هوتن از این انعطاف پذیری بازیکن برزیلی 23 ساله تقدیر خواهد کرد.

با وجود ورود بازیکنان جدید، ترکیب برایتون همچنان آشنا خواهد ماند. زوج شین دافی و لویس دانک در دفاع وسط حضور دارند و به راحتی جای خود را به لئون بالوگان، بازیکن 30 ساله تیم ملی نیجریه که از ماینز به این تیم آمده، نخواهند داد. یکی از نگرانی های هوتن آسیب پذیری تیمش در ضربات شروع مجدد است. آنها فصل گذشته 21 گل از روی این ضربات دریافت کردند، که انتقادات بسیاری را از متیو رایان به همراه داشت. دروازه بان شماره یک استرالیا باید با جیسون ستیل و دیوید باتن برای جایگاه خود رقابت کند. 

در مجموع برایتون تمام ابزار لازم برای ادامه حضور در لیگ را در اختیار دارد و این اتفاق در صورتی رخ می دهد که ذهنیت درستی وجود داشته باشد. ادامه حضور و انسجام هدف اصلی است، حضور همیشگی و آرام بورنموث در میانه جدول می تواند برای این تیم الهام بخش باشد. هر اتفاقی بیشتر از این یک پاداش خوشحال کننده خواهد بود. 

فضا آرام و تحت کنترل است و این چیزی است که هوتن به آن علاقمند است.