متخصصان شیرجه در فوتبال مدرن؛ روبن، نیمار و یانگ!

متخصصان شیرجه در فوتبال مدرن؛ روبن، نیمار و یانگ!

سایت رسمی فوتبالی - هنر تمارض یکی از بخشهای اصلی فوتبال از زمانهای گذشته بوده است. این هنرها و حیله‌هایی است که برخلاف قوانین اصلی فوتبال است. مربیان و بازیکنان به صورت عامدانه از این مهارت ها استفاده می کنند تا منفعتی به تیم خود برساند.

آیا تا به حال اتلاف وقت یک تیم بعد از به ثمر رساندن گل برتری را دیده اید؟ اتلاف وقت توسط دروازه بان تیم ها برای شروع مجدد بازی خصوصا وقتی این تیم پیروز میدان است بسیار رایج است.

مربیان نیز از این روش برای اهداف وقت استفاده می‌کنند به طور مثال آنها در دقایق آخر بازی دست به تعویض می زنند. مربیانی مانند خوزه مورینیو در اداره بازی بسیار ماهر هستند.

زمانی ادعا شد که مورینیو به بازیکن خود دستور داد تا به صورت عامدانه کارت زرد دریافت کند و از بازی بعدی محروم شود. در این صورت راموس می توانست در بازی دوم که بسیار کلیدی تر بود حضور داشته باشد.

اولین نمونه از این روش گل هند دیگو مارادونا به دروازه بان انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ بود. آرژانتین در این دیدار نیمه نهایی با حساب ۲ - ۱ پیروز شد و توانست در فینال جام قهرمانی را از آن خود کند.

دایو زدن و تمارض همیشه یکی از ابعاد این روش در فوتبال بوده و بسیاری اوقات بازیکنان تاوان این کار را دادند. دایو زدن به اتفاقی گفته می شود که بازیکن بدون اینکه تماسی از سوی بازیکنان تیم رقیب داشته باشد خود را به روی زمین می اندازد. در نتیجه داور را مجبور به گرفتن تصمیم اشتباه می‌کند که می‌تواند منجر به پنالتی گل برتری شود. در این مطلب به بررسی سه بازیکن معروف در این زمینه در سالهای اخیر می پردازیم.

۳. نیمار

این بازیکن برزیلی به دلیل توانایی تسلط بر توپ و گلزنی خود بسیار معروف است. او در طول این سال‌ها بازیکنی بوده که خطاها و ضربات بسیاری از سوی حریفان را متحمل شده است. در جام جهانی ۲۰۱۸ او بیشترین خطای روی یک بازیکن پس از جام جهانی ۱۹۹۸ را متحمل شد. بدون شک هوش و سرعت او بازیکنان حریف را به خطا وادار میکند. با این حال او در بسیاری از موارد به این قضیه تمارض می کند.

او در جام جهانی اخیر به دلیل تداوم در تمارض و دایو زدن های خود با کوچکترین خطا مورد انتقاد بسیار زیادی قرار گرفت. او در بازی کاستاریکا و بلژیک و مکزیک بارها این کار را تکرار کرد.

او در بازی برابر بلژیک در محوطه جریمه با یک برخورد ساده با توماس مونیه به سرعت خود را به زمین انداخت. شاید هر کسی این حجم از خطا بر روی خود را تحمل می‌کرد به فکر استفاده از این موقعیت می افتاد. این موضوعی است که تنها خود نیمار می‌داند و حتی خود او اخیراا در شبکه های اجتماعی تمارض های خود را مسخره کرده است.

۲. آرین روبن

در ۱۰ فوریه ۲۰۱۶ آرین روبن به دلیل تمارض ناجوانمردانه خود در دیدار فینال برابر بوخوم مورد اعتراض بسیار زیادی قرار گرفت. این وینگر در محوطه جریمه با بازیکن حریف تماس داشت اما خیلی ساده به زمین افتاد و باعث شد که این بازیکن اخراج شود. داور یک پنالتی به نفع بایرن اعلام کرد اما توماس مولر نتوانست آن را به گل تبدیل کند هرچند این تیم با نتیجه ۳-۰ پیروز میدان شد.

بزرگترین تمارض او در مرحله یک هشتم جام جهانی ۲۰۱۴ در برابر مکزیک بود که خودش نیز آن را تایید کرده است. این ستاره تیم ملی هلند و باشگاه بایرن مونیخ یکی از بهترین گلزنان نسل خود است..

او در باشگاه های بزرگ اروپا مانند بایرن مونیخ و چلسی به میدان رفته است. روبن در گذشته با استفاده از تمارض بارها فضا را به نفع تیم خود تغییر داده است. تیم هلند در آن دیدار برابر مکزیک شرایط سختی را پشت سر می گذاشت.

روبن در یک برخورد ساده با رافائل مارکز خود را به زمین انداخت و داور یک پنالتی به نفع آنها اعلام کرد. با این نتیجه هلند در این دیدار پیروز شد و توانست به نیمه نهایی راه پیدا کند.

۱. اشلی یانگ

پیش از آن که یانگ به دفاع مستحکمی که امروز به آن معروف است تبدیل شود یک وینگر بود که به سرعت می توانست برای مهاجمان پاس های خوبی ارسال کند. او همچنین به بازیکن تمارض کننده نیز معروف بود. او بیش از ۱۰ بار در دوران بازی خود برای تیم ملی انگلیس و منچستر یونایتد این کار را تکرار کرد.

در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ او در جریان بازی انتخابی یورو ۲۰۱۲ در برابر مونته نگرو به دلیل تمارض کارت زرد دریافت کرد. او با قاطعیت این عادت خود را تکذیب می کرد. در ۸ آوریل ۲۰۱۲ او باعث اخراج بازیکن کوئینز پارک رنجرز شد. وقتی وین رونی توپ را برای او ارسال کرد این بازیکن در موقعیت آفساید بود اما به خوبی تمارض کرد و داور را مجاب به اخراج بازیکن کرد.

یک هفته بعد او در پیروزی چهار گله یونایتد برابر استون ویلا این کار را تکرار کرد. یانگ با برخورد با بازیکن حریف در دقیقه ۱۰ خود را به زمین انداخت و داور را مجبور به اعلام پنالتی کرد. حتی مربی او، سر الکس فرگوسن، به دلیل تکرار مداوم این حرکت از سوی این بازیکن او را از زمین بیرون کشید.