واکنش آقای گل جهان به افزایش قیمت دلار/ دایی: امسال را مفت کار کردم!

واکنش آقای گل جهان به افزایش قیمت دلار/ دایی: امسال را مفت کار کردم!

وب سایت فوتبالی- سرمربی تیم سایپا از وضعیت مالی حاکم بر فوتبال ایران انتقاد می‌کند. او معتقد حتی در میان تیم‌های صنعتی حاضر در لیگ نیز تبعیض وجود دارد.

به گزارش فوتبالی به نقل از خبرورزشی، علی دایی این روز‌ها سخت مشغول آماده سازی تیم سایپاست. او که مهمترین قهرمانی دوران مربیگری خود را با پیراهن نارنجی به دست آورد فصل گذشته و پس از قهرمان کردن تیم نفت تهران در بازی‌های جام حذفی، برای دومین بار روی نیمکت تیم سایپا نشست و اتفاقا توانست به نتایج خوبی نیز دست پیدا کند. او حالا در سومین فصل حضور خود در این تیم (دومین فصل پیاپی) به دنبال کسب نتایجی بهتر از فصل گذشته است. نتایجی که حداقل سهمیه آسیایی را برای نارنجی پوشان به همراه داشته باشد.
در گفت‌وگوی علی دایی با روزنامه «گل» در مورد شرایط سایپا و همچنین بحث حضورش در تیم ملی به عنوان جانشین کی‌روش صحبت کرد، اما بخش اصلی این مصاحبه که تاکنون علی دایی در خصوص این مساله صحبت نکرده بود برمی‌گردد به شرایط اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال.
با توجه به اولین دیدار سایپا مقابل سپیدرود با هدایت خداداد عزیزی می‌خواستیم درباره شرایط نارنجی‌پوشان بپرسیم.
خوشبختانه تمرینات خوبی را تاکنون داشته ایم، ولی متاسفانه چند تن از بازیکنان جدیدمان که تازه به خدمت گرفتیم مصدوم شدند و این مساله کار ما را برای شروع لیگ مشکل می‌کند. در حالی بازی اول‌مان مقابل سپیدرود است که شناختی از این تیم نداریم، اما آن‌ها تیم قابل احترامی هستند. خداداد عزیزی با سپیدرود امسال حرف برای گفتن دارد. شخصا برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در ادامه راه موفق باشد. همانطور که گفتم شناخت خوبی از سپیدرود نداریم چرا که تا چندی قبل دو تیم به اسم سپیدرود تمرین می‌کردند و این مساله کارمان را سخت می‌کند، اما بچه‌های من می‌خواهند لیگ را محکم شروع کنند با اینکه مشکلاتی داشتیم و نتوانستیم برخی از بازیکنانی را که می‌خواستیم جذب کنیم.
با توجه به اینکه در آسیا حضور دارید فکر می‌کنید سایپا برای این رقابت‌ها خوب بسته شده است؟
تمام سعی و تلاش‌مان را کردیم تا تیم خوب بسته شود. در حال حاضر برای موفقیت در آسیا و لیگ احتیاج داریم چند بازیکن جذب کنیم به همین منظور چند جای خالی را برای این مساله گذاشته‌ایم. ما با شرایط باشگاه جلو می‌رویم. ما مثل بعضی از تیم‌ها پولدار نیستیم. متاسفانه دست و بال ما در سایپا بسته است. سایپا اسم بزرگی دارد و کارخانه سایپا پشت تیم است، اما مشکلات مالی زیادی داریم.
اینکه سایپا و سپاهان هر دو زیر نظر وزارت صنایع قرار دارند، اما یکی بی‌پول و دیگری متمول، کمی عجیب به نظر می‌رسد. به نظر شما این مساله به وزارت مربوط می‌شود یا کارخانه‌ها هستند که چنین سیاست‌هایی را اجرا می‌کنند؟
متاسفانه هزینه نکردن و خرج نکردن فقط برای ماست که در آسیا هم درگیر هستیم. آقای درویش مدیریت باشگاه خیلی زحمت می‌کشد، اما نگاه کنید اگر ما مثل پولدار‌ها اردوی خارجی داشتیم می‌گفتند چرا ارز از مملکت خارج شد. دو اردو در داخل برگزار کردیم تا ارز از مملکت خارج نشود، اما چه می‌شود که بعضی از تیم‌ها می‌توانند هم اردوی خارجی بروند و هم بازیکن خارجی گران‌قیمت بخرند. دلار فقط برای ما گران است برای آن‌ها نیست؟ این مسایل فقط برای ماست. ما به اردو برویم و بازیکن گران‌قیمت بخریم ارز از مملکت خارج می‌شود! ولی برای آن‌ها از این اتفاق‌ها نمی‌افتد.
 من فکر می‌کنم این تفاوت میان باشگاه‌ها شما را ناراحت کرده اگر دیگر باشگاه‌های صنعتی مثل سایپا سقف بودجه‌ای محدود داشتند شاید این ناراحتی هم به وجود نمی‌آمد.
بله، همین طور است. همین تبعیض‌ها باعث می‌شود فوتبال ما موفق نباشد. همه باید از شرایط یکسانی برخوردار باشند. شما ببینید ما در سایپا فصل گذشته چقدر هزینه کرده‌ایم دیگر تیم‌های صنعتی چقدر هزینه کرده‌اند.
دیگر تیم‌ها منظورتان سپاهان است؟
من اسم تیمی را نمی‌برم و به طور کلی صحبت کردم. واقعیت را همه می‌دانند.
سفر شما به ترکیه و حضور در اردوی تیم ملی باعث شد تا جانشینی شما پس از کی‌روش در رسانه‌ها بار‌ها تکرار شود و حتی هنوز هم گفته می‌شود اگر کی‌روش با فدراسیون توافق نکند علی دایی سرمربی تیم ملی می‌شود.
ببخشید، کجا این حرف‌ها را زده‌اند؟ حرف و حدیث زیاد است، من گوشم به این حرف‌ها نیست. همان موقع هم گفتم اصلا و ابدا این حرف‌ها نیست. وقتی در ترکیه به اردوی تیم ملی رفتم و با همکارم کی‌روش دیدار کردم دیگر متوجه این حرف‌ها نمی‌شدم. من اصلا اجازه فکر کردن به اینکه سرمربی تیم ملی شوم را هم به خودم نمی‌دهم. اگر پیشنهاد هم می‌دادند قبول نمی‌کردم.
علی آقا با توجه به اینکه شما یکی از بیزینس‌من‌های موفق اقتصاد هستید این کاهش ارزش ریال و گرانی دلار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
همه ما از این مساله ضربه خوردیم و سرگردان و ویلان در کار اقتصادی‌مان مانده‌ایم. نوسانات دلار در این چند وقت اخیر باعث شد تا کل کاری که سال قبل انجام دادیم از بین برود. دو برابر شدن دلار باعث شد یک سال مفت کار کنیم. در کار ما جنس را که می‌خرید همان زمان پولش را نمی‌دهید و چک برای چهار ماه یا بیشتر می‌دهید، اما نوسانات دلار کمر ما را شکاند. با همه این‌ها تازه باید مالیات هم بدهیم.
 تازه هنوز تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال نشده است.
من به سیاست کاری ندارم و اهل سیاست هم نیستم. شرایط اقتصادی اسفبار است. ورود کالا را هم که ممنوع کرده اند شاید امثال من بتوانیم خودمان را جمع کنیم، اما قشر کارمند چطور می‌خواهد زندگی‌اش را سپری کند؟ خود ما نزدیک به صد کارمند داریم و باید حقوق‌شان را پرداخت کنیم. فقط می‌توانم بگویم از لحاظ اقتصادی فردای ما از امروز ما بدتر است.
این مساله سبب شده تا بیشتر بازیکنان فوتبال به خاطر تفاوت فاحش میان ارز و ریال به دنبال بازی در خارج از کشور باشند.
چرا نروند؟ مطمئنا بهترین تصمیم را با بازی کردن در خارج از کشور و درآمد پول می‌گیرند. آن‌ها هم خانواده و زندگی دارند. فوتبالیست‌ها اکثرا خرج زن و برادر و پدر و مادر و اطرافیان‌شان را می‌دهند و آن‌ها هم از فوتبالیست‌ها توقع دارند. به نظر من بازیکنانی که به خارج از کشور می‌روند بهترین کار را می‌کنند.
 با این شرایط شما هم در فوتبال ضرر می‌کنید؛ چون پول نیست و هم در تجارت که وضعیت دلار و اقتصاد خراب است.
گفتن ندارد، اما یک سال گذشته را نه تنها ضرر کردیم بلکه انگار مفت و مجانی کار کردیم. تازه در کنارش مالیات هم باید بدهیم. آن هم مالیات سالی که مفت کار کرده ایم و ضرر هم داده‌ایم.
از آنجایی که شما مثل بعضی از سلبریتی‌ها از موسسه‌ای، چون ثامن‌الحجج وام یا هدیه نگرفته‌اید حداقل پاک بودن و سالم بودن‌تان خودش در تجارتی که دارید هم می‌تواند افتخار باشد هم الگو.

 خدا را شکر که علی دایی تا این لحظه یک ریال وام از جایی نگرفته و در کار‌های اقتصادی‌اش روی پای خودش ایستاده. در این سال‌هایی که تجارت می‌کنم نه زمین از کسی گرفته ام و نه هدیه! اگر این مسایلی که برای دیگران هست در کارنامه ما بود الان درازمان می‌کردند!