اوزیل سکوتش را در مورد ملاقات با اردوغان شکست: یک قلب آلمانی دارم، یک قلب ترک!

اوزیل سکوتش را در مورد ملاقات با اردوغان شکست: یک قلب آلمانی دارم، یک قلب ترک!

سایت رسمی فوتبالی - مسعود اوزیل از تصمیم خود برای دیدار با رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، پیش از جام جهانی دفاع کرده و تاکید کرد که به اصلیت ترک خود احترام می گذارد.

به گزارش فوتبالی، ستاره آرسنال به همراه ایلکای گوندوگان به دلیل انتشار عکس هایی با اردوغان در بین روابط نه چندان مساعد دیپلماتیک آلمان و ترکیه مورد انتقاد شدید قرار گرفت. 

سیاستمداران و هواداران وفاداری آنها به ارزش های دموکراتیک آلمان را زیر سوال بردند و مدعی شدند که این حرکت آنها به اردوغان در آستانه برگزاری انتخابات و حضور 1.2 میلیون ترک در آلمان که حق رای دارند، کمک می کند.

در حالی که گوندوگان در این بحث ها شرکت کرد و تاکید کرد که به ارزش های آلمان پایبند است، اوزیل به طرز قابل توجهی تا به امروز ساکت ماند و از عذرخواهی برای تصمیمش در دیدار با اردوغان نیز امتناع کرد.

او در شبکه های اجتماعی نوشت: " چند هفته گذشته به زمان داد تا واکنش مناسبی نشان دهم و به اتفاقات چند ماه گذشته فکر کنم. حالا می خواهم تفکرات و احساساتم را درباره آنچه رخ داد با شما به اشتراک بگذارم. مانند بسیاری از مردم ریشه و اصالت من به بیش از یک کشور برمیگردد. در حالی که من در آلمان بزرگ شدم، خانواده من اصالتا اهل ترکیه هستند. من دو قلب دارم. یک قلب آلمانی و یک قلب ترک. در دوران کودکی ام، مادرم به من یاد داد که همیشه سپاسگزار باشم و هرگز فراموش نکنم که از کجا آمده ام. این ارزش هایی هستند که تا به امروز درباره آنها فکر کرده ام. من در ماه می در لندن در جریان یک رویداد تحصیلی و خیریه با رییس جمهور اردوغان دیدار کردم. ما اولین بار در سال 2010 بعد از اینکه او و آنجلا مرکل دیدار آلمان و ترکیه را در برلین در کنار هم تماشا کردند، دیدار کردیم. از آن زمان دفعات متعددی در سراسر جهان سر راه یکدیگر قرار گرفتیم. من می دانم که عکس ما واکنش های زیادی را در رسانه های آلمانی به دنبال داشت و بسیاری از مردم من را به دروغگویی یا حیله گری متهم کردند اما عکس ما هیچ نیت سیاسی نداشت. همانطور که گفتم مادرم به من آموزش داد که ریشه هایم، اصالتم و سنت های خانوادگی ام را از یاد نبرم. برای من عکس انداختن با رییس جمهور اردوغان هیچ نیت سیاسی یا انتخاباتی نداشت. این کار تنها احترام به بالاترین مقام رسمی کشور خانواده ام بود. من فوتبالیست هستم نه سیاستمدار و دیدار ما هیچ مقصود سیاسی به دنبال نداشت. در واقع ما درباره همان موضوعی صحبت کردیم که در هر دیدار درباره آن صحبت می کنیم – فوتبال – چرا که او نیز در جوانی فوتبالیست بوده است. اما رسانه های آلمانی جریان را به شکل دیگری به تصویر کشیدند. واقعیت این است که دیدار نکردن با رییس جمهور بی احترامی به ریشه های خانواده من بود که به آن چیزی که من امروز هستم افتخار می کنند.  برای من اهمیتی ندارد که چه کسی رییس جمهور است، مهم این است که آن فرد رییس جمهور است. احترام گذاشتن به یک مقام رسمی نظری است که اطمینان دارم ملکه و نخست وزیر، ترزا می، نیز در زمان میزبانی از اردوغان در لندن به آن معتقد بودند. واکنش من نسبب به رییس جمهور ترکیه و آلمان تفاوتی ندارد. من می دانم که درک این موضوع سخت است چرا که در بسیاری از فرهنگ رهبر سیاسی نمی تواند به صورت مجزا یک فرد تلقی شود. اما در این موضوع شرایط متفاوت است. نتیجه در انتخابات چند روز گذشته یا انتخابات قبل از آن هرچه بود، من همچنان این عکس را می گرفتم. "

در ماه های اخیر این ملاقات جنجال زیادی به پا کرده بود و خیلی ها در آلمان اعتقاد داشتند که اوزیل و گوندوگان باید از تیم ملی این کشور اخراج شوند.