مرد عملگراي فوتبال ايران در موفقيت مدام/ از جنوب شهر تا هامبورگ

مرد عملگراي فوتبال ايران در موفقيت مدام/ از جنوب شهر تا هامبورگ

وب سایت فوتبالی-مرد متين و موقر فوتبال ايران پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي مي‌كند. اگر بخواهيم چند نمونه موفق از تلاش مداوم همراه با برنامه‌ريزي درست را نشان كودكان و نوجوانان ايراني بدهيم، قطعا مهدي مهدوي‌كيا جزو سه نفر اول است. 

به گزارش فوتبالی به نقل از اعتماد، مهدوي‌كيا همان طور كه در زمان بازي از پايين‌ترين سطوح كارش را شروع كرد و به افتخارات فوق‌العاده‌اي دست يافت، در زمينه مربيگري نيز همين سيستم را پياده كرده و حالا جزو اولين مربيان لژيونر فوتبال ايران در اروپا شناخته مي‌شود.

باشگاه قديمي و ريشه‌دار هامبورگ دو روز پيش مهدوي‌كيا را به عنوان مربي تيم زير ٢١ ساله‌هاي خود انتخاب كرد. زندگي فوتبالي مهدوي‌كيا نكات زيادي براي بررسي دارد. افتخارات او در رده باشگاهي و ملي بسيار پر و پيمان است و مي‌تواند تمام اين نوشته را به خودش اختصاص دهد. از روزهايي كه او به عنوان يك بچه جنوب‌شهري كه به قول خودش فقط مي‌توانست خيلي سريع بدود به تيم بانك ملي رفت تا روزي كه در حضور ستاره‌هاي ميلان در استاديوم آزادي با چشماني اشك‌بار خداحافظي رسمي كرد. اما نكته جالب توجه زندگي كاپيتان سابق پرسپوليس و تيم ملي ايران تلاش او براي استفاده از فوتبال در جهت رفع مشكلات اجتماعي است. مهدوي‌كيا به خوبي متوجه شده كه هر شخصي با هر تخصصي و با هر حوزه نفوذي مي‌تواند كاري كند كه دنيا جاي بهتري براي زندگي شود. حالا يك نفر سلبريتي است و حوزه تلاشش زندگي‌ آدم‌هاي زيادي را مي‌تواند تحت تاثير قرار دهد و يك نفر شايد فقط بتواند زندگي خودش را درست كند. مهم اين است كه كاري صورت بپذيرد. مهم معطل كمك ديگران نماندن است. از اين منظر شايد بتوان مهدوي‌كيا را يك پراگماتيست به تمام معنا دانست.

همه ما مشكلات كار در جامعه ايران را مي‌دانيم. هر زمان كه كسي دست به كار مي‌شود تا طرحي نو دراندازد، تازه متوجه مي‌شود كه چه سنگ‌هاي زيادي سر راهش وجود دارد. آدم‌ها در مواجهه با اين موانع معمولا دو روش در پيش مي‌گيرند. يا سرخورده و افسرده داد«ممكن نيست» سر مي‌دهند، يا مي‌گويند هر طور شده اين كار را به سرانجام مي‌رسانيم. مهدوي‌كيا در بيشتر برنامه‌هايي كه به عنوان مهمان حاضر مي‌شد و در اكثر مصاحبه‌هايش اعلام كرد كه به سرمايه‌گذاري روي فوتبال پايه اعتقاد دارد. اما زماني كه احساس كرد از طرف مسوولان ذي‌ربط فوتبال، اراده‌اي براي كار اصولي در اين زمينه وجود ندارد، شخصا وارد عمل شد و آكادمي كيا را تاسيس كرد با ورزشگاهي در جنوب شهر. با استعداديابي از تمام بچه‌هايي كه امكان حضور در آكادمي را داشتند. مهدي مهدوي‌كيا همان طور كه در راه رشد فوتبالش سختي‌هاي زيادي كشيد ولي بي‌خيال نشد و در عرصه مربيگري و باشگاه‌داري هم سختي‌هاي زيادي را تحمل كرده خودش مي‌گويد خيلي‌ها به كاري كه من در آكادمي كيا انجام مي‌دهم مي‌خندند و مرا مسخره مي‌كنند، اما اشكالي ندارد، من كار خودم را مي‌كنم. اين كار «خودم را مي‌كنم» نقطه تمايز مهدوي‌كيا با بسياري از ستاره‌هاي فوتبال ايران است. موشك ايراني سال‌هاست بدون حاشيه و به دور از مناسبات حاكم بر فوتبال ايران كار خودش را مي‌كند، كلاس‌هاي مربيگري را مي‌گذراند، روي فوتبال پايه كار مي‌كند، با باشگاه‌هاي بزرگ اروپا براي پيشرفت فوتبال در ايران رايزني مي‌كند و ناگفته نماند در بسياري از اتفاقات اجتماعي كنار مردم مي‌ايستد و با همان متانت هميشگي‌اش موضع مشخصي اتخاذ مي‌كند. البته كه اين كنار مردم بودن مثل هميشه به مذاق خيلي‌ها خوش نمي‌آيد و كساني كه تاب شنيدن نظرات مخالف خودشان را ندارند، دست به تخريب مي‌زنند و دهان به تمسخر مي‌گشايند. تبليغ مهدوي‌كيا براي يك شركت لبني را سوژه مي‌كنند تا به خيال خودشان شايد سري بين سرها در بياورند. البته كه اينها براي كيا كمترين اهميتي ندارد. مرد عملگراي فوتبال ايران فعلا در مسيري رو به رشد قرار دارد و بعيد نيست در چند سال آينده، شاهد حضور او به عنوان سرمربي روي نيمكت باشگاه‌هاي اروپايي باشيم.