مالک گسترش فولاد چگونه مالک تراکتور هم شد؟/ سازمان لیگ قانون خودش را دور می‌زند

مالک گسترش فولاد چگونه مالک تراکتور هم شد؟/ سازمان لیگ قانون خودش را دور می‌زند

وب سایت فوتبالی- ماهیت لیگ زیر سؤال است چرا که دو باشگاه تراکتورسازی تبریز و گسترش فولاد تبریز مالک مشترک دارند.

به گزارش فوتبالی به نقل از خبرورزشی، تنها چند روز دیگر فصل تازه لیگ برتر آغاز می‌شود و از همین حالا ماهیت این لیگ زیر سؤال است چرا که دو باشگاه تراکتورسازی تبریز و گسترش فولاد تبریز مالک مشترک دارند.
این که محمدرضا زنوزی‌مطلق همزمان مالک تراکتورسازی و گسترش فولاد باشد، اصلاً با اساسنامه لیگ برتر جور درنمی‌آید. طبق قانون یک شخص یا یک نهاد یا یک سازمان نمی‌تواند همزمان دو تیم در لیگ برتر داشته باشد، اما در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز لیگ هجدهم، مالک گسترش فولاد و تراکتورسازی یکی است و سازمان لیگ هم به جای مخالفت با این کار و جلوگیری از زیر سؤال رفتن ماهیت رقابت‌ها، ترجیح می‌دهد نظاره‌گر باشد و دعا کند زنوزی زودتر برادری، برادرزاده‌ای یا ... بیابد و گسترش فولاد را به او واگذار کند.
روند واگذاری امتیاز تراکتورسازی به مالک گسترش فولاد که اعتراض‌های اولیه‌ای را به همراه داشت، خیلی سریع پیش رفت و از آنجا که سپاه دیگر نمی‌خواست تیمداری کند، به شایعه‌هایی که درباره مشتری تراکتور به گوش می‌رسید، هیچ توجه‌ای نشد. سپاه مایل بود تیم را واگذار کند و برای این کار و انتقال امتیاز به مالک جدید، مدیری در نظر گرفته شد که واقعاً بهترین انتخاب بود، مدیری مثل الیاسی که چشم طمع به صندلی موقت خود نداشت و مانعی پیش پای فروشنده و خریدار نگذاشت، اما بعد از واگذاری تراکتور به زنوزی، این پرسش مطرح شد که چرا باشگاه پرطرفدار تبریزی باید به شخصی واگذار شود که خودش دو تیم در تبریز دارد؛ گسترش فولاد در لیگ برتر و ماشین‌سازی در لیگ آزادگان.
اما فعلاً از این پرسش مهم‌تر و حتی مهم‌تر از شایعه شکایت مجدد یک بانک خصوصی از مالک تراکتورسازی و گسترش فولاد که گمانه‌زنی‌هایی پیرامون آینده زنوزی به همراه داشته، ماهیت و وجاهت لیگ برتر است که با «دو تیم و یک مالک» زیر سؤال می‌رود.
این درست که هواداران تراکتور به آینده این باشگاه با مالک خصوصی‌اش خوشبین هستند و احساس می‌کنند با آمدن یک مالک متمول، باشگاه محبوب‌شان مشکلات مالی نخواهد داشت، اما سازمان لیگ باید زودتر تکلیف گسترش فولاد را روشن کند. شایعه شده روز آخر، اکسین البرز به جای گسترش فولاد وارد لیگ برتر خواهد شد، اما قطعاً این چیزی نیست که خوشایند سایر مدعیان حضور در لیگ برتر باشد. شایعه دیگر بحث واگذاری ظاهری گسترش فولاد به یکی از بستگان مالک فعلی است، اقدامی که قطعاً اعتراض‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
اگر چند ماه قبل کسی روی نحوه واگذاری تراکتور به زنوزی حساس نشد و مالک گسترش فولاد مالکیت تراکتور را هم در اختیار گرفت، بیشتر به این دلیل بود که سپاه تمایلی به نگهداری این تیم نداشت و غیر از زنوزی هم کسی نبود که خواهان امتیاز تراکتور باشد، اما حالا داستان فرق می‌کند. حالا خیلی‌ها منتظرند ببینند سازمان لیگ چگونه خودش را دور می‌زند و دو تیم با یک مالک را می‌پذیرد؟
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چرا تراکتورسازی به مالک گسترش فولاد واگذار شد؟
با واگذاری باشگاه تراکتورسازی تبریز به مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز، این مسئله به وجود آمده که چطور دو تیم لیگ برتری می‌توانند با یک مالک در مسابقات لیگ شرکت کنند. این در حالی است که متن صریح قانون می‌گوید این کار شدنی نیست. اینکه چرا تراکتورسازی به زنوزی واگذار شد و چطور می‌شود دو تیم لیگ برتری یک مالک داشته باشند، سؤالی است که آن را با تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
عباس الیاسی: با انتقال گسترش فولاد مشکل حل می‌شود
عباس الیاسی سرپرست باشگاه تراکتورسازی تبریز در این خصوص گفت: آقای زنوزی به عنوان بخش خصوصی از هر نظر بهترین خریدار و گزینه برای تراکتورسازی بود. او شرایط خرید باشگاه را داشت و می‌توانست به این باشگاه مردمی کمک کند. به همین خاطر در نهایت تصمیم گرفتیم باشگاه را به او واگذار کنیم. اگرچه ایشان مالک باشگاه گسترش فولاد هم هست و قطعاً در این خصوص ظرف چند روز آینده تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد تا گسترش فولاد واگذار شود و این‌طور نخواهد بود که مالک هر دو باشگاه لیگ برتری یک نفر باشد. این باشگاه منتقل خواهد شد.
سعید فتاحی: تذکرات قانونی لازم را داده‌ایم
سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر در این خصوص به خبرورزشی گفت: به طور حتم مالک باشگاه تراکتورسازی نمی‌تواند همزمان مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز هم باشد و ما تذکرات قانونی لازم را در این خصوص به آقای زنوزی داده‌ایم. ایشان باید مالکیت یک باشگاه را در لیگ برتر داشته باشد. قانون هم نگفته که او نمی‌تواند تیم را به برادرش یا اعضای خانواده‌اش واگذار کند و منع قانونی ندارد. فقط باشگاه گسترش باید منتقل شود و دیگر تحت مالکیت آقای زنوزی نباشد.
محمدحسین فرهنگی: چرا دولت می‌تواند ۲ تیم داشته باشد؟
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرورزشی گفت: چطور دولت می‌تواند دو تیم پرسپولیس و استقلال را تحت پوشش داشته باشد و وزارت ورزش متولی آن‌ها باشد، اما این شرایط برای سایر تیم‌ها حاکم نباشد؟ آقای زنوزی شرکت‌هایی دارند که هرکدام از این شرکت‌ها می‌توانند به صورت جداگانه مالکیت تیم گسترش فولاد را بر عهده بگیرند و این موضوع هم منافاتی با مالکیت ایشان در تراکتورسازی نداشته باشد و تا جایی که من اطلاع دارم، قرار بود گسترش فولاد با ماشین‌سازی در لیگ برتر جابه‌جا شود، اما قطعاً موانع قانونی در این خصوص برطرف خواهد شد.
جواد ششگلانی: مالک تراکتورسازی و گسترش فولاد یک نفر نیست!
جواد ششگلانی رئیس هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی در این خصوص به خبرورزشی گفت: طبق اسنادی که به ما ارائه شده، مالک دو باشگاه تراکتورسازی و گسترش فولاد تبریز یک نفر نیست. ضمن اینکه اگر هم مشکلی باشد، قانوناً برطرف خواهد شد. در حال حاضر مالک باشگاه گسترش فولاد شرکت «دریک» است و قرار شده ۳ شرکت دیگر هم مالکیت باشگاه تراکتورسازی را بر عهده داشته باشند. به هر حال ما ظرفیت‌های قانونی را در نظر گرفته‌ایم و قرار هم شده به زودی تغییراتی در هیئت‌مدیره گسترش فولاد انجام شود و موانع و مشکلات موجود برطرف گردد تا در لیگ برتر مشکلی نداشته باشیم.
شهاب‌الدین بی‌مقدار: اتفاقی که افتاده، خوشایند نیست
شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به خبرورزشی گفت: هیئت فوتبال استان و حتی فدراسیون فوتبال باید پیگیر و پاسخگو باشند. حتی ماشین‌سازی را هم به آقای زنوزی واگذار کردند که در کنار تراکتورسازی و گسترش فولاد می‌شود ۳ تیم. من زیاد دنبال اخبار فوتبال نیستم اگرچه عاشق تراکتورسازی و ماشین‌سازی هستم. الان مالکیت همزمان دو تیم لیگ برتری منع قانونی دارد. باید فکری به حال این وضعیت شود. طرفداران ماشین‌سازی هم نگران هستند و دوست دارند مالکیت تیم به کارخانه برگردد و ما از طریق استانداری پیگیر شده‌ایم. در کل اتفاقی که افتاده زیاد خوشایند نیست.