دبل فرانسوی ها یا آغاز عصر طلایی کروات‌ها؟

دبل فرانسوی ها یا آغاز عصر طلایی کروات‌ها؟

به گزارش "ورزش سه" امروز از ساعت 19:30 به وقت ایران  دوتیم ملی فوتبال فرانسه و کرواسی برای کسب عنوان قهرمانی جام جهانی 2018 روسیه، درحساس ترین بازی دو دهه اخیر خود، در ورزشگاه زیبای لوژنیکی شهر مسکو به مصاف هم خواهند رفت.این دیدار را نستور پیتانا ازکشور آرژانتین قضاوت خواهد کرد.


شاگردان دشان برای رسیدن به بازی نهایی ، مسیر سخت ودشواری را تا بدین جای کار طی کرده اند، اما هیچگاه برای رسیدن به فینال این رقابت ها، بازی در وقت های اضافی را تجربه نکرده اند و کارشان به ضربات پنالتی کشیده نشده است. موردی که درتیم کرواسی زیاد دیده می‌شود. آنها نسبت به فرانسه مسیر نسبتا آسان تری را پیمودند و درسه دیدار، مجبور به بازی در دو وقت اضافی شدند که در دو بازی یک هشتم ویک چهارم با استفاده ازتجربه ی گرانبهای بازیکنانش، گام به مراحل بعدی گذاشتند. 


فرانسه با درایت دشان که تجربه بسیار بالایی درچنین رقابت هایی دارد ، با تیمی با ساختاری قوی و کار تیمی فوق العاده  که از بازیکنان با کیفیتی درکلیه خطوط تیمی اش برخوردار است، وارد رقابت ها شدند. آنها بدون نوسان پای به فینال نهادند و حاضر نیستند که همانند جام جهانی 2006 آن را به راحتی از دست بدهند. ازقضا فرانسه کنونی با همان مدلی که با امه ژاکه در سال 1998 جهان فوتبال رافتح کرد، بازی می کند. فرانسه درهفتمین بازی خود درجام جهانی روسیه به بلوغ تاکتیکی رسیده که پیامد آن، تنوع تاکتیکی است. آنها پلن گوناگونی دارند و تیمی غیرقابل پیش بینی هستند و همین امر، کار را برای کروات ها مشکل می کند. تنها بازیکنی که تاکنون نتوانسته درتیم فرانسه انتظارات را برآورده کند،ژیرو نوک هدف آنهاست. او نه تنها تاکنون گلی به ثمر نرسانده ،بلکه حتی یک شوت هم در چهارچوب نداشته است ، اما هنوز هم اعتماد دشان را دارد.


 خط دفاعی و دفاع تیمی مستحکم و منسجم و با برنامه فرانسه، زیر ساخت تیم دشان است، تا بازیکنان خلاق،باهوش و سرعتی آنها باخیالی آسوده درفاز تهاجمی برنامه های تیم را طراحی و سازماندهی کنند. آنها از سوی کانته و متوییدی به خوبی حمایت و پوشش داده می‌شوند.دو مدافع کناری فرانسه در کارهای دفاعی و تهاجمی ازتوازن و بالانس فوق العاده ای برخوردارند و از طرفی زوج واران - اومتیتی تاکنون عالی کار کرده است و لوریس نیز به خوبی پشت آنها را با بازیخوانی وسیوهای دیدنی اش، تکمیل کرده است.


دشان بیشتر میل به پرس دریک سوم میانی و دفاعی دارد، زیرا برنامه هایش را براساس استفاده ازفضاهای خالی پشت مدافعین و سرعت ویران کننده امباپه و اضافه شدن سریع،گریزمان،پوگبا و متویدی و هرناندز بسته است. شکل وسبک فوتبال کرواسی ،چنین فضایی را ممکن است در اختیار فرانسه قرار دهد، مگر اینکه دالیچ برنامه دیگری داشته باشد. اگر شکل بازی کرواسی همانند بازی مقابل انگلیس باشد،مطمئنا دالیچ وشاگردانش روز بسیار سخت ودشواری را درمقابل سرعت انتقال تیمی فرانسه در پیش خواهند داشت.اگر دالیچ‌ بخواهد فرانسه را از کار بندازد، باید ارتباط مثلث کانته-پوگبا-گریزمان را قطع کند و یا در آن خلل بوجود آورد، زیرا موتور محرکه دشان،این مثلث و بازیکن همیشه منتظری، بنام امباپه است. منطقه ای که امباپه درآنجا بازی می کند،پاشنه آشیل کرواسی است، و قطعا با متمایل شدن ویدا مدافع میانی سمت چپ، به آن سوی،خلل و حفره ای درعمق دفاع کرواسی به وجود می آید که باب میل گریزمان خواهد بود. دشان در بازی برابر کرواسی باهمان ترکیب همیشگی اش وارد لوژنیکی میشود.


لوریس ، اومتیتی، واران، پاوارد، لوکاس هرناندز، کانته، پوگبا ، امباپه، گریزمان، متویدی ،الیویه ژیرو ترکیب اولیه فرانسه را تشکیل می دهند.

درآن سوی سبک چشم نواز،باطراوت و شاداب فوتبال کرواسی قرار دارد که جهانی را مسحور خود کرده است. آنها با شکست تحقیرآمیز آرژانتین، چشم ها‌ راخیره کردند ونگاه ها را معطوف به خود کردند، و بسیاری ازعلاقه مندان فوتبال را مجاب کردند که از آنها به عنوان یکی از شانس های رسیدن به نیمه نهایی یاد کنند.


اما آنها با شکست دادن انگلستان قدم به بازی نهایی جام جهانی گذاشتند، تا برگ زرینی بر تاریخ جام های جهانی بیفزایند و به نوعی طلسم مدعیان سنتی جام های جهانی را بشکنند. کرواسی دربازی فینال ،سراسر انگیره و حماسه ، شور وشوق اند. خط میانی باطراوت و خارق العاده آنها ،چشم ها را می نوازد و دل ها را به وجد می آورد.هارمونی و هماهنگی این خط به رهبری مودریچ،همانند سمفونی  یک ارکستری است که، به بازی ریتم می دهد وبه خوبی ضرب آهنگ آن را می نوازد و به بازی نظم می بخشد. بازیکنان کرواسی بشکل مدرنی یک درمقابل یک‌ را عبور می کنند.

و سپس فضای وسیع تری را جلو‌ روی خود می بینند و آنگاه با پاسی کلیدی و‌هدفدار ،حریف را مترها ،عقب نگه می دارند.کروات ها، هم به موقع دریبل می زنند و هم در تایم مناسب، پاس می دهند وجابجا میشوند. آنها بخوبی اصل غافلگیری را دربازی پیاده می کنند و تیم ها را سورپرایز می کنند.کمتر تیمی را دراین تورنمنت چنین دیدیم.تنوع تاکتیک و خلاقیت وهوش در تیم کرواسی موج می زند. شروع مجددهای آنها نیز ،هرحریفی را گیج و سردر گم می کند.دالیچ خون تازه ای دراین تیم دمیده است و بیشتر کارشناسان فوتبال کرواسی نیز به این امر اذعان دارند که سهم دالیچ در موفقیت کرواسی بسیار زیاد است.او تیمی بی روح و بی انگیزه تحویل گرفت و از آن تیم مسخ شده، تیمی ساخت که جهان را انگشت به دهان کرد. کروات ها گرچه خسته تر ازفرانسوی ها هستند،اما باور واعتقاد آنها به عرق ملی و مردمشان بیشتر ازحریف است.زیرا فوتبال هویت آنهاست،بنابراین برای این هویت همه کار، انجام‌می دهند.دربسیاری از موارد،تاکتیک ها جواب نمی دهند،اما هویت وشخصیت وطن، جواب می دهد و کروات ها این فرسودگی و خستگی را با دفاع از هویت ملتشان، جبران می کنند.دالیچ‌نیز همانند دشان از مدل پایه۱-۳-۲-۴ استفاده می کند و از سوباشیچ، لاورن،ویدا،ورسالیکو،پیواریچ ، برزوویچ،راکتیچ، مودریچ،ربیچ،پریشیچ و مانژوکیچ در ترکیب اولیه اش استفاده می کند.


البته هرگونه تغییر درترکیب دوتیم ازسوی مربیان محتمل است. در ۵ دیدار اخیر این دوتیم ،فرانسویان سه بار پیروز شده اند و دو بازی نیز به تساوی کشیده شده است. کرواسی هنوز نتوانسته فرانسه را شکست دهد.


مسعود محمدزمانی