تغییرات گسترده در فوتبال پایه‌ی بایرن مونیخ

تغییرات گسترده در فوتبال پایه‌ی بایرن مونیخ

به گزارش "ورزش سه"، درحالیکه عملیات بازسازی در مقر باشگاه بایرن‌مونیخ در جریان است، 17 کیلومتر آنسوتر در کمپ باواریایی‌ها هم تغییر و تحولات بزرگی جریان دارد. با اینکه در کمپ بایرن از بازسازی و نوسازی زمین‌های تمرینی خبری نیست ولی قرار است سیستم فوتبال پایه‌ی این غول فوتبال آلمان به کلی متحول شود.  


یکی از کسانی که می‌تواند چنین تغییر و تحولاتی را به سرانجام برساند، اسطوره‌ی باشگاه، هرمان گرلاند است. اشپورت1 گزارش می‌دهد که درون باشگاه درباره‌ی اینکه آیا گرلاند 64ساله در پست مدیر ورزشی مرکز استعدادهای جوان بایرن، مهره‌ی مناسبی است یا نه، بحث و جدلهایی درگرفته است.


گرلاند از تابستان 2017 این پست را در اختیار داشته، هر چند او سال گذشته به مدت هشت ماه روی نیمکت مربی‌گری تیم اصلی بایرن نشست تا به یوپ هاینکس کمک کند. در این هشت ماه،  یوخن زاوئر به جای او ریاست مرکز استعدادهای جوان را به عهده داشت.


اما تصور باواریایی‌ها بدون گرلاند، در آلمان عملاً غیرممکن است. علاوه بر دستاوردهای ورزشی او بعد از سالها فعالیت به عنوان کمک‌مربی بایرن، واقعیت این است که گرلاند بین بازیکنان و هواداران بایرن محبوبیتی خارق‌العاده دارد و حتی شاید بتوان گفت در مونیخ برای او نوعی کیش شخصیت ایجاد شده است. او به عنوان کاشف اصلی و حامی فیلیپ لام، توماس مولر و باستین شواین‌اشتایگر شناخته می‌شود.


گرلاند در فاصله‌ی سالهای 1991 تا 1995 به عنوان مربی جوانان بایرن فعالیت کرده است. او بعد از چند سال دوری از بایرن در سال 2001 به مونیخ برگشته و در دوران هدایت یوپ هاینکس، کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا به عنوان کمک‌مربی به تیم اول باشگاه خدمت می‌کند.

سرمربی جدید بایرن، نیکو کواچ بیشتر به برادرش روبرت و همینطور پیتر هرمان متکی است، هرمانی که در دوران سرمربی‌گری یوپ هاینکس، در کنار گرلاند زوج کمک‌مربی‌های بایرن را تشکیل می‌دادند.


اما این روزها گرلاند با انتقاد مواجه شده و بعضی‌ها می‌پرسند آیا او قادر است آنطور که باشگاه می‌خواد، تغییرات مفهومی و سازمانی مورد نظر را  در سیستم فوتبال پایه‌ی باشگاه باواریایی پیاده کند ؟

هولگر زایتس به عنوان جانشین احتمالی گارلند معرفی شده است. اما زایتس 43ساله تا سال 2019 باید سرمربی‌گری تیم زیر 23سال بایرن را به عهده داشته باشد چرا که اخیراً با این تیم قرارداد امضا کرده. گرلاند روز سه‌شنبه بعد از بازگشت از تعطیلات به رسانه‌ها می‌گوید با مدیر ورزشی بایرن حسن صالح حمیدزیچ تلفنی صحبت کرده. به گفته‌ی گرلاند " من هنوز با باشگاه قرارداد دارم و تا پایان به قراردادم پایبند خواهم ماند " .


صالح حمیدزیچ چهره‌ی اصلی تغییرات کنونی در سیستم فوتبال پایه‌ی بایرن است. او در هفته‌های اخیر، استعدادهای جوان و نوظهوری مثل لارس لوکاس مای، فرانک اوینا، مریتان شبانی، ران توربن هوفمن و همین چند روز پیش بازیکنان تیم ملی جوانان آلمان، آدریان فین و اولیور باتیستا را با قراردادهای حرفه‌ای به جمع فوتبالیست‌های حرفه‌ای بایرن مونیخ اضافه کرده است.


تابستان امسال، نیمکت‌های مربی‌گری بایرن هم شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده. تیم والتر سرمربی تیم زیر 23سال بایرن جای خود را به زایتس داده و تیم زیر 17سال بایرن حالا توسط میروسلاو کلوزه‌ی نام‌آشنا هدایت می‌شود.


توبیاس شواین‌اشتایگر، برادر باستین شواین‌اشتایگر مشهور، اسطوره‌ی فوتبال آلمان و بایرن مونیخ، که تا سال 2019 با بایرن قرارداد دارد اما به احتمال زیاد در فصل جاری در این باشگاه به عنوان مربی فعالیت نخواهد کرد. به گزارش اشپورت1 توبیاس می‌خواسته به عنوان سرمربی تیم نوجوانان بایرن منصوب شود ولی نتوانسته به خواسته‌ی خود برسد. این احتمال وجود دارد که بازنشستگی زودهنگام در انتظار برادر باستین شواین‌اشتایگر باشد.