جریمه های عجیب و غریب فیفا در جام جهانی

جریمه های عجیب و غریب فیفا در جام جهانی

سایت رسمی فوتبالی - جام جهانی در روسیه بی نظیر بوده اما بعضی تصمیم های کمیته انضباطی فیفا، شامل جریمه سنگین برای جوراب های تایید نشده، اینطور نبوده است.

به گزارش فوتبالی، قوانین جام جهانی در کمیته انضباطی فیفا همیشه قابل پیش بینی نبوده است.سوئد به دلیل استفاده از جوراب های تایید نشده توسط بازیکنانش 70 هزار فرانک سوییس جریمه شد.

بازیکنانی مانند اسکیپر آندراس گرانکویست و گوستاو اسونسن زیر جوراب های رسمی آدیداس خود، جوراب تروساکس به پا داشتند.

در همین حال کرواسی نیز به دلیل اینکه یک بازیکن نوشیدنی از شرکتی جز حامی مالی به درون زمین آورد، جریمه شد.

بنر نئو نازی هواداران روسی و نشان دادن نماد ملی جنگ جهانی دوم علیه صربستان تنها 10 هزار فرانک سوییس جریمه داشته، جریمه های دیگری نیز از سوی سایر کشورها به دلیل سورفتار هواداران در بازی پرداخت شده است.

به نظر می رسد که زیر پا گذاشتن قوانین تبلیغاتی تبعات بسیار سنگین تری از بد رفتاری دارد و دیه گو مارادونا از دیدن روشی از رفتار منحصر بفرد خودش لذت می برد.

این بازیکن بزرگ آرژانتینی که سفیر فیفا نیز هست از فیس بوک برای توضیح اقدامات نژادپرستانه و اتفاقات خشن از صندلی های وی آی پی استفاده می کند و بسیاری از این ها پیش از این باعث محرومیت بازیکنان شده است. 

بارها اولویت ها و تاکید تصمیم های فیفا در باره عدالت جام جهانی کنجاوکننده بوده است.

حتی پیش از جام جهانی، فیفا توسط افرادی به این متهم شده بود که تبلیغات برای این سازمان بیشتر از حذف نژادپرستی از ورزش اهمیت دارد.

اما کارشناس حقوق ورزشی، جیمز کیچینگ، می گوید که برنامه های فیفا منطقی است چرا که جام جهانی به حامیان مالی بستگی دارد و این شرکت های برای قراردادهای بزرگ پول پرداخت کرده اند.

کیچینگ، مدیر سابق مذاکرات قانونی ورزش در کنفدراسیون فوتبال آسیا به آسوشیتدپرس گفت: " تنبیه های مالی همیشه در بحث تبلیغاتی سنگین بوده چون شرکت هایی مانند کوکا کولا یا آدیداس میلیون ها دلار برای این قرارداد پول پرداخته اند. "

تنبیه های سنگین برای سوئد و کرواسی اخطارهایی را نیز از سوی فیفا به همراه داشت.

کیچینگ گفت: " اگر آنها از حامی مالی حفاظت نکنند، همه چیز به خطر خواهد افتاد. "

عدم تبعیت از قوانین تبلیغاتی در روسیه تا 482 هزار فرانک سوییس برای فیفا هزینه داشته است.

این جریمه ها باید توسط بازیکنان و فدراسیون ها به کمیته جرایم فیفا پرداخت شوند.

تیم هایی مانند آرژانتین، کلمبیا و مراکش باید 15 هزار فرانک سوییس برای رفتار بی نظم بازیکنان خود پرداخت کنند.

آرژانتین برای دومین جام جهانی پیاپی بیشتری میزان جریمه را در بین تیم ها پرداخت می کند.

این تیم باید حدود 105 هزار فرانک سوییس به دلیل سورفتار هواداران خود بعد از شکست برابر کرواسی پرداخت کند. پس از شکست 3 – 0 این تیم برابر کروات ها، فیلمی منتشر شد که در آن چند مرد یک هوادار که پیراهن کرواسی بر تن داشت را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

فیفا همچنین قصد داشت دو بازیکن سوییس، گرانیت ژاکا و ژردان شکیری را محروم کند.قوانین می گوید که دو جلسه محرومیت برای شادی پس از گل با علامت عقاب آلبانی علیه هوادان صربستان قابل اعمال است. هر دوی این بازیکنان 10 هزار فرانک سوییس جریمه شدند.

به مدافع کرواسی، دوماگوج ویدا، به دلیل نظراتی که در شبکه های اجتماعی بعد از حذف روسیه از یک چهارم نهایی و برای اوکراینی ها منتشر کرده بود، اخطار داده شد.

پیش از جام جهانی 2014، فیفا جوزف سیمونیچ از کرواسی را به دلیل سر دادن شعار ملی گرایانه در بازی پلی آف انتخابی این جام به 10 جلسه دوری از بازی ها محکوم کرد.

ظاهرا چنین برخوردهای سختی دیگر وجود دارد. کیچینگ نیز می گوید: " شاید تغییر در نحوه رفتار فیفا با چنین مواردی به وجود آمده است. "