زلزله در نیمکت رقیب‌های ایران؛ تغییر سرمربی ژاپن، کره جنوبی و استرالیا

زلزله در نیمکت رقیب‌های ایران؛ تغییر سرمربی ژاپن، کره جنوبی و استرالیا

سایت رسمی فوتبالی - هر چند که برخی به خصوص روی آنتن زنده تلویزیون معتقدند که کی روش باید تا جام ملت ها سرمربی ایران بماند چرا که تغییر تا آن زمان به ضرر تیم خواهد بود اما به نظر می رسد که بقیه رقبای ایران چنین نظری ندارند.

به گزارش فوتبالی، ژاپن و کره جنوبی نمایش بدی در جام جهانی نداشتند. ژاپن فاصله چندانی با صعود به جمع هشت تیم برتر جهان نداشت با این وجود این تیم برکناری نیشینو را قطعی می داند. انها قبل از جام جهانی خلیلهوژیچ را اخراج کرده بودند و حالا تمایلی به ادامه همکاری با نیشینو ندارند. گفته می شود که کلینزمن اصلی ترین گزینه جانشینی وی در تیم ملی ژاپن خواهد بود هر چند که گزینه های دیگری هم وجود دارند.

از سویی دیگر کره جنوبی با وجود شکست دادن آلمان مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی در روزهای اخیر با انتقادهای زیادی مواجه شده است. هواداان کره ای از شکست تیمشان مقابل سوئد و مکزیک عصبانی هستند و به همین خاطر مذاکرات برای انتخاب مربی جدید این تیم آغاز شده است. از اسکولاری به عنوان یکی از گزینه های هدایت کره جنوبی نام برده می شد اما این خبر تکذیب شد.

در مورد برت فن مارویک، مربی هلندی استرالیا نیز از قبل از جام جهانی اعلام شده بود که وی بعد از جام جهانی جای خود را به گراهام آرنولد خواهد داد و در حال حاضر فن مارویک که تیمش نمایش چندان بدی هم در جام جهانی نداشت کنار رفته است.

از میان آسیایی های حاضر در جام جهانی هنوز در مورد پیتزی مربی آرژانتینی عربستان تصمیمی گرفته نشده است که البته با توجه به سابقه عرب ها اخراج وی چندان دور از انتظار نخواهد بود. عربستان با وجود شکست در بازی اول جام جهانی مقابل روسیه در دو بازی بعدی مقابل مصر و اروگوئه نمایش بدی نداشت و در نهایت با سه امتیاز از جام حهانی حذف شد. 

در حال حاضر در مورد آینده کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران تصمیم قطعی گرفته نشده است. این مربی انتظار تمدید قرارداد چهار ساله را دارد اما مدیران فدراسیون فوتبال ایران به وی پیشنهاد تمدید یک ساله را داده اند. جام ملت های آسیا شش ماه دیگر در امارات برگزار می شود و به نظر نمی رسد که با توجه به عملکرد درخشان اسیایی ها در جام جهانی کار اسانی پیش روی این باشد چرا که علاوه بر تیم های مذکور می توان به چین با هدایت لیپی یا قطر که سرمایه گذاری گسترده ای برای حضور پرقدرت در جام جهانی 2022 داشته، اشاره کرد.

عذرخواهی رئیس فدراسیون کره جنوبی از هواداران

رییس فدراسیون کره جنوبی، چانگ مونگ گیو، روز پنج شنبه از عملکرد تیم ملی این کشور در جام جهانی عذرخواهی کرد و گفت که آنها نیاز دارند از نظر تاکتیکی پیشرفت کنند. 

کره جنوبی نتوانست به مرحله یک هشتم جام جهانی برسد و با یک پیروزی و دو باخت در گروه خود سوم شد. این تیم با هدایت شین تائه یونگ آلمان را با نتیجه 2 – 0 شکست داد اما در برابر سوئد با حساب 1 – 0 و برابر مکزیک 2 – 1 شکست خورد.چانگ در جلسه ای با خبرنگاران در فدراسیون فوتبال کره جنوبی در سئول گفت: " در ابتدا می خواهم بازیکنانم را که یک پیروزی درخشان در برابر آلمان به دست آوردند، تحسین کنم. از هواداران عذرخواهی میکنم که نتوانستیم انتظارات آنها را برآورده کرده و به مرحله بعد صعود کنیم. "

بعضی هواداران انتخاب های تاکتیکی شین را مقصر می دانستند چرا که او از ترکیبی استفاده کرده بود که حتی در مسابقات تدارکاتی نیز به میدان نرفته بودند. چانگ که از سال 2013 ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده دارد از تصمیمات شین دفاع کرد.او اظهار داشت: " من انتقادات مردم از شین را درک میکنم اما روح جنگندگی و تجربه او ارزش بسیاری دارد. او دفاع با استعدادی مانند کیم مین جائه را پیدا کرد و بازیکنانی مانند جو هیون وو، لی سئونگ وو، یان یونگ سان و جو سو جونگ را بازی داد و گزینه های در دسترس تیم ملی را افزایش داد."

چانگ که عضو کمیته فیفا نیز هست تایید کرد که کره جنوبی از نظر تکنیکی پایین تر از سایر کشورهای جهان است.او در این باره گفت: " پیروزی ما در برابر آلمان یک دستاورد بزرگ بود اما برای هواداران ما مهم است که بازی را به صورت رقابتی ببریم نه فقط با روح جنگندگی. تکنیک موضوعی است که به فوتبال جوانان بازمیگردد. فکر میکنم بازیکنان باید تکنیک فوتبالی را از سنین پایین بهبود ببخشند. "

چانگ گفتن که از دیدن هواداران مکزیک و آلمان در جریان جام جهانی تحت تاثیر قرار گرفته است. او مدعی شد: " من از عشق و اشتیاق آنها تحت تاثیر قرار گرفتم و تماشای هواداران آلمان که تا لحظه خروج از استادیوم پرچم هایشان را تکان می دادند، جالب بود. امیدوارم بتوانم یک فرهنگ فوتبالی سالم بدون تمسخر بسازیم.

دبیر کل فدراسیون فوتبال کره جنوبی که او هم در روسیه بود گفت که چیزهای زیادی در این جام جهانی آموخته است. هونگ کاپیتان تیم ملی کره جنوبی در جام جهانی 2002 بود که توانست به نیمه نهایی برسد و سرمربی تیم ملی در جام جهانی 2014 بود.او گفت: " من برای یافتن راهی برای توسعه فوتبال کره جنوبی و محیطش به روسیه آمدم. در هفت ماه اخیر با مشکلات زیادی روبرو بودم اما فدراسیون نمی توانست به تنهایی این کار را انجام دهد. مردم باید به راه های پیشرفت فکر کنند. "

کیم پن گان که کمیته انتخاب سرمربی تیم ملی را هدایت می کند، گفت که انتظارات هواداران فشار زیادی بر بازیکنان وارد کرده است. کیم و اعضای کمیته اش روز پنج شنبه در جلسه ای عملکرد سرمربی تیم ملی را بررسی خواهند کرد.او اظهار داشت: " سون هیونگ مین بازیکنی است که با لبخند بازی می کند اما من دقت کردم که او در جریان بازی های جام جهانی لبخند نمی زد و این حجم فشار را نشان می دهد. امیدوارم بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم و فشار را از روی بازیکنان برداریم. "

جدایی آکیرا نیشینو از ژاپن بعد از جام جهانی 

فدراسیون فوتبال ژاپن بعد از باخت تیم ملی این کشور در برابر بلژیک در مرحله یک هشتم و بازگشت به خانه، روز پنج شنبه اعلام کرد که آنها بعد از اتمام قرارداد نیشینو در پایان همین ماه قصد تمدید قرارداد با او را ندارند.رییس فدراسیون فوتبال ژاپن، کوزو تاشیما در یک کنفرانس خبری بعد از رسیدن تیم به فرودگاهی در شرق توکیو گفت: " ما از نشینیو نمی خواهیم که در کارش باقی بماند چرا که زمانش به عنوان سرمربی تیم ملی به پایان رسیده است. "

فدراسیون فوتبال روز دوشنبه اعلام کرد که تا پایان جولای برای جانشین او تصمیم گیری خواهد کرد.نیشینو بعد از کنار گذاشتن ناگهانی وحید خلیلهوژیچ در ماه آوریل، توانست تیم ملی ژاپن را بعد از سال 2010 در آفریقای جنوبی برای اولین بار به مرحله حذفی هدایت کند.نیشینو که پیش از پذیرفتن این کار مدیر تکنیکی فدراسیون فوتبال کره جنوبی بود، گفت: " من با تفکراتم تیم را هدایت کردم و این تنها تا پایان جام جهانی بود. فکر میکنم به وظایفم عمل کردم. "

این مربی 63 ساله که تا پایان این رقابت ها هدایت تیم ملی را پذیرفته بود گفت که او و تیمش با عزمی راسخ برای جبران حذف از مرحله گروهی در جام جهانی 2014 برزیل به این رقابت ها رفتند. آنها در برزیل آنها فقط یک تساوی بدون گل و دو شکست به دست آورده بودند.نیشینو گفت: " احساسات زیادی درون من هست. اما بازیکنانم عزم راسخ تری داشتند. ما آنچه مربی قبلی ساخته بود را ادامه دادیم و فوتبال خوبی بازی کردیم. تیم توانایی صعود به یک چهارم نهایی در قطر را دارد. "

آنها در بازی آخر خود در جام جهانی به عنوان تیمی که در رده 61 رده بندی فیفا قرار دارد موفق شدند با 2 گل از بلژیک که در این رده بندی در جایگاه سوم قرار دارد پیش بیفتند اما بعد از آن با دریافت 3 گل بازی برده را 3 – 2 واگذار کردند.

سوال ها در ژاپن درباره آمادگی این تیم قبل از رقابت ها زیاد بود اما سامورایی های آبی بازی اول خود در مرحله گروهی را با برد 2 – 1 برابر کلمبیا پشت سر گذاشتند. آنها در بازی دوم 2 – 2 با سنگال مساوی کردند و تنها بازی آخر را با حساب 1 – 0 به لهستان واگذار کردند.ماکوتو هاسبه کاپیتان این تیم که بعد از جام جهانی خداحافظی خود از فوتبال ملی را اعلام کرد در کنفرانس خبری با نیشینو حضور داشت. او گفت که پیش از رقابت ها به تیمش توجه چندانی نمی شد اما شرایط با بازی آنها تغییر کرد.این بازیکن 34 ساله که 114 بازی ملی در کارنامه خود دارد گفت: " مردم انتظار کمی از ما داشتند و ما می خواستیم شرایط را تغییر دهیم. من فکر میکنم همه دوباره به فوتبال علاقمند شدند و به همین دلیل حس میکنم که کارمان را خوب انجام دادیم. ما چهار سال تلاش کردیم تا عملکرد بهتری داشته باشیم و ناامیدی در برزیل را جبران کنیم. ما همه در باشگاه های متفاوت بازی می کنیم اما احساسات مشترکی داریم. بعد از آن رقابت ها فکر نمی کردم که روزی در زمین روسیه بایستم. به گذشته نگاه می کنم و می بینم که 4 سال مانند چشم برهم زدنی گذشت. "

صبح امروز، بازیکنان ژاپن مورد استقبال حدود 800 نفر از هواداران قرار گرفتند که لباس های تیم ملی این کشور را به تن کرده و به فرودگاه آمده بودند. تاکاشی اینوی و یوتو ناگاموتو در میان بازیکنان به سمت هواداران رفته و به ابراز احساسات آنها پاسخ دادند.میو یوشیدا 28 ساله از توکیو گفت که آمده تا با استقبال از تیم ملی از آنها قدردانی کند: " من واقعا تحت تاثیر بازی ها قرار گرفتم بنابراین آمدم که تشکر کنم. "