سه کشور آفریقایی به دنبال میزبانی جام جهانی 2030

سه کشور آفریقایی به دنبال میزبانی جام جهانی 2030

سایت رسمی فوتبالی - وزیر ورزش الجزایر به ائتلاف مراکش و تونس برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ پیوست. چند هفته قبل مراکش در رقابت با ائتلاف آمریکا، مکزیک و کانادا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ شکست خورد.

محمد حتاب، وزیر ورزش، این هفته به خبرنگاران گفت کشورش که به دلیل صحرای غربی با مراکش مشکل دارد ائتلاف نامزدی کشورهای مغرب را برای جام جهانی بررسی می‌کند.

حتاب گفت: " کشورهای مغربی می توانند با زیرساخت‌های حال حاضر و زیرساخت هایی که در آینده تهیه می کنند درخواستی برای میزبانی جام جهانی ارائه کنند. وقتی در حال حاضر به شهرهای خود و امکانات ورزشی ان ها نگاه می کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که می توانیم از رویدادهای بزرگ جهانی میزبانی کنیم. "

مراکش که در هر پنج تلاش خود برای دریافت میزبانی جام جهانی شکست خورده است بلافاصله بعد از شکست خوردن در کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ نسبت به ائتلاف با کشورهای دیگر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ ابراز علاقمندی کرد.

منصف بالخیاط یکی از اعضای کمیته شکست خورده میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ مراکش، گفت که شاه محمد پنجم علاقه دارد که کشورهای آفریقای شمالی میزبان جام جهانی ۲۰۳۰ باشند.

بالخیاط گفت: " علی حضرت شاه محمد پنجم علاقه دارد که جام جهانی ۲۰۳۰ را در مراکش میزبانی کند این اتفاق می تواند برای فوتبال مراکش نیز اتفاق بسیار خوبی باشد.

هر دو تیم مراکش و الجزایر در جام جهانی امسال حضور داشتند که در مرحله گروهی حذف شدند. الجزایر نیز که در روسیه غایب بود در جام جهانی ۲۰۱۴ موفق شد به مرحله یک هشتم صعود کند.

با وجود تمام درگیری و تنش هایی که در تاریخ دو کشور وجود داشت الجزایر در رای گیری انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ به مراکش رای داد.

مکس گالین، دکترای تحقیق در دانشکده تخصصی اقتصاد لندن درباره سیاست اقتصادی آفریقای شمالی به الجزایر گفت: " شانس این‌که سیاست در این موضوع کنار گذاشته شود وجود دارد. این یک پروژه طولانی مدت است تا و خصومت ها در این منطقه سابقه تاریخی دارد. اما من فکر می کنم که سیاست می تواند یک بار دیگر تلاش کند و این بار موفق خواهد شد و این اتفاق می تواند باعث موفقیت ها و همکاری‌های تازه ای شود.

اگر این ائتلاف صورت بگیرد این سه کشور آفریقایی باید با ائتلاف آمریکا شمالی، اروگوئه و پاراگوئه و آرژانتین رقابت کنند که سال گذشته اطلاعات خود را اعلام کردند. اروگوئه پیش از این نیز در سال ۱۹۳۰ میزبان این رقابت‌ها بود و توانست قهرمان جام جهانی نیز شود.

سایر چالش ها مربوط به زیرساخت های کشورها و اینکه توانایی میزبانی از چنین رویدادی را دارند یا نه، است.

کارشناسان فیفا که در ابتدای امسال از زیرساخت‌های مراکش بازدید کرده بودند احساس های متفاوتی به میزبانی این کشور داشتند و معتقد بودند که بعضی از استادیوم ها توانایی تامین استانداردهای فیفا را ندارند.

گالین گفت: " بازسازی زیرساخت آن نیاز به توانایی مالی زیادی دارد که بیشتر آن هدر دادن هزینه است اتفاقات مشابه در رویدادهایی که در کشورهای در حال توسعه برگزار شده را تکرار میکند. هرچند ائتلاف می‌تواند به کم شدن و حل شدن این مشکلات کمک کند. "