لیگ برتر جی پی اس بازان!

لیگ برتر جی پی اس بازان!

به گزارش "ورزش سه"، اولین پیشنهادی که میتوان از GPS در فعالیت های ورزشی استفاده کرد چهل سال بعد از اختراع آن بود. اولین تلاش برای استفاده از GPS در ورزش سال2006 شد.


از جی پی اس در رشته های مختلفی نظیر  کریکت، هاکی، راگبی و بسکتبال در ورزش استفاده می‌شود.


این تکنولوژی معمولا در تمرین‌های آماده‌سازی پیش فصل استفاده می‌شود و با داده‌هایی که در زمان جابه‌جایی و تحرک بازیکنان ارائه می‌دهد، به آنها کمک می‌کند آمادگی بدنی خود را بالا ببرند و با تمرین‌ها بهتر تطبیق پیدا کنند. کاربرد دیگر این سیستم در دوره مصدومیت بازیکنان است. داده‌های GPS به مربی این اختیار را می‌دهد تا با آگاهی کامل از شرایط بدنی بازیکن، تمرین‌های مناسب‌تری را برای بازگشت زودتر او به شرایط مسابقه، طراحی کند.

در واقع باشگاه های ورزشی در سراسر جهان از این تکنولوژی در تلاش برای تقویت عملکرد تیم خود استفاده می‌کنند.


به عنوان مثال، منچستر یونایتد پیشگام فناوری GPS در لیگ برتر بود، آنها برای اولین بار در اوایل سال 2010 به این فناوری مجهز  شدند. در طی این سال ها، منچستر یونایتد در لیگ برتر انگلیس کمترین میزان آسیب را تجربه کرد. به گفته مربیان این تیم، این فناوری علاوه بر اجرای برنامه های آموزشی مدنظر آن ها، فوق العاده کارآمد هم بود.


طبق گزارش بایرن مونیخ به اسکای اسپرت این باشگاه از این تکنولوژی جهت آیتم هایی نظیر  میزان مساحت پوشش داده شده توسط بازیکن ، سرعت دویدن بازیکنان و همچنین آیتم های عمیق تری نظیر تعادل گام ها و بارهای استرس و جزییات پیچیده تری در مورد عملکرد تناسب اندام تندرستی به آن ها داده است. و همچنین تعداد مصدومیت های تیم آن ها از 44 به 22 در طول یکسال بعد از استفاده از این تکنولوزی کاهش یافته است.


باشگاه ساندرلند طبق گزارش پل والش بلند مرتبه ترین مقام کادر پزشکی این تیم لیگ برتری انگلیس گفته است :"ما از این تکنولوژی هر روز در هر فصل و حتی پیش از شروع فصل استفاده می‌کنیم و این یک بخش جدایی ناپذیر از تیم ماست.


او می‌گوید : « استفاده از این تکنولوژی بسیار سریع و آسان است و طی 15 دقیقه تمرین گزارش فوق العاده ای را به کادر پزشکی و مربیگری ارایه می‌کنیم و پس از آن هر کدام از مربیان و کادر پزشکی  تصمیم هایی و ایده هایی برای طول هفته بازیکن دارند.»

امروزه تیم های بسیار زیادی در سطح جهان ازاین تکنولوژی بهره میبرند که می‌توان به برخی از آن ها در لیگ های معتبر به شرح زیر اشاره کرد:

در لیگ برتر انگلیس آرسنال، بورنموث، کریستال پالاس، اورتون، لیورپول، منچسرسیتی، منچسرتیونایتد، ساوتهمپتون، استوک سیتی، ساندرلند، سوآنزی، تاتنهام و وستهام از این تکنولوژی استفاده می کنند.

در لیگ فرانسه پاری سن ژرمن قهرمان سال های گذشته این لیگ از این فناوری استفاده می کند و در لالیگا رئال مادرید، سویا، اتلتیکومادرید، بارسلونا و والنسیا از تیم های شاخصی به شمار می روند که از فناوری GPS استفاده می کنند. ضمن اینکه در لیگ آلمان نیز طی سال های گذشته بایرن مونیخ همواره از GPS استفاده کرده است.


سرمربی تیم ملی ایران اولین مربی‌ای بود که در ایران از این ابزار سود برد. کارلوس کی‌روش در مرحله نهایی آماده‌سازی تیم ملی در مسیر جام جهانی برزیل و در اردوی آفریقای جنوبی از آن سود برد. اتفاقی که در اردوی تیم ملی در استرالیا و پیش از جام ملت‌ها نیز بار دیگر تکرار شد و سرمربی پرتغالی تیم ملی عملکرد و آمادگی شاگردانش را زیر نظر گرفت .

همچنین کارلوس کیروش این تکنولوژی را به استقلال و پرسپولیس نیز تحمیل کرد . استقلال در زمان سرمربی گری علیرضا منصوریان از این بالاپوش ها استفاده می‌کرد ولی با آمدن شفر دیگر از بالاپوش ها استفاده نمی‌کنند .

اما بعد از آن تیم نفت تهران به توصیه صالح مصطفوی آنالیزور از این تکنولوژی استفاده کرد.  صالح  مصطفوی که با این تکنولوژی در خارج از ایران آشنا شده را باید  به عنوان بنیانگذار این تکنولوژی در سطح باشگاه های ایران دانست، زیرا وی اولین مربی ایرانی بود که از این بالاپوش ها به صورت تخصصی و علمی بهره مند شد و توانست از مزیت های آن در باشگاه نفت تهران و سپس استقلال تهران سود ببرد.

همچنین باشگاه تراکتورسازی نیز به سفارش سرمربی خود یحیی گل محمدی اقدام به خرید این تکنولوژی در سال96 کرد. باشگاه سپاهان نیز از این تکنولوژی بهره می‌برد و باشگاه گسترش فولاد تبریز نیز به سفارش مربی خود آقای فراز کمالوند این تکنولوژی را خریداری کرده اند و انتظار می رود در سال های آینده این فناوری در تمام تیم های لیگ برتری و حتی لیگ یکی استفاده شود.