هفت فاتح اخیر کفش طلای جام جهانی

هفت فاتح اخیر کفش طلای جام جهانی

سایت رسمی فوتبالی -  بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۸ جایزه‌ای به گلزن‌ترین بازیکن جام جهانی اهدا نمی‌شد. از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۶ به آقای گل رقابت ها کفش طلا ( Golden shoe ) اهدا می‌شد و از سال ۲۰۱۰ نیز جایزه‌ای معروف به Golden Boot داده می‌ شود.

در این جا ۷ آقای گل اخیر جام جهانی را بررسی می‌کنیم.

۷. خامس  رودریگز / ۶ گل

با توجه به آمار گلزنی رونالدو، لوکاکو و کین به نظر می رسد این جام جهانی بعد از جام جهانی ۲۰۰۲ و حتی جلم جهانی ۱۹۷۰ به نظر می‌رسد این جام جهانی یکی از پر گل ترین رقابت‌های تاریخ باشد.

گلزن ترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۴ ستاره کلمبیا، خامس رودریگز، بود. این هافبک تهاجمی بی‌نظیر در تمام بازیهای کلمبیا در این رقابت ها از جمله در دیدار برابر اروگوئه گلزنی کرد. این بازیکن بعد از جام جهانی با قرارداد گران‌قیمتی به رئال مادرید پیوست و پس از آن نیز در یک انتقال دوسال قرضی به بایرن مونیخ رفت‌.

۶. توماس مولر / ۵ گل

چهار بازیکن شامل توماس مولر، داوید سیلوا، وسلی اشنایدر و دیه گو فورلان در جام جهانی ۲۰۱۰ چهار گله بودند. اما فیفا تصمیم گرفت به علت سپاس گلی که در کارنامه مولر وجود داشت کفش طلا را به او بدهد. هیچکس سه بازیکن دیگر بیشتر از یک پاس گل ارسال نکرده بودند. تنها یکی از گل‌های مولر در مرحله گروهی به ثمر رسیده بود. او در یک هشتم برابر انگلیس، در یک چهارم برابر آرژانتین و در بازی رده‌بندی برابر اروگوئه گلزنی کرد.

توماس مولر

۵. میرسلاو کلوزه / ۵ گل

میرسلاو کلوزه از آلمان موفق شد در سال ۲۰۰۶ عنوان بهترین گلزن جام جهانی را از آن خود کند و این در حالی بود که هرنان کرسپو و رونالدو با سه گل در رده دوم قرار گرفتند. کلوزه بهترین گلزن تاریخ جام جهانی سال ۲۰۰۶ دومین رقابتی بود که او به طور متوالی توانست در آن ۵ گل به ثمر برساند. کلوزه ۴ گل خود را در مرحله گروهی به ثمر رساند و پنجمین گل خود را در یک چهارم نهایی برابر آرژانتین وارد دروازه کرد.

۴. رونالدو / ۸ گل

رونالدو لوییس نازاریو د لیما موفق شد در جام جهانی ۲۰۰۲ که در کره جنوبی و ژاپن برگزار می شد با ۸ گل، گلزن‌ترین بازیکن در بین هفت برنده اخیر کفش طلا در جام جهانی باشد.

۴ سال قبل در فرانسه موفق شده بود که توپ طلا را به دست بیاورد با وجود مشکلات سلامتی که داشت برای برزیل به میدان رفت. او در تمام بازی ها به جز بازی مرحله یک چهارم نهایی برابر انگلیس گلزنی کرد و در دیدار فینال موفق شد دو بار دروازه الیورکان را باز کند.

رونالدو یکی از با استعدادترین بازیکنان دنیای فوتبال بود و سال ۲۰۰۲ شاید یکی از بهترین سال های فوتبال این بازیکن بود. او در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز سه گل دیگر به ثمر رساند اما نتوانست در ترکیب ۲۳ نفره دونگا برای جام جهانی ۲۰۱۰ حضور داشته باشد.

۳. داور شوکر / ۶ گل

کرواسی با شکست در نیمه نهایی در برابر فرانسه میزبان و قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ به رده سوم اکتفا کرد. تمام بازیکنان این تیم در این رقایت‌ها عملکرد درخشانی داشتند اما بهترین بازیکن آنها داوور شوکر، مهاجم رئال مادرید بود. گلزنی این مهاجم با تکنیک در تمامی بازی ها به جز یکی از آنها باعث شد تا کرواسی به نیمه نهایی برسد و در دیدار رده بندی به مصاف هلند برود.

۲. هریستو استویچکوف و اولگ سالنکو / ۶ گل

استویچکوف و سالنکو دو بازیکنی هستند که بدون توجه به تعداد پاس گل و دقایق حضور در میدان موفق شدن در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا کفش طلای رقابت ها را از آن خود کنند. ۶ گل این دو بازیکن در شرایط کاملا متفاوتی به ثمر رسید. سالنکو ۵ گل در دیدار برابر کامرون به ثمر رساند که رکورد جام جهانی نیز به حساب می‌آید و یک گل دیگر خود را نیز در دیدار برابر سوئد وارد دروازه حریف کرد. حذف روسیه در مرحله گروهی باعث شد تا سالنکو تنها آقای گل جام جهانی باشد که با تیمش به مرحله حذفی راه پیدا نکرده است. در حالی که استویچکوف، قهرمان بلغارستان، توانست تیمش را تا نیمه نهایی پیش ببرد. این بازیکن در تمامی دیدارهای تیمش در مرحله حذفی گل‌های حساسی را به ثمر رساند و تک گل بلغارستان در شکست ۲ - ۱ برابر ایتالیا در نیمه نهایی را نیز او وارد دروازه حریف کرد.

۱. سالواتور اسکیلاچی / ۶ گل

به ثمر رساندن شش گل در بسیاری از جام های جهانی سال های اخیر باعث شد تا بازیکنان بتوانند کفش طلا را از آن خود کند و اسکیلاچی در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا نیز شامل این افراد بود. این مرد که به تو تو معروف بود بیشتر دوران فوتبال خود را دور از ایتالیا گذراند و تنها یک بار موفق شد در یک فصل از سریال بیشتر از ۶ گل به ثمر برساند. اما همین بازیکن موفق شد در جام جهانی ۱۹۹۰ که در خاک کشورش برگزار می‌شد در ۵ بازی ۶ گل بزند. محو شدن او از دنیای فوتبال به اندازه ظهور درخشانش پرسرعت بود. در جام‌جهانی ۱۹۹۴ او مشغول بازی در باشگاه‌های ژاپن بود.