دوران تیکی تاکای گواردیولا تمام شد؟

دوران تیکی تاکای گواردیولا تمام شد؟

سایت رسمی فوتبالی - تعداد کمی فوتبال سنتی انگلیس را به سبک تیکی تاکا که از طریق پپ گواردیولا در بارسلونا نهادینه شد  و در دهه گذشته با سیطره اسپانیا بر فوتبال جهان گسترده شد، ترجیح می دهند.

به گزارش فوتبالی، یک سال بعد از روی آوردن بارسلونا به این سبک، اسپانیا موفق شد اولین قهرمانی تاریخ خود را با مالکیت کامل بازی در برابر حریفان خود به دست بیاورد. ایده اولیه این بود: " اگر مالکیت توپ را در اختیار داشته باشی تیم رقیب نمی تواند گلزنی کند. " و این جواب داد.

این دو تیم از بهترین تیم های تاریخ در سالهای اخیر بودند. و کمی شگفت انگیز بود که آنها – و در واقع گواردیولا – دیگران را تحت تاثیر قرار دادند تا از آنها پیروی کنند.

یک سال پس از حضور پپ در بایرن مونیخ که موفق شد جام قهرمانی را تنها با تحمل دو شکست به دست بیاورد، آلمان به جام جهانی رفت. آنها موفق شدند با بیشترین میزان تصاحب توپ قهرمان جهان شوند.

اما داستان در جام جهانی امسال متفاوت است. درست مانند زمانی که لسترسیتی قهرمان لیگ برتر شد و میزان تصاحب توپ برای آنها اهمیتی نداشت.

سه تیم بیشتر از 65 درصد مالکیت توپ را در مرحله گروهی در اختیار داشتند: اسپانیا ( 78.2 درصد )، آلمان ( 72 درصد ) و آرژانتین ( 67.8 درصد ). هر سه تیم با سختی هایی در طول این مرحله مواجه بودند.

اسپانیا صدرنشین گروه بی شد اما به سختی شایسته این مقام بود و به راحتی می توانست در هر سه بازی که با سختی به پایان برد از دور رقابت ها حذف شود.

البته آلمان بعد از شکست برابر مکزیک و کره جنوبی در مرحله گروهی حذف شد.

آرژانتین نیز تنها 5 دقیقه با حذف از جام جهانی فاصله داشت که مارکوس روخو گل پیروزی آنها را در برابر نیجریه به ثمر رساند.

برای هر تیم این تصاحب بی وقفه باعث می شد تا حریف را خسته کرده و از در واقع از بازی خارج کنند. آنها با بازی قاطع و پاسکاری و حرکات خود فوتبال زیبایی را به نمایش می گذاشتند.

موضوع تیم هایی بود که با آنها روبرو شدند. مراکش خطرات زیادی را برای اسپانیا به وجود آورد و ایسلند هر نوع مشکلی با تنها 22 درصد مالکیت توپ برای آرژانتین ایجاد کرد. کره جنوبی نیز با درصدی مشابه امیدهای آلمان برای حضور در جام جهانی را از بین برد. این عملکردها باعث ایجاد الگوی جالبی در جام جهانی 2018 شده است.

در 48 بازی مرحله گروهی، در 14 بازی تیم هایی با مالکیت توپ بیش از 65 درصد وجود داشتند که در این میان فقط 5 تیم برنده شدند. 

در بین این 5 بازی، گل برتری سه بازی در دقایق بعد از 85 به ثمر رسید. دیدارهایی مانند آلمان و سوئد، برزیل و کاستاریکا و آرژانتین و نیجریه جز این 5 بازی هستند. گل برتری در دو بازی دیگر در وقت های تلف شده به ثمر رسید.

یک مثال  دیگر از این بازی ها دیدار اسپانیا برابر ایران است. پنجمین بازی که تیمی با مالکیت بیش از 65 درصد موفق به پیروزی شد دیدار تونس و پاناما بود. و ما همگی درباره محدودیت های تیم ملی پاناما مطلع هستیم. 

بنابراین چه برداشتی از این موضوع خواهیم داشت؟

خب ما قصد داریم تا این پیشنهاد را مطرح کنیم که تیم هایی مانند اسپانیا در روز یکشنبه در دیدار برابر روسیه باید زیر توپ بزنند.

اما شاید آنها باید به این موضوع برسند که این گروه از بازیکنان با برنامه های آنها تفاوت دارند. تیم آلمان 2018 انسجامی که تیم 2014 آنها در برزیل داشت را به همراه نداشتند. حریفان زیادی متوجه این واقعیت شدند.

دفاع عمیق در طول 90 دقیقه بازی بهتر شده و نیتجه این است که تیم هایی که دست پایین را در بازی دارند منتظر یک فرصت می مانند تا بتوانند از طریق آن نفوذ کنند. هرچقد حریف کم تحمل تر باشد و بازیکنان بیشتری را برای حمله به زمین حریف بفرستد در ضد حمله بی دفاع تر خواهد بود.

واقعیت این است که هیچ تیمی در روسیه کامل تر از تیم قهرمان دو دوره قبل رقابت ها نیست. بنابراین پاسکاری های متعدد دیگر راهی موثری برای حمله کردن نیست. اسپانیا و آرژانتین شاید بتوانند در ادامه مسیر به این امر واقف شوند و با استفاده از سایر سبک ها به مراحل بعدی راه پیدا کنند. 

4125