واکنش خبرنگاران جهان به عملکرد داور ایران-پرتغال

واکنش خبرنگاران جهان به عملکرد داور ایران-پرتغال

سایت رسمی فوتبالی - بعد از دیدار دوشنبه شب مسابقات جام جهانی در گروه بی، کمک داور ویدئویی به یکی از مهمترین مسائل مورد بحث تبدیل شده است.

به گزارش فوتبالیف سه تصمیم کمک داور ویدئویی در تساوی ایران برابر پرتغال و بازی همزمان مراکش و اسپانیا بحث های بسیاری در بالاترین سطح فوتبال دنیا موجب شده است. 

پس از بازی های روز دوشنبه، خبرنگاران ورزشی نظرات خود را درباره وار بیان کردند. آیا این تکنولوژی استفاده خوبی دارد یا آشفتگی بیشتری ایجاد می کند؟

مت لاوتون

به نظرم این تکنولوژی باید در فوتبال مدرن پذیرفته شود چرا که تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر این تکنولوژی در گل مردود اعلام شده لمپارد در برابر آلمان در جام جهانی 2010 وجود داشت، شرایط بسیار متفاوت می شد.

تنها مشکل وار این است که وقتی صحنه بازبینی می شود باید داوری شود و ما شاهد آن هستیم که با وجود آن هنوز تصمیم های عجیبی گرفته می شود. این اشتباه وار نیست.

امتیاز: 10/6

جو برنستین

عملکرد این تکنولوژی فراتر از حد انتظار بود. داوران باید از این مطمئن باشند که حتی اگر به بازبینی مجدد صحنه فراخوانده می شوند، می توانند همچنان تصمیم خود را بگیرند.

خطای هندی که برای دانمارک و پرتغال اعلام شد در بازبینی اشتباه بود. اما تصمیمات درستی هم مانند دایو نیمار و گل تساوی دوشنبه شب اسپانیا و همچنین درگیری های فیزیکی اعلام شد. باید پذیرفت که فوتبال یک ورزش درگیرانه است.

امتیاز: 10/7

راب دراپر

من فکر میکنم خوب است. تنها انتقاد من به این سیستم اعلام خطای هند بازی دوشنبه شب بود که واضح نبود و نمی شد آن را اشتباه خواند. با این حال ما تصمیمات خوبی نیز از این سیستم دیدیم، گل های آفساید پذیرفته نشدند، دایوها تشخیص داده شد، پنالتی ها و گل هایی که اعلام نشده بودند به درستی بازگشتند. 

با توجه به مثل قدیمی که می گفت اشتباهات جزئی از بازی است، من فکر نمیکنم که درست باشد که با تمام این فشارها بر روزی بازیکنان به آنها بگوییم که این فقط یک اشتباه بود که می توانست تصحیح شود. این بازی ها می تواند سرنوشت تیم ها را تغییر دهد و فقط یک سرگرمی نیست.

داور بازی ایران و پرتغال

امتیاز: 10/8

یان لیدی من

این وار نیست که باعث ایجاد مشکلات می شود بلکه داوران هستند. برای مثال داور بازی پرتغال به درستی برای بازبینی صحنه پنالتی برای ایران رفت اما تصمیمش برای وجود شواهد کافی برای اعلام این پنالتی اشتباه بود. 

همچنین در این بازی وار پیشنهاد کارت قرمز برای کریستیانو رونالدو را داد اما هیچکس توجه نکرد که دروازه بان ایران در صحنه گرفتن پنالتی دو یارد از روی خط اصلی دروازه جلو آمد. وار هم همان اشتباهات انسانی را با خود دارد. به هر حال این انسان ها هستند که تصاویر را بررسی می کنند.

امتیاز: 10/6

سامی ماکبل

وار یک قدرت خوب است. هرچیز که به تصمیم گیری بهتر کمک کند خوب است. اما باید درباره تاخیر در بازی و گیج شدن بازیکنان و هواداران کاری کرد. اتفاقی که در بازی دوشنبه شب ایران و پرتغال نیز رخ داد.

در صحنه ای که کریستیانو رونالدو باید اخراج می شد یا پنالتی دیر هنگامی که نباید به ایران داد می شد، زمانی که برای این تصمیم گیری استفاده شد، بسیار طولانی بود.

امتیاز: 10/6

مایک کیگان

این موضوع درست است که وار اشتباه می کند اما موضوع این نیست. آیا وار برای از بین بردن تمامی تصمیمات اشتباه نیامده است؟ دیدیم که چنین چیزی غیرممکن است. و نباید فراموش کنیم که این همچنان به اشتباهات انسانی برمیگردد چرا که توسط انسان ها انجام می شود. این مزخرف است، مشکلات زیادی را به وجود می آورد و تمام لذت رقابت ها را از بین می برد.

و این به خاطر تکنولوژی که نیاز به پیشرفت دارد، نیست. فوتبال برعکس کریکت و راگبی هرگز خود را به دست وار نخواهد سپرد. تصمیمات گاهی نیاز به تفسیر دارند. این ورزشی سیاه و سفید نیست و بازی نیست که از آن برای توقف تعصبات خودمان استفاده کنیم. استفاده از تکنولوژی خط دروازه خوب است اما وار نه. بس کنید.

امتیاز: 10/1

ریاض السماری

من علاقه ای به آن ندارم اما حالا که وجود دارد باید با آن کنار بیاییم. چطور بوده است؟ از یک نظر آزار دهنده. چرا که موضوع بسیار خسته کننده ای است و می تواند تمامی هیجان مسابقات را بگیرد.

و وقتی یک موقعیت گل از بین می رود تا در انتظار شنیدن نظر آن باشیم دیوانه کننده است. این احساسات را می کشد. اما به طور کلی باعث می شود تا تصمیمات درستی گرفته شود که پنالتی ایران جز آنها نبود. بنابراین به هدفش رسیده است.

امتیاز: 10/8

آدام کرفتون

وار در جام جهانی عملکرد بدی نداشته است. در بازی های مهم تصمیمات خوبی گرفته است. اما هدف آنچیست؟ من فکر میکنم هدف آن کم کردن فشار از روی داوران و کم کردن بحث ها درباره تصمیمات باشد. که در هر دو مورد شکست خورده است.

این تکنولوژی به طرز قابل توجهی باعث ایجاد داستان های درام و سرگرم کننده شده است اما این دلیل معرفی آن نیست. داوران همچنان توسط بازیکنان و مربیان متهم می شوند در حالی که به نظر می رسد تصمیمات خود داوران با توجه به آگاهی وار به مسائل بسیار کاهش پیدا کرده است. 

استفاده از تکنولوژی خط دروازه کاملا منطقی است. این لازم و مسلم است اما همان جایی است که این داستان باید تمام شود. برای ادامه کار ما داور  و دو کمکش را داریم که می توانند بهترین و درست ترین تصمیم را بگیرند. ما باید یاد بگیریم که این را قبول کنیم.

امتیاز: 10/4

جک گاوهان

در واقع این سریعتری از چیزی است که ما در انگلیس دیدیم و اتفاقات یک شب نباید باعث شود که ما تمامی جنبه های مثبت این وسیله را از یاد ببریم.

من چندان طرفدار مفهوم استفاده از این وسیله نیستم. در وهله اول باید عوامل انسانی را از آن حذف کرد اما نمی توان تاثیر مثبت این تکنولوژی تا اینجا را نادیده گرفت.

امتیاز: 10/7

کیران گیل

وقتی در این جام جهانی گل ها به ثمر می رسند من نفسم را تا وار تصمیم نگیرد که اتفاقی رخ داده حبس نمی کنم. حتی برای آنهایی که به نظر درست می آیند من منتظر دوربین های تلویزیونی هستم تا داوران را در حالی بررسی درستی گل نشان بدهند. این واقعا حس واقعی جشن گرفتن را از بین می برد.

من در آغاز رقابت ها با این تکنولوژی موافق بودم و از لحظاتی که پدید می آورد واقعا لذت می بردم. اما کم کم متوجه شدم که نمی تواند کامل و عالی باشد. بسیار گیج کننده و عذاب آور است. نه برای من و نه برای لیگ برتر من.

امتیاز:10/4

لوری وایتول

این انتقاد که وار باید اشتباه بحث برانگیز تصمیمات داوری را تشخیص بدهد بی اساس است. حتی با استفاده از تکنولوژی هم این امر آسان نیست. و داستان های غم انگیز بسیاری نیز در بازی ها پیش می آید. آیا این واقعا چیز بدی است؟

ما تصمیمات درست بیشتری می گیریم. پنالتی های که به اشتباه گرفته نمی شوند به تیم ها برمی گردند و گل تساوی درست اسپانیا که به اشتباه آفساید گرفته شد نیز بازگشت. شاید هنوز برخورد غیرعمدی دست به توپ تشخیص داده نشود اما باز هم این اشتباه وار نیست.

داوران در زمین باید قدرتمند باشد تا چنین خطاهایی را رد کنند. وار باید به اندازه کافی دخالت کند و همانطور که قانون می گوید این دخالت تنها باید در زمانی باشد که اشتباه آشکار و واضح باشد.

امتیاز: 10/7