کدام باشگاه ستاره های کرواسی شگفتی‌ساز را ساخت؟

کدام باشگاه ستاره های کرواسی شگفتی‌ساز را ساخت؟

سایت رسمی فوتبالی - تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی کرواسی مانند کاپیتان این تیم، لوکا مودریچ، برای دینامو زاگرب بازی می کردند.

به گزارش فوتبالی، پیروزی خیره کننده 3 – 0 کرواسی در برابر آرژانتین در جام جهانی 2018 توجه تمام دنیا را به این تیم اروپای شرقی جلب کرد . شاید آنها در بین مدعیان قهرمانی در جام جهانی نباشند اما اگر آنها را در مراحل پایانی این مسابقات دیدید تعجب نکنید چرا که این تیم بسیار باکیفیت است.

باشگاه کروات دیناموزاگرب نقشی اساسی در موفقیت تیم ملی بازی می کند. شش نفر از بازیکنانی که در ترکیب اصلی برابر آرژانتین قرار گرفتند، با دیناموزاگرب رشد کردند و سه نفر از این تعداد محصول آکادمی معروف این باشگاه بودند.

علاوه بر این هر سه تعویضی که کرواسی انجام داد و سه بازیکن دیگر روی نیمکت هم از آکادمی دینامو زاگرب پرورش پیدا کردند. تنها بازیکن تیم ملی کرواسی که در حال حاضر در این تیم بازی می کند، دومنیک لیواکویچ، دروازه بان ذخیره این تیم است. 

واضح است که باشگاه توانایی نگهداری تمامی این بازیکنان با استعداد را ندارد اما اگر این اتفاق رخ می داد، آنها می توانستند ترکیب فوق العاده ای داشته باشند. اینجا ترکیب یازده نفره از بازیکنانی که دیناموزاگرب فروخته اما در تیم ملی کرواسی حضور دارند را می بینیم:

دروازه بان – ادواردو کاروالیو ( چلسی )

ادواردو تنها بازیکن این لیست است که کروات نیست اما ما نمی توانیم یک ترکیب 11 نفره بدون دروازه بان داشته باشیم، می توانیم؟

دروازه بان فعلی دینامو زاگرب، دومینیک لیواکویچ، کروات است و عضو تیم حاضر در جام جهانی نیز هست اما ما تنها بازیکنان فروخته شده این باشگاه را در این ترکیب داریم. 

ادواردو عضو تیم ملی پرتغال است و 36 بازی نیز برای این تیم انجام داده است. او برای براگا، جنوا و استانبول باشاکشهیر نیز به میدان رفته است. در طول دو سال حضور او  در کرواسی، 99 بازی انجام داد و دوبار عنوان قهرمانی لیگ و جام منطقه ای را کسب کرد. او همچنین عضو تیم قهرمان پرتغال در یورو 2016 بود. 

این دروازه بان در سال 2016 به چلسی پیوست و از آن زمان دروازه بان سوم این تیم است و به همین دلیل است که حتی یک بازی هم برای چلسی انجام نداده است.

دفاع وسط – لاورن ( لیورپول ) و کورلوکا ( لوکوموتیو مسکو )

لاورن و کورلوکا هر دو در آکادمی زاگرب پرورش یافتند. در واقع هر دو بازیکن همزمان عضو تیم اول بودند. کورلوکا دو فصل کامل برای تیم اول بازی کرد و در 79 دیدار خود 8 گل به ثمر رساند. در طول این مدت او دو عنوان قهرمانی با این تیم به دست آورد. او پس از آن به منچسترسیتی و تاتنهام رفت.

این بازیکن 32 ساله 100 بازی برای کرواسی انجام داده و به عنوان بازیکن ذخیره در دیدار برابر آرژانتین حاضر شد. او در بین بازیکنان کرواسی در رده ششم بیشترین بازی های ملی قرار دارد. 

لاورن پیش از پیوستن به المپیک لیون در سال 2009، 60 بازی برای دیناموزاگرب انجام داد. بعد از چهار فصل او به ساوتهمپتون پیوست و یک سال بعد به لیورپول رفت.

مدافع لیورپول در ابتدای ورود خود به این مشکلاتی داشت اما در چند ماه اخیر به شدت پیشرفت کرد.

لاورن تنها 41 بازی برای کرواسی انجام داده و با وجود مشکلاتی که با مربی قبلی این تیم داشته، یکی از مهره های اصلی تیم ملی است.

بال های دفاعی – ورسایکو ( اتلتیکو مادرید ) و ویدا ( بشیکتاش )

این واقعیت که ورسایکو برای تیم دیه گو سیمئونه بازی می کند به تنهایی معرف این بازیکن است چون اگر شما آنقدر خوب هستید که برای بهترین دفاع اروپا بازی می کنید، پس شما یک مدافع طراز اول هستید.

ورسایکو نیز از آکادمی دینامو زاگرب آمده و پیش از پیوستن به جنوا 6 جام از جمله 4 قهرمانی در لیگ با تیم بزرگسالان به دست آورده است. بعد از یک سال با جنوا، این بازیکن دو فصل دیگر در لیگ ایتالیا برای ساسولو به میدان رفت و در سال 2016 به اتلتیکو مادرید پیوست.

ورسایکو از سال 2011 بازیکن تیم ملی کرواسی است اما بعد از خداحافظی سرنا، کاپیتان سابق، این تیم موفق به بازی شد.

ویدا به صورت عادی یک دفاع وسط است اما این قابلیت را دارد که در تمامی نقاط خط دفاعی به میدان برود. 

ویدا از آکادمی ان کی در کرواسی به بایرلورکوزن رفت. اما بعد از گذراندن تنها یک فصل در بوندس لیگا به کرواسی بازگشت و دو سال بازیکن دینامو زاگرب بود. 

او در سال 2012 از این تیم رفت و پیش از پیوستن به بشکیتاش، سال ها در تیم دیناموکیف مشغول بازی بود. 

این بازیکن 29 ساله 58 بازی برای کرواسی انجام داده و در حال حاضر در کنار لاورن اولین گزینه دفاع وسط برای تیم ملی کشورش است. 

هافبک ها – لوکا مودریچ ( رئال مادرید )، متیو کواچیچ ( رئال مادرید ) و مارسلو برزویچ ( اینترمیلان )

لوکا مودریچ و متیو کواچیچ هر دو محصول آکادمی دینامو زاگرب و در رئال مادرید هم تیمی هستند. برزویچ نیز برای سه فصل در دیناموزاگرب بازی کرد.

مودریچ 128 بازی برای این باشگاه انجام داد و 32 گل نیز به ثمر رساند. این بازیکن پیش از پیوستن به تاتنهام در لیگ جزیره 6 عنوان قهرمانی با این تیم کسب کرد. او در تاتنهام به شهرت رسید و در سال 2012 به رئال مادرید پیوست. حالا او در یکی از بزرگترین باشگاه های اروپا اگر بهترین بازیکن در پست خود نباشد، یکی از بهترین هاست.

این بازیکن 32 ساله در حال حاضر کاپیتان تیم ملی کشورش است و 108 بازی برای کرواسی انجام داده که در رده سوم بیشترین بازی های ملی در بین بازیکنان کرواسی قرار دارد. 

هم باشگاهی مودریچ، کواچیچ، 73 بازی برای دینامو زاگرب انجام داد و سپس به اینترمیلان پیوست تا هم تیمی مارسلو برزویچ باشد.

کواچیچ تنها 24 سال دارد و به نظر می رسد که جانشین طولانی مدت برای مودریچ چه در باشگاه و چه در تیم ملی باشد. او 43 بازی برای کرواسی و 109 بازی برای رئال مادرید انجام داده است. 

برزویچ و کواچیچ هر دو چند ماه پیش از پیوستن به اینتر در زاگرب هم بازی بودند. برزویچ بعد از او در ژانویه 2015 به اینتر پیوست و از آن زمان در این تیم بزرگ ایتالیا حضور دارد.

او 112 بازی برای اینتر انجام داده و 17 گل نیز به ثمر رسانده است. او در 37 بازی خود برای تیم کرواسی نیز 6 گل زده است.

مهاجمان – مانژوکیچ ( یوونتوس )، پیاتسا ( یوونتوس ) و کراماریچ ( هوفنهایم )

ماریو مانژوکیچ پیش از پیوستن به دیناموزاگرب در 2007 برای دو باشگاه کروات به میدان رفته است. او در 128 بازی 63 گل به ثمر رساند و پس از آن در 2010 به ولفسبورگ رفت.

بعد از دو فصل در ولفسبورگ، مانژوکیچ با امضای قراردادی به بایرن مونیخ پیوست تا در اولین فصل حضور خود در این تیم سه گانه ببرد. او اولین گل فینال لیگ قهرمانان 2013 را برای این تیم به ثمر رساند.

بعد از ترک بارسا او به اتلتیکو مادرید و یوونتوس رفت و در هر دو باشگاه موفق بود.

او در 85 بازی برای تیم ملی کرواسی 30 گل به ثمر رسانده و دومین گلزن برتر تاریخ کرواسی بعد از داوود شوکر است.

پیاتسا نیز در یوونتوس هم بازی مانژوکیچ است اما تنها 20 بازی برای این تیم انجام داده و در نیم فصل دوم به صورت قرضی به شالکه رفت. 

پیاتسا از لوکوموتیو به زاگرب رفت و در 93 بازی 28 گل به قمر رساند. این بازیکن 23 ساله آینده بسیار روشنی در پیش دارد. 

آخرین بازیکن این ترکیب 11 نفره، کراماریچ است که دو بازی در فصل قهرمانی لستر برای این تیم انجام داد اما این برای بردن مدال قهرمانی کافی نبود. 

او دوران حرفه ای خود را در زاگرب آغاز کرد اما در سال 2013 به تیم دیگری در کرواسی پیوست. او پیش از پیوستن به لسترسیتی رد 65 بازی 55 گل به ثمر رساند. 

کراماریچ در لستر چندان موفق نبود اما در باشگاه فعلی خود هوفنهایم یکی از مهره های کلیدی به شمار می رود. او در 93 بازی 36 گل برای تیم آلمانی به ثمر رسانده است. 

این بازیکن 27 ساله برای کرواسی نیز 33 بازی انجام داده و 9 گل زده است. 

4125