یادداشت؛ اسپانیا نا آماده بود یا ایران آماده؟

یادداشت؛ اسپانیا نا آماده بود یا ایران آماده؟

سایت رسمی فوتبالی - نیک ایمز، تحلیلگر شبکه ESPN آمریکا در مورد بازی ایران و اسپانیا این یادداشت را منتشر کرده است.

مهدی طارمی بارها و بارها آن لحظه را در خواب خود خواهد دید. دفعه بعد او همان پرش بلند و درست خود را انجام خواهد داد و روی ارسال زیبای هم تیمی خود با یک ضربه سر کار را تمام کرده و توپ را به تور دروازه می چسباند. دفعه بعد که چنین موقعیت درخشانی نصیب او شود، طارمی به خوبی از آن استفاده خواهد کرد. هیچ چیز شانسی پیش نخواهد رفت و اسپانیا نمی تواند به آسانی از مهلکه بگریزد.

اما این بار مهاجم ایران نتوانست ضربه سر خود را وارد دروازه کند و اسپانیا توانست با نتیجه 1 – 0 پیروز این دیدار باشد. آنها با یک مساوی یا برد در برابر مراکش می توانند به جمع 16 تیم برتر جام اضافه شوند اما آنها دیگر فرصتی برای استفاده از شانس ندارد چرا که تمام آن را در دیدار دیروز برابر یکی از سختکوش ترین حریفان خود بعد از گل شانسی دیه گو کاستا استفاده کردند.

در این مرحله، پیروزی پیروزی است اما زنگ هشدار بعد از دو بازی در مرحله گروهی به هشدار در آمده: اسپانیا در موقعیت های شانسی، گل های شانسی به ثمر می رساند و هیچ ریتم ثابتی در حمله کردن ندارد. آیا این اتفاق یک کار آشنا و تمرین شده است یا حسی است که تیم اسپانیا تنها با تکیه بر اشتباه حریفان کار می کند؟

شنیدن صحبت های فرناندو هیرو، که از زمان جانشینی لوپتگی تاثیر خوبی بر تیم داشته، می تواند راهگشا باشد. او تایید می کند که این پیرزی بسیار مشکل تر از پیروزی های در دقایق آخر بود.

او در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی گفت: " ما از بعد بازی با پرتغال خوشحال تر بودیم. این فقط یک حس است. بعد از بازی شما یک مصاحبه سریع انجام می دهید و مردم می گویند که این یا آن جواب نمی دهد. اما ما 4 امتیاز داریم. ما هنوز جای کار داریم اما همه تیم ها به همین شکل هستند. "

اسپانیا در حال حاضر کامل نیست و سوال این است که چقدر زمان می برد تا آنها احساس کنند که بهتر شده اند؟ هرچند چنین اتفاقاتی با توجه به اخراج سرمربی که تنها یک روز پیش از آغاز مسابقات صورت گرفت، طبیعی به نظر می رسد. تهدید ایران نیز نباید فراموش شود. تیم کارلوس کی روش نشان دهد که اگر از لاک دفاعی خود بیرون بیاید می تواند تیم به شدت ترسناکی شود که در همه ابعاد و در همه پست ها بهترین عملکرد را دارد و هیچ کس چنین انتظاری از این تیم نداشت. اما اسپانیا نشان داد که هر بار تحت فشار قرار می گیرد ممکن است اشتباهات زیادی را انجام دهد و این چیزی است که باید در هفته های پیش رو به صورت فردی و تیمی روی آن کار کند. آنها باید به سرعت این نقاط ضعف را بهبود ببخشند.

یکی از لحظات زیبای بازی وقتی بود که در نیم ساعت اولین در کازان، ایسکو با یک ضربه ساده از فضای خالی استفاده کرد و با اینیستا در درون محوطه جریمه بازی کرد. این کار نتیجه ای نداشت اما نشانگر این بود که اسپانیا در حال بازیابی قدرت همیشگی خود است و در حال پیدا کردن تعادل تیمی و فوتبال بازی کردن معروف خود هستند. آغاز بازی در گوشه ها و آسان کردن شرایط بازی برای خود از ویژگی های فوتبال آنهاست.

اما حرکات سریع ایسکو به جایی نرسید چرا که عملکرد این اسپانیا بسیار کند و نامتوازن است.

هیرو درباره صحبت های بین دو نیمه خود به بازیکنان تیمش گفت: " ما سعی داشتیم به آنها بگوییم که آرام باشند و به جنگیدن ادامه دهند. آنها باید به درستی فضا را باز، باز و باز می کردند. "

این شاید یکی از بزرگترین معضلات ساختاری تیم باشد: هویت هافبک هجومی نهایی تیم. این بار لوکاس وازکز در راست انتخاب شده بود تا در کنار خطر حرکت کرده و بازی را باز کند. مشکل این است که ایران هیچ فضایی در پشت باقی نمی گذاشت و وازکز که یک بازیکن بسیار قدرتمند و با قابلیت بالاست نمی توانست در برابر ساختار دفاعی ایران با هم تیمی های خود ارتباط برقرار کند. 

داوید سیلوا توانست وظایف خود را به عنون هافبک به خوبی انجام دهد اما به جز نیم ساعت در برابر پرتغال به نظر می رسد که خط حمله اسپانیا همچنان فاقد جرقه های خطرناک و حرکات روان است. هیرو معتقد است: " اگر شما با 10 بازیکن به سختی دفاع کنید، فضای کمتری برای حریف وجود دارد و سخت است که بشود بازی خود را پیش برد. "

آنها نیاز دارند تلاش کنند چرا که کاستا که در بهترین سطح خود قرار دارد، ممکن است هر بازی نتواند برگ برنده اسپانیا باشد. تاثیر او و قدرت رهبری اش در تیم تا به حال توانسته اسپانیا را از مهلکه برهاند. کمبود چنین ویژگی هایی در سایر پست های به خوبی حس می شود و هیچوقت به اندازه وقتی که طارمی بدون مدافع رها شد تا به آسانی بپرد و ضربه سر بزند دیده نشد. بنابراین اگر اسپانیا می خواهد از مشکلات جدی در مسابقات بعدی دوری کند باید انسجام قبلی را دوباره در تیم ظاهر کند.