دردسر مکزیک با تماشاچی‌هایش

دردسر مکزیک با تماشاچی‌هایش

به گزارش ورزش سه، هرناندز روز چهارشنبه با منتشر کردن پستی در اینستاگرام خود از هواداران مکزیک خواسته زمانی که تیم حریف قصد زدن ضربه‌ی دروازه را دارد از سر دادن شعارهای توهین‌آمیز خودداری کنند. هرناندز می‌گوید " به همه‌ی هواداران مکزیک در استادیوم‌ها : شعار ‘پوتو’ ندهید. بیاید تیم‌مان را با خطر یک تحریم دیگر روبرو نکنیم ". شعاری که فیفا و گروه‌های مدنی در غرب آن را نفرت‌پراکن و تبعیض‌آمیز می‌دانند.


مکزیک در اولین بازی خود در گروه F آلمان را 1-0 شکست داده و شگفتی‌ساز شد. آنها روز شنبه در دومین بازی خود به مصاف کره‌ی جنوبی خواهند رفت. مکزیکی‌ها از سالها پیش چنین شعارهایی سر می‌دهند و گروه‌های مدنی به خصوص در اروپا، این دست شعارها را مصداق بارز نفرت‌پراکنی می‌دانند. با اینکه تیم ملی مکزیک در گذشته خواستار پایان دادن به این شعارها شده و حتی در سال 2016 بازیکنان تیم ملی با انتشار ویدیویی به این موضوع پرداختند، ولی بعضی هواداران همچنان حاضر نیستند از عادت مالوف خود دست بردارند.


هزاران هوادار مکزیکی برای تماشای جام جهانی به روسیه سفر کرده‌اند و از میان آنها برخی در دیدار مکزیک و آلمان با سر دادن شعارهای مورد اشاره، باعث شدند فیفا در اوایل هفته‌ی جاری از در دستور کار قرار دادن اقدامات انضباطی بر علیه مکزیک خبر دهد. در جریان رقابتهای انتخابی جام جهانی هم فدراسیون فوتبال مکزیک به خاطر ناسازهای رکیک هوادارانش 12 بار جریمه شده بود. در دو مورد اول، فیفا به صدور اخطار اکتفا کرده بود ولی 10 مورد بعدی برای مکزیکی‌ها با جریمه همراه شد.


در جام جهانی 2014 برزیل هم این شعار در بازی‌های مکزیک به کرات شنیده می‌شد. فیفا آن زمان واکنشی نشان نداد ولی در سالهای بعدی برای پایان دادن به این موضوع اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را در دستور کار قرار داد. تیم‌های دیگری از آمریکای لاتین مثل آرژانتین و شیلی هم به همین دلیل جریمه شده‌اند. فیفا در روسیه برای هر بازی جام جهانی سه ناظر ویژه به هر استادیوم‌ می‌فرستد تا رفتارهای تبعیض آمیز و ناسزاهای رکیک سر داده شده از سوی تماشاچی‌ها را گزارش کنند.