سفیر دانمارک: در فینال ایران را شکست می‌دهیم!

سفیر دانمارک: در فینال ایران را شکست می‌دهیم!

به گزارش "ورزش سه"، دنی انان تاکید می کند که هیچ تغییری در روابط ایران و دانمارک با وجود تحریم ها رخ نداده است. ایران و دانمارک در حوزه دارویی، علمی، دانشگاه، انرژی و فرهنگی روابط خوبی با یکدیگر دارند. این صحبت های ابتدایی ما در گفت و گویی نیم ساعته در دفتر او در سفارت پادشاهی دانمارک در منطقه الهیه تهران است. جایی که حرفمان خیلی زود گل می اندازد. خوشبختانه آقای انان مثل ما فوتبالی است و وقتی درباره لادروپ، گلسن، اریکسن و ... حرف می زنیم، او با اشتیاق صحبت ها را دنبال می کند و از خاطراتش می گوید.


این گفت و گو را در ورزش سه بخوانید:


تیم ملی فوتبال دانمارک برای ما یک تیم نوستالژیک است و ما همیشه نسل خوب دانمارک را با موفقیت در جام ملت های اروپا 1992 به خاطر می آوریم همین طور نسل طلایی جام جهانی 1986.


* آیا تیم فعلی دانمارک تیم خوبی در آن حد است؟


انان: فکر می کنم بعد از سال ها تیم ملی دانمارک دوباره یک تیم بسیار خوب دارد و در بازی تدارکاتی آخرمان مقابل مکزیک و همین طور اولین بازی ما در جام جهانی مشخص شد که می توانیم امیدوار باشیم. پیش بینی من ادامه راه موفقیت آمیز ما در جام جهانی و صعود به مرحله یک هشتم نهایی است.


* تیم شما بازیکنانی مثل اریکسن و اشمایکل را دارد اما شاید مشابه ستاره های بزرگی که در گذشته داشتید در تیم ملی شما حضور ندارد، این اتفاق چه علتی دارد؟


انان: این کاملا درست است که ما بازیکنان بسیار بزرگ و مطرحی در دهه 1980 و 90 داشتیم اما فکر می کنم نسلی که در حال حاضر در تیم ملی دانمارک بازی می کند بعد از جام جهانی مشهورتر خواهد شد چون آنها بازیکنان لایق و قابلی هستند.

* کشورهای اروپایی از بازیکنان مهاجم و نژادهای دیگر استفاده می کنند و به نظر می رسد دانمارک هم همین راه را در پیش گرفته نظر شما چیست؟



انان: تک گل ما مقابل پرو را یوسف بولسن به ثمر رساند و ما 3 بازیکن دیگر هم در تیم داریم که مثل بولسن کاملا دانمارکی نیستند. تازه این تنها مخصوص به تیم مردان ما نیست در تیم زنان دانمارک مشهورترین بازیکن یک پناهجوی خانم افغانی است. نادیا ندیمه که یک بازیکن فوق العاده برای تیم دانمارک محسوب می شود. شاید بدانید که ما از مهاجران ایرانی هم در تیم های پایه دانمارک بازیکن داشته ایم که یکی از آنها در فصل های پیش به اصفهان آمده بود. البته ایرانی ها بیشتر فرزندان خود را متوجه تحصیل و دانشگاه می کنند و بچه های ایرانی در این حوزه بسیار نخبه هستند و شاید همین موضوع علت حضور کمتر آنها در تیم ملی فوتبال دانمارک باشد. البته شاید به این دلیل ورزش بین خانواده های ایرانی ترجیح کمتری دارد که در ورزش دانمارک پول های خیلی زیادی پرداخت نمی شود. در هر صورت بنابر شناخت من، جوان های ایرانی بیشتر روی تحصیلات عالیه متمرکز هستند تا آینده بهتری برای خودشان بسازند.


* ما قبلا با تیم ملی دانمارک 2بازی انجام داده ایم که یکی از آنها با فیرپلی ویژه تیم شما، در ذهن مان باقی مانده است، آیا از این موضوع خبر داشتید؟


انان: (با خنده) چیزی که تعریف کردید برایم خیلی جالب است اما مسابقه مورد نظر شما را ندیده بودم. البته خاطرم هست که یک مسابقه در کپنهاگ بین تیم های ما انجام شد و دروازه بان شما در آنجا خیلی خوب کار کرد.

* بله، ما در ایران برای آن دروازه بان لقب درست کردیم به اسم شیر کپنهاگ.



انان: (می خندد) پس امیدوارم یک بازی دیگر هم در پیش داشته باشیم و من امیدوارم این مسابقه سوم در فینال جام جهانی اتفاق بیفتد.


* اگر این اتفاق نیفتاد شما در سفارت سعی کنید در یک بازی دوستانه این اتفاق را رقم بزنید.


انان: بعد از جام جهانی تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد با روابط خوبی که بین فدراسیون فوتبال ایران و فدراسیون فوتبال دانمارک برقرار می کنیم، اما اولویت من همان بازی فینال در جام جهانی روسیه بین ایران و دانمارک است.


* آیا بازی های تیم ملی ایران را تماشا کرده اید؟


انان: بله، برای دیدار ایران و کره جنوبی به ورزشگاه آزادی رفتم. مسابقه ای که شما 2 ـ صفر آن را بردید. من با ماشین سفارت به ورزشگاه می رفتم و هواداران با دیدن پرچم فکر می کردند من کره ای هستم ولی وقتی من را می دیدند متوجه می شدند که اشتباه کردند. با این حال می گفتند شما می بازید، شما می بازید، شما می بازید! (می خندد) من بازی های باشگاهی شما را هم تا حدی تعقیب می کنم و می دانم یک دربی بزرگ بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ شما برگزار می شود.

* طرفدار چه تیم باشگاهی هستید؟



انان: هوادار تیم اف سی کپنهاگن هستم. از بین بازیکن ها هم اریکسن را خیلی دوست دارم او امید اصلی تیم ملی ماست و بعد از فصل درخشانش با تاتنهام می تواند به ما کمک کند.

* در قهرمانی تاریخی دانمارک در جام ملت های اروپا چه می کردید؟


انان: من برای سفر به آفریقا رفته بودم و بازی فینال را از دست دادم. اما مربی تیم ما ریچارد مولرنیلسن عالی کارکرد. من در کنیا بودم و مسابقات را با رادیو دنبال می کردیم. من برای قدم زدن بیرون رفته بودم و وقتی برگشتم دیدم دوستم فریادهای دیوانه وار می زند؛ این لحظه را هیچ وقت فراموش نمی کنم. خیلی عجیب بود چون ما حتی به مسابقات صعود نکرده بودیم اما ناگهان جانشین یوگسلاوی شدیم و قهرمانی اروپا را بردیم.


* فکر می کنید دوباره قهرمان یک تورنمت بزرگ بشوید؟


انان: چراکه نه در روسیه. (باخنده) ایران را در فینال می بریم و قهرمان می شویم. اما جدای از شوخی کار سختی برای تکرار این قهرمانی داریم. در این جام هم بعد از پیروزی مقابل پرو با استرالیا و فرانسه مسابقه داریم که بازی فرانسه یک چالش است. تازه در مرحله بعدی هم باید با تیم هایی مثل آرژانتین یا کرواسی بازی کنیم شاید هم نیجریه یا ایسلند. به نظرم امکان پیشروی ما وجود دارد به شرطی که شما هم بالا بیایید.

نویسنده: پژمان راهبر - هومن کریمی