ستاره سابق بارسلونا در لیست سیاه آمریکا

ستاره سابق بارسلونا در لیست سیاه آمریکا

سایت رسمی فوتبالی - رافائل مارکز یکی از ستارگان معروف تیم ملی مکزیک در جام جهانی از بازیکنان برجسته مسابقات در روسیه است. اما این ارتباطی به قدرت و شجاعت او در داخل زمین ندارد.

به گزارش فوتبالی، مارکز 39 ساله به دلیل آنچه پولشویی برای کارتل های مواد مخدر نامیده می شود، در لیست سیاه وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته است. حضور او در این لیست به این معناست که افراد آمریکایی، مشاغل و بانک ها باید از هرگونه ارتباطی با او جلوگیری کنند.

بنابراین مارکز از مارک بطری آبی که هم تیمی هایش استفاده می کنند، استفاده نمی کند. او همچنین لباس مشابه سایرین را در تمرینات نمی پوشد. او به جای ایستادن در برابر لوگوهای حامیان مالی در همه موقعیت ها که کاری معمولی برای بازیکنان معروف و اصلی است، به سرعت از تیررس خبرنگاران و دوربین ها دور می شود.

حتی اگر او بهترین بازیکن زمین هم باشد مطمئن است که در انتهای بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب نخواهد شد. اقامت او به دقت مورد بررسی قرار می گیرد تا از حضور او در اماکنی که ارتباطی با آمریکایی ها دارد جلوگیری شود، حتی اگر بدین معنا باشد که در اتاقی دور از تیم قرار بگیرد. و با وجود تلاش زیاد در زمین مارکز پذیرفته که دستمزدی نخواهد داشت.این اتفاق ممکن است برای بانک ها پیچیده شود.

فیفا، هیئت مدیره فوتبال جهانی و برنامه ریزی جام جهانی سهم 1.5 میلیون دلاری مکزیک که به هر تیم برای آماده سازی جام جهانی پرداخت می شود را به یورو و از طریف بانک هایی که به سیستم مالی آمریکا متصل نیستند، ارسال کرده است.

حامیان مالی و به طور خاص شرکت های آمریکایی، که حاضر هستند هر پولی خرج کنند تا نامشان در سرتاسر بازی های جام جهانی و در کنار ستارگان دیده شودند، تا حد ممکن از مارکز دوری می کنند.

مارکز از آگوست در لیست وزارت خزانه داری است و چندین کسب و کار مرتبط با او متهم شده اند که در یک جبهه عمل می کنند و همگی به رائول فلورز هرناندز که مظنون به رهبری یک سازمان قاچاق مواد مخدر است، متصل هستند.

با وجود اینکه مارکز به این جرم محاکمه نشده اما دارایی های مالی او در ایالات متحده آمریکا و همچنین دارایی های اش در مکزیک که در ارتباط با شبکه مالی آمریکا بود، مسدود شده است.

او به شدت هر نوع ارتباطی با قاچاق موادر مخدر را تکذیب می کند و با استخدام تیمی از وکلای مجرب در پی حل کردن مشکل حضور خود در لیست سیاه است.

یکی از وکلای او، خوزه لوییس ناسار، که در واقع سخنگوی او نیز هست، می گوید: " ما در فاز صادقانه همکاری با مقامات آمریکایی برای حل و فصل این مشکل هستیم. "

فدراسیون فوتبال مکزیک و فیفا از ماه ها پیش در جریان شرایط و مشکلات مارکز بودند اما به او اجازه دادند تا در تیم ملی و جام جهانی حضور داشته باشد.

هر دو طرف برای حل این مشکل رایزنی کردند تا از هر گونه مشکلی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا برای کسانی که درگیر این اتفاق هستند، جلوگیری شود.

در بیانیه ای که صادر کردند اعلام شد: " فیفا از شرایط نگران کننده رافائل مارکز آگاه است و ما با فدراسیون فوتبال مکزیک در ارتباط هستیم. "

فدراسیون فوتبال مکزیک نیز بیانیه ای درباره شرایط مارکز که کاپیتان تیم نیز هست، منتشر کرد: " ما عملکرد وزارت خزانه داری آمریکا را جدی می گیریم و شرایط تیم خود را طوری پیش می بریم که هیچ یک از تحریم های قانونی آمریکا را زیر پا نگذارد. " فدراسیون فوتبال مکزیک در حالی این بیانیه را صادر کرد که روابط کاری زیادی در ایالات متحده آمریکا خصوصا در حق تبلیغات و بازار فوتبال این کشور دارد.

حضور مارکز در روسیه ممکن است شرایط مکزیک در جام جهانی را پیچیده کند اما تاثیری مثبت برای تیم دارد.

با حضور در دیدار برابر آلمان، مارکز به سومین بازیکنی تبدیل شد که در پنج جام جهانی حضور داشته است. این موفقیت می توانست باعث جشن و حضور در تیررس تبلیغات شود که به اتفاقات دیگری ختم شد.

بعد از بازی هیچ یک از شبکه های تلوزیونی درخواست مصاحبه از مارکز نداشتند. چرا که این خواسته به این معنا بود که مارکز باید روبرو تابلوی لوگوهای حامیان مالی که پر از شرکت های آمریکایی مانند ویزا، کوکا کولا و مک دونالد بود، می ایستاد و صحبت می کرد.

فیفا در ابتدا و به اشتباه به شبکه های تلویزیونی گفته بود که نمی توانند با مارکز مصاحبه کنند اما بعد این صحبت را تصحیح کرد و اعلام کرد که می توانند بدون لوگوی حامیان مالی با او صحبت کنند.

فیفا همچنین اقداماتی را برای جلوگیری از ارتباط بین مارکز و هر یک از کارکنان آن که شهروندان آمریکا هستند، انجام داده است. برای مثال اگر مارکز در کنفرانس های خبری که فیفا ترتیب داده شرکت کند، مدیر جلسه نباید آمریکایی باشد. حتی پیش از جام جهانی نیز این موارد رعایت می شد.

مارکز دست از بازی برای تیم باشگاهی خود، اطلس، کشید و برای ماه ها از تیم ملی هم دور بود و این در حالی بود که وکلای او در حال کار بر روی این پرونده بودند. فدراسیون فوتبال مکزیک در لحظات آخر نام او را وارد فهرست تیم ملی این کشور برای جام جهانی کرد.

او بازی تدارکاتی در برابر ولز را به دلیل ممنوعیت ورود به خاک آمریکا از دست داد. پیراهن تمرین او در اردوی پیش از مسابقات و در روسیه بدون هیچ آرمی از اسپانسرهاست. 

پروازها نیز با کنترل انتخاب شد چرا که او اجازه سوار شدن به هواپیمایی مرتبط با آمریکا را ندارد.

کارشناسان حقوقی که درگیر این پرونده نیستند، می گویند که برخی از کارهایی که فیفا و فدراسیون انجام داده اند ممکن است از حیطه احتیاط خارج باشد، چرا که قوانین خزانه داری تفسیر گسترده ای دارد و این اتفاقات ارزش خطر نقض کردن آنها را ندارد.

الیور کریسچیک، وکیلی که به تحریم های خزانه داری آشناست می گوید: " جریمه های چنین رفتارهای بسیار سنگین خواهد بود. " شرکت هایی که حتی ناخواسته این قوانین را نقض کنند برای هر بار تا 1.5 میلیون دلار جریمه می شوند. اگر این اتفاق با آگاهی رخ بدهد ممکن است شرکت ها تا 10 میلیون دلار و افراد حقیقی تا 30 سال حبس را متحمل شوند.

این محدودیت ها برای کسب و کارهای خارجی کمتر است. برای مثال مارکز همان لباس آدیداس هم تیمی های خود را به تن می کند و با حامی مالی شخصی خود، پوما، که مانند آدیداس یک برند آلمانی است، پیامی در شبکه های اجتماعی برای تبریک پنجمین جام جهانی او منتشر می کند.

این اتفاقی است که سایر مارک ها مانند کوکا کولا از رخ دادن آن جلوگیری می کنند. آدیداس و پوما از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

کوکا کولا در بیانیه ای گفت: " ما در تمام فعالیت های تجاری خود اطمینان حاصل می کنیم که با قوانین لازم الاجرا از جمله قوانین تحریمی ایالات متحده آمریکا هماهنگ باشیم. "

با وجود تمام این مشکلات قانونی، مارکز در مکزیک بسیار محبوب است و این موضوع برای فیفا و حامی مالی جایزه بهترین بازیکن زمین در جام جهانی که بر اساس رای عمومی انتخاب می شود نیز مهم است.

اهدای این جایزه به مارکز – که در جام جهانی قبلی نیز موفق به بردن آن شد – در حالی که او در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد می تواند قوانین این کشور را نقض کند. بنابراین بحث های زیادی بر سر این موضوع در گرفت. یکی از حامیان مالی این جایزه که به فدراسیون فوتبال مکزیک نیز نزدیک است هرگونه پرسش و پاسخ در این زمینه را به فیفا محول کرد. فیفا نیز در این باره گفت: " فدراسیون جهانی فوتبال متعه شده است که به موجب درخواست مقامات مربوطه، با مقررات مربوط به وضعیت حقوقی مارکز تعامل و مطابقت داشته باشد. "

4125