فغانی پنجمین داور ایرانی در جام‌جهانی؛ چهل سال بعد

فغانی پنجمین داور ایرانی در جام‌جهانی؛ چهل سال بعد

وبسایت رسمی برنامه نود - فغانی بعد از 40 سال به عنوان داوری ایرانی در مسابقه‌ای از جام‌جهانی به عنوان داور اول قضاوت خواهد کرد. 

به گزارش وبسایت نود، علیرضا فغانی به عنوان داور دیدار تیم‌های آلمان و مکزیک در گروه F مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شد. داور بین‌المللی کشورمان را در این دیدار رضا سخندان و محمدرضا منصوری یاری خواهند کرد. فغانی بعد از 40 سال به عنوان نماینده ایران در مرکز میدان مسابقه قضاوت خواهد کرد. پیش از این اسفندیار بهارمست هم در جام‌جهانی 1998 داوری کرد اما از طرف فدراسیون آمریکا در این تورنمنت حاضر شده بود. 

جعفر نامدار؛ 1974 و 1978

جعفر نامدار اولین ایرانی بود که موفق شد در جام جهانی قضاوت کند. زنده‌یاد نامدار در دو دوره پیاپی جام جهانی قضاوت کرد. نامدار در جام جهانی 1974 آلمان غربی بازی دو تیم استرالیا و شیلی را سوت زد که این بازی با تساوی بدون گل پایان رسید. در آن بازی نامدار یک اشتباه عجیب انجام داد. او به ری‌ریچارد بازیکن استرالیایی سه بار کارت زرد نشان داد. پس از این که داور چهارم او را از اشتباهش آگاه کرد، نامدار بازیکن خاطی را با چهار دقیقه تاخیر و با یک کارت قرمز جریمه و اخراج کرد. همچنین او در بازی رده بندی جام به عنوان کمک داور حضور داشت. نامدار که قبل از داوری فوتبالیست بود و سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را هم در کارنامه داشت، در جام جهانی 1978 آرژانتین که برای اولین بار با تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی صعود کرده بود، یک بار به عنوان داور وسط قضاوت کرد و در دو بازی هم کمک داور بود. او بازی لهستان و مکزیک را سوت زد. همچنین در دو بازی برزیل و سوئد که یک بر یک مساوی شد و آرژانتین و لهستان که با نتیجه 2- صفر به سود آرژانتینی‌ها به پایان رسید، به عنوان کمک داور حضور داشت. جعفر نامدار دی ماه سال 1389 در 79 سالگی در آمریکا درگذشت.

محمد فنایی؛ 1994

داور ایرانی بعدی که به جام‌جهانی رسید، محمد فنایی بود. فنایی حتی فینال جام‌جهانی 1994 که بین دو تیم برزیل و ایتالیا برگزار شد را هم قضاوت کرد.

اسفندیار بهارمست؛ 1998

بعد از حضور نامدار و محمد فنایی، اسفندیار بهارمست سومین ایران است که در جام جهانی حضور داشته. البته بهارمست در جام جهانی 1998 از کشور آمریکا در رقابت‌ها حضور داشت. بهارمست در فرانسه دو بازی سوت زد و در دو بازی هم به عنوان داور چهارم حضور داشت. اولین قضاوت بهارمست در جام جهانی به بازی دو تیم نیجریه و اسپانیا بر می‌گردد که در آن بازی نیجریه موفق شد با نتیجه 3 بر 2 از سد اسپانیا بگذرد. بهارمست در دومین بازی اسپانیا در جام جهانی هم که این تیم مقابل پاراگوئه با نتیجه بدون گل متوقف شد، به عنوان داور چهارم حضور داشت.

حسن کامرانی‌فر؛ 2010 و 2014

بعد از حضور محمد فنایی در جام جهانی 1994 آمریکا، برای این که یک ایرانی به عنوان یکی از داوران قاره آسیا بتواند در جام جهانی حضور داشته باشد، 16 سال صبر کردیم تا بالاخره حسن کامرانی‌فر توانست به عنوان کمک داور برای جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی انتخاب شود. او که به عنوان کمک خلیل الصمدی عربستانی در جام جهانی حضور داشت، در بازی اولی که تیم داوری آنها در جام جهانی قضاوت کرد، تصمیمی فوق العاده گرفت. در آن بازی که فرانسه به مصاف مکزیک رفته بود، در دقیقه 64 حسن کامرانی فر در صحنه ای که مشکوک به آفساید بود، دستور به ادامه بازی داد و مهاجم مکزیک با دروازه فرانسه تک به تک شد تا اولین گل مکزیک زده شود. این صحنه جنجالی ترین صحنه آن مسابقه لقب گرفت. تصاویر اولیه این حس را که هرناندس در شرایط آفساید توانسته با اشتباه کمک داور ایرانی مسابقه به این گل برسد، در ذهن هر بیننده ای تداعی می کرد اما تصاویر آهسته حکایت از تصمیمی دقیق داشت که توسط حسن کامرانی فر در کسری از ثانیه گرفته شده بود. کامرانی فر در جام جهانی 2014 برزیل هم هفت بازی در کنار علیرضا فغانی به عنوان داور ذخیره حضور داشت تا در دو جام جهانی و در دو بازی کمک داور اصلی بوده باشد.

علیرضا فغانی؛ 2014 و 2018

علیرضا فغانی در جام جهانی 2014 برزیل هم حضور داشت. او در آن رقابت ها سوت نزد اما به عنوان داور چهارم توانست جو حاکم بر جام جهانی را حس کند. فغانی در بازی افتتاحیه و شش بازی دیگر به عنوان داور چهارم حضور داشت. ولی بالاخره موفق شد طعم حضور به عنوان نفر اول را بچشد. علیرضا فغانی به عنوان داور نخست مسابقه آلمان و مکزیک انتخاب شده است.


14001