دوئل‌های غیرمنتظره در جام جهانی؛ احتمال تقابل ایران و عربستان!

دوئل‌های غیرمنتظره در جام جهانی؛ احتمال تقابل ایران و عربستان!

سایت رسمی فوتبالی - بیست و یکمین دوره رقابت های جام جهانی 24 خرداد ماه با بهترین فوتبالیست های زمین در روسیه آغاز می شود.

به گزارش فوتبالی، روسیه گزینه ای بحث برانگیز برای میزبانی رقابت ها بود و تیم مذاکره کننده متهم به پرداخت رشوه برای خریدن رای های مورد نیاز خود شدند. اما با وجود این مجادله ها و اینکه هیچ جام جهانی بدون وجود چنین رسوایی هایی کامل نیست طرفداران فوتبال روسیه دور تاریخ 14 خرداد را در تقویم های خود دایره کشیدند.

تیم اتانیسلاو چرچسوف روز پنج شنبه نبرد خود برای پیروزی را در ورزشگاه لوژنیکی مسکو را آغاز می کنند و این در حالی است که بیشتر تماشاگران فکر میکنند که روسیه ضعیفترین میزبان در تاریخ رقابت های جام جهانی و حتی نمی تواند از دور اول صعود کند.

به عنوان محبوب ترین ورزش دنیا، تیم های ملی فوتبال جاذبه های فرهنگی و سیاسی خودشان را به همراه دارند. هیچ رقابتی تنها درباره فوتبال نیست و رویدادهای بین المللی نیز شانسی برای بازگرداندن امتیازهای قدیمی هستند.

بازی افتتاحیه روسیه در برابر عربستان سعودی که شاید کمترین شانس برای برگزاری بازی افتتاحیه در تاریخ جام جهانی را داشت زاویه دیگری به دلیل اتفاقات اخیر در خاور میانه نیز دارد. این دو کشور هر کدام در یک طرف از جنگ در حال جریان در سوریه ایستاده اند.

این  دیدار فوتبال می تواند فرصتی برای افزایش غرور و شخصیت ملی بدون پذیرفتن ریسک کشته شدن کسی باشد. با توجه به این موضوع که کرملین هولیگان های معروف روسی را تحت نظر دارد.

با توجه به مسابقات بسیاری که در یک ماه آینده در پیش است و احتمال برخورد تیم های رقیب قدیم به یکدیگر، اتفاقات تاریخی درباره چند دیدار می تواند موثر باشد. اینجا چند مثال از این دیدارها را که می تواند بیشتر از یک فوتبال باشد، بررسی می کنیم.

ایران و عربستان سعودی

یکی از جدی ترین رقبا در جهان سیاست امروز، خاورمیانه امروز جنگ سرد خود را بین عربستان سعودی و ایران در کنار نمایندگان متفاوت خودشان تجربه می کند.

درگیری بین بزرگترین قدرت شیعه جهان و رقیب سنی اش درباره مشکلاتی شامل سوریه و یمن است. ولیعد سعودی، محمد بن سلمان، بارها با القاب زشت رهبر ایران را مورد خطاب قرار داده است.

با اینکه فوتبال در هر دو کشور به صورت جدی دنبال می شود ( و عربستان جدیدا اجازه ورود زنان به ورزشگاه ها را نیز صادر کرده است ) هیچ یک از این دو تیم چندان قدرتمند نیستند  و ممکن است از مرحله گروهی نیز صعود نکند. اما اگر با معجزاتی این اتفاق رخ دهد و دو تیم با هم روبرو شوند، یکی از سیاسی ترین دیدارهای رقابت ها رقم خواهد خورد.

صربستان و کرواسی

زمانی که آمریکا اولین جام جهانی خود را در 1994 میزبانی می کرد، کرواسی و صربستان درگیر یک جنگ خونین بودند که در همان سال به پایان رسید.

خشونتی که محاصره، خونریزی و کشتارهای دسته حمعی را به جنوب شرقی اروپا آورد در واقع در یک دیدار فوتبال در سال 1990 بین دو تیم از کرواسی و صربستان، ستاره سرخ بلگراد و دینامو زاگرب، و درگیری هواداران دو تیم بعد از ورود به زمین آغاز شد. در آن زمان بر طبق اعلام پلیس حدود 60 نفر مجروح شدند.

این دو باشگاه بعد از آن بارها در مسابقات انتخابی به مصاف هم رفتند که بدون حادثه نیز نبوده است. تیم های ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی 2014 هم گروه شدند و به دلایل امنیتی هر دو بازی بدون حضور تماشاگران برگزار شد.

هر دو شانس خوبی برای صعود از مرحله گروهی دارند اما اگر بخواهند با یکدیگر روبرو شوند باید تا مرحله نیمه نهایی برسند که بعید به نظر می رسد. 

لهستان و روسیه

لهستان تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 پشت پرده آهنی بود و 44 سال دیکتاتوری برای آنها نفرت از رقیب شرقی شان را بر جای گذاشته است.

این احساس در دنیای جدید نیز ادامه یافت و مرگ رییس جمهور لخ کاچینسکی در یک حادثه هوایی در روسیه در سال 2010 نیز شرایط را بدتر کرد. بسیاری از لهستانی ها باور دارند که کرملین مقصر این اتفاق بوده است.

اما بر خلاف برتری ولادمیر پوتی در بخش جغرافیایی سیاسی در جهان، در زمین فوتبال این لهستان است که به روسیه برتری دارد. هرچند تعدادی از بازیکنان کلیدی این تیم در طول این سالها خداحافظی کردند اما تیم لهستان همچنان خطرناک است و شانس خوبی برای صعود از گروه دارند. 

این دو تیم تا نیمه نهایی با یکدیگر روبرو نخواهند شد و احتمالا برخورد این دو تیم به اندازه حضور تیم آمریکا در روسیه است.

سوئد و دانمارک

با اینکه آنها الان روابط نزدیکی دارند و در گذشته نیز جز یک سلطنت بودند، اتفاقات بین دو همسایه اسکاندیناویایی، سوئد و دانمارک، همیشه خوب نبوده است. بین سالهای 1521 و 1814 این دو کشور در کل 11 جنگ انجام دادند.

تنش های سیاسی در دوره جدید کمتر شده اما باز هم ممکن است در زمین برخوردهایی رخ دهد. در جریان بازی در سال 2007، یک هوادار دانمارکی بعد از اعلام یک ضربه پنالتی به سود سوئد در دقایق پایانی بازی و در حالی که نتیجه 3 3 بود، به داور حمله کرد.

داور بازی را ناتمام اعلام کرد  و سوئد 3 0 پیروز شد. به عنوان جریمه، دانمارک به دو بازی با حداقل فاصله 87 مایلی از کپنهاگ محکوم شد. این اتفاق به یک خشم ملی منجر شد و ولیعهد دانمارک، فردریک، گفت که این اتفاق وحشتناک و شرم آور در زمین دانمارک بوده است.

برای نوشت فصل دیگری از تاریخ این رقابت هر دو تیم باید به مرحله نیمه نهایی برسند که دور از انتظار است.

انگلیس و آلمان

از زمانی که انگلیس در 1871 تشکیل شد، انگلیس به این رابطه فامیلی با شک و ترس نگاه می کرد و کشورها در هر دو جنگ جهانی وحشتناک تاریخ جهان در دو سمت متفاوت بودند.

هیچ حس خوبی در زمین فوتبال نیز وجود ندارد.

انگلیس تنها عنوان جام جهانی خود را با پیروزی در برابر آلمان غربی در 1966 کسب کرد. در رقابت های 1990، قلب انگلیس بعد از شکست در ضربات پنالتی در برابر آلمان شکست و آلمان ها اولین جام خود را بعد از اتحاد مجدد کسب کردند.

تنها شش سال بعد، انگلیس از رسیدن به قهرمانی در یورو در خانه خودشان به دلیل باخت دوباره به آلمان در ضربات پنالتی بازماندند. آلمان جام قهرمانی را در ورزشگاه ویمبلی، قلب فوتبال انگلیس، جایی که انگلیس 30 سال قبل جام قهرمانی جهان را بالای سر بوده بود، برنده شد.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رهبران این کشور در برابر اتحادیه اروپا و آلمان قرار گرفتند و فصل جدیدی از دشمنی متولد شد و به نظر می رسد دیگر روابط بین ترزا می و آنجلا مارکل وجود ندارد.

با اینکه ممکن است هواداران آلمان دشمنی خود با هلند را بیشتر از انگلیس بدانند، شکست در برابر سه شیرها می تواند برای مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی شرم آور باشد. 

در بین همه رویارویی ها این دیدار از همه محتمل تر است. این دو تیم می توانند خیلی زود در یک چهارم نهایی به مصاف هم بروند. 

4125