مرور هافبک چپ‌های ایران در تاریخ جام جهانی/ زنندگان گلهای تاریخی

مرور هافبک چپ‌های ایران در تاریخ جام جهانی/ زنندگان گلهای تاریخی

وبسایت رسمی برنامه نود - پست هافبک چپ پستی طلایی برای فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی است.

به گزارش سایت نود، دو گل از هفت گل ایران در ادوار جام جهانی، توسط بازیکنانی که در پست هافبک چپ به ثمر رسیده است؛ آن هم چه گلهایی؛ اولین گل ایران در تاریخ جام جهانی و گل قرن.

حسن نایب‌آقا- 1978

اولین هافبک چپ ایران در تاریخ جام جهانی حسن نایب آقا بود. او در بازی با هلند نود دقیقه بازی کرد. ایران در آن زمان با سیستم 2-4-4 بازی می کرد.

ایرج دانایی فرد- 1978

حشمت مهاجرانی، مربی ایران برای بازی دوم ایران در جام جهانی 1978 یک تصمیم هوشمندانه گرفت، او در پست هافبک چپ، ایرج دانایی فرد را جانشین  نایب آقا کرد. دانایی فرد مامور مهار آرچی جمیل معروف شده بود. ایرج علاوه بر اینکه ماموریتش را به خوبی انجام داد، زننده گل تساوی بخش ایران در آن بازی هم بود. زننده اولین گل ایران در تاریخ جام جهانی، چه افتخاری از این بالاتر. دانایی فرد در بازی با پرو هم کامل بازی کرد.

حمید استیلی- 1998

زننده سومین گل ایران در تاریخ جام جهانی هم یک هافبک چپ بود. ایران در جام جهانی 1998 با سیستم 2-5-3 بازی می کرد و حمید استیلی هافبک چپ بود. این بازیکن که زیاد اهل گل زدن نبود در بازی با آمریکا آن گل تاریخی را به ثمر رساند؛ گل قرن. استیلی در بازی با یوگسلاوی 68 دقیقه بازی کرد و سپس جای خود را به منصوریان داد. استیلی در هر دو بازی با آلمان و آمریکا کامل در میدان حضور داشت.

علیرضا منصوریان- 1998

در بازی اول ایران در جام جهانی 1998 در 22 دقیقه پایانی، استیلی از زمین خارج شد و منصوریان بازی کرد. منصوریان در بازی با آمریکا هم در نیمه دوم به میدان آمد و حدود یک ربع بازی کرد.

سیروس دین محمدی- 1998

دیگر بازیکن ایران بود که در جام جهانی 1998 در پست هافبک چپ برای ایران به میدان رفت. او در بازی با آلمان در 20 دقیقه پایانی در میدان حاضر بود.

علی کریمی- 2006

در جام جهانی 2006 پست هافبک چپ ایران چندین بار دست به دست شد. در بازی اول با مکزیک علی کریمی در این نقش به میدان رفت. کریمی در بازی دوم در نقش هافبک بازیساز ظاهر شد.

مهرزاد معدنچی- 2006

در بازی با مکزیک پس از تعویض علی کریمی در دقیقه 62 معدنچی در این پست قرار گرفت. او در بازی‌های بعد هم دقایقی در این پست به میدان رفت.

مسعود شجاعی- 2006

در بازی سوم ایران در جام جهانی 2006 مقابل آنگولا در دقیقه 13 محمد نصرتی مصدوم شد، مهرزاد معدنچی به پست دفاع چپ آمد و شجاعی در نقش هافبک چپ قرار گرفت. هافبک چپ پست پرتغییری در  این جام بود حتی رسول خطیبی و آرش برهانی هم دقایقی در آن بازی کردند.

احسان حاج صفی- 2014

هافبک چپ اصلی ایران در جام جهانی 2014 احسان حاج صفی بود. احسان در هر سه بازی در ترکیب اصلی بود.

علیرضا جهانبخش- 2014

جهانبخش یک گوش راست است اما در بازی ایران-بوسنی پس از تعویض حاج صفی در اواسط نیمه دوم به جای او در پست هافبک چپ بازی کرد.

57189