رقابت داغ سه کشور با مراکش برای میزبانی جام جهانی 2026؛ نقش کلیدی کونکاکاف

رقابت داغ سه کشور با مراکش برای میزبانی جام جهانی 2026؛ نقش کلیدی کونکاکاف

وبسایت رسمی فوتبالی - در فاصله دو روز تا اعلام میزبان رقابت های جام جهانی 2026، مراکش با ائتلاف آمریکا، مکزیک و کانادا رقابت می کند که کشورهای منطقه کونکاکاف در این زمینه نقش مهمی خواهند داشت.

به گزارش وبسایت نود، انتظار می رفت که بیشتر نمایندگان مجمع کونکاکاف از ائتلاف کانادا، آمریکا و مکزیک دفاع کنند و کنگره شاهد اظهارا جدیدی از سوی پورتوریکو، سورینام و گویانا بوده است.

با این حال دولت های کشورهای حوزه دریای کارائیب شامل آنیگوا و باربادو، سنت لوییس و دومینیکن حمایت خود را از مراکش اعلام کرده اند. 

منصف بالخیاط، وزیر سابق ورزش و جوانان مراکش، رهبر این جریان برای عیخ جشمر است که حمایت فوتبالیست های سابق آفریقایی مانند جوزف آنتونی بل کامرونی، لخدار بلومی الجزیره، نورالدین نایبت مراکشی و دانیل آموکاچی نیجریه را با خود دارد.

بالخیاط نقاط قوت این پیشنهاد را مانند فشردگی جغرافیایی، مجاورت با اروپا و هزینه ارزان برای هواداران با قیمت بلیت حدود 200 دلار ارائوه کرده بود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که میزبانی مراکش از جام جهانی می تواند سودی 5 میلیارد دلاری برای فیفا داشته باشد.

او اعلام کرد که انتظار  داشته که بیشتر کشورهای کونکاکاف به نفع ائتلاف مکزیک، آمریکا و کانادا رای بدهند اما همچنین گفت که در طول سخنرانی خود انتظار داشته که رای چند تن از اعضا را بگیرد. او بعدتر با ارسال پیامی به ESPN گفت که  رضایت چندین کشور حوزه دریای کارائیب را دریافت کرده که به نفع مراکش رای خواهند د اد اما اسامی آنها را اعلام نکرد.

سخنرانی ائتلاف کانادا و آمریکا و مکزیک توسط رییس فدراسیون فوتبال کانادا، استیون رید، رییس اداری فدراسیون فوتبال آمریکا، بریان رمدی و مدیر روابط بین الملل فدراسیون فوتبال مکزیک، اینیگو ریسترا انجام شد.

آنها از مزایای اتحاد، قطعیت و موقعیت هایی که به وجود خواهد آمد، صحبت کردند و اعلام کردند که سود اقتصادی آن در حدود 14 میلیارد دلار در عایدی و 11 میلیون دلار در سود است. این ائتلاف پیش از این اعلام کرده بودند که تنها 2 میلیارد دلار از طریق فروش بلیت به دست خواهد آمد.

پیش از این افرادی که در این موضوع تردید داشتند به فروش بلیت با قیمت میانگین 400 دلار اشاره کرده بودند اما هیچ یک از اعضای تیم ائتلاف به این حدس و گمان های مالی اشاره ای نکردند.

پیتر مونتوپلی، مدیر ائتلاف و از مدیران ارشد فدراسیون کانادا به ESPN گفت: " این پروژه ها شاید به اندازه کافی بالا نباشند اما با رسیدن به روز موعود در سال 2016 بسیار بالاتر خواهند بود. فکر میکنم ارقام قدیمی در آن باشند. پروژه ما بسیار قوی است. ما به بازار متحد خود و جمعیت 500 میلیونی و شانس برای بازدیدکنندگان باور داریم. می خواهد حدود 500 هزار یا یک میلیون نفر در جریان جام جهانی 2026 باشد. ما به راحتی می توانیم به این رقم و به صورت بالقوه حتی به ارقام بیشتری برسیم. "

به نظر می رسید که ائتلاف موفق شده است تغییری در بین رای دهندگان ایجاد کند. با این حال سیاست های دونالدو ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در ممنوع کردن سفر بیشتر کشورهای عربی به آمریکا نیازمند بررسی است اما رید در طول برگزاری سخنرانی خود در دفاع از این ائتلاف مدعی شد که سیاست های حال حاضر نباید چیزی باشد که رای دهندگان به آن توجه می کنند. 

اما گفته می شود که بازرسی فنی فیفا – که به ائتلاف نمره 4 از 5 و به مراکش نمره 2.7 داده است – به بعضی از کشورها توجیه لازم برای رای دادن به ائتلاف را داده است.

چند منبع ائتلاف خبر داده اند که احتمالا تمامی کشورهای کونکاکاف و کشورهای آمریکای مرکزی به آنها رای خواهند داد. همچنین شنیده می شود که ائتلاف توانسته است تاثیرگذاری که مد نظر داشت را در جریان سخنرانی ها بر نمایندگان کشورهای آمریکایی داشته باشد. نامبیا و زیمباوه به صورت علنی اعلام کرده اند که به کشورهای ائتلاف رای خواهند داد.

بعد از اعلام حمایت از سوی پورتوریکو، سورینام و گویانا، مدیر کونکاکاف، ویکتور مونتاگلیانی از سایر اعضا نیز خواسته تا حمایت خود را اعلام کنند و آنها نیز از این تصمیم پیروی کرده اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تعدادی از کشورهای حوزه دریای کارائیب به مراکش رای خواهند داد یا نه، گفت: " من فکر میکنم که اتفاق آرای خانواده کونکاکاف در حمایت از ائتلاف بسیار واضح است. " 

4125