گیلبرتو سیلوا: کاسمیرو بازیکن کلیدی برزیل است

گیلبرتو سیلوا: کاسمیرو بازیکن کلیدی برزیل است

گیلبرتو سیلوا می داند که برزیل به چه چیزهایی برای فتح جام جهانی احتیاج دارد. او نقشی کلیدی در قهرمانی تیم ملی کشورش در جام جهانی 2002 ایفا کرد تا رونالدو، ریوالدو و رونالدینیو را تغذیه کند و حالا فکر می کند که ستاره رئال مادرید، کاسمیرو، می تواند نقشی مشابه برای تیم در جام جهانی 2018 در روسیه بازی کند.
پیشرفت کاسمیرو و تبدیل شدن او به شخصیتی قابل اتکا برای رئال مادرید و برزیل غیر قابل انکار است. این بازیکن از تیم سائو پائولو به سانتیاگو برنابئو آمد، کارلو آنچلوتی او را به صورت قرضی به پورتو فرستاد و تا زمانی که رافائل بنیتز جانشین سرمربی ایتالیایی شد در آن تیم ماند.

از زمانی که زین الدین زیدان سکان هدایت رئال را در اختیار گرفت، زندگی حرفه ای کاسمیرو درخشش را آغاز کرد. مانند هم تیمی قبلی زیدان کلود ماکلله، او یکی از اولین نام ها در فهرست زیدان در فصول اخیر بود که نقشی حیاتی در کمک به باشگاه برای سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا در سالهای 2016، 2017 و 2018، یک قهرمانی لالیگا، دو سوپر کاپ اروپا و دو جام باشگاه های جهان داشته است.
گیلبرتو که به تیم ملی برزیل برای آخرین قهرمانی اش در سال 2002 کمک شایانی کرد امیدوار است که این بازیکن 26 ساله که در 19 سالگی در سال 2011 اولین بازی خود برای برزیل را انجام داده، خلا قهرمانی در 16 سال اخیر را پر کند.

هافبک سابق برزیل به اسکای اسپورت گفت: " برای من کاسمیرو یکی از بهترین هاست اگر نگویم که در پست هافبک دفاعی بهترین است. از زمان بازنشستگی ام همه بازیکنانی که در این پست برای برزیل به میدان رفتند متفاوت بودند. با تمامی احترامی که برای همه آنها قائل هستم مدل آنها کاملا متفاوت بوده است. زمانی ما پائولینیو را داشتیم که با رامیز بازی می کردند و نحوه بازی یکسانی داشتند. هیچ یک از آنها در نقش هافبک نگه دارنده نبود. حالا با وجود کاسمیرو آنها کسی را دارند که موقعیت را نگه دارد و از چهار بازیکن دفاعی حفاظت کند. این بازیکنان تهاجمی را آزاد می سازد. این کار پائولینیو را هم آزاد می کند. او می تواند بیشتر حمله کند و ترکیب بین این دو بازیکن بسیار خوب عمل می کند. نقش کاسمیرو این آزادی را به پائولینیو می دهد تا به جلو حرکت کند و این برای برزیل خوب است چرا که او در محوطه جریمه بسیار عالی کار می کند. "

کاسمیرو در 19 سالگی 2011کاسمیرو در 19 سالگی 2011

این نقشی است که گیلبرتو به خوبی با آن آشناست. او انتظار نداشت که در ترکیب اصلی برزیل درجام جهانی 2002 در کره جنوبی و ژاپن حضور داشته باشد اما مصدومیتی که گریبان گیر روما امرسون شد، لوییز فیلیپه اسکولاری را وادار کرد که او را وارد لیست اصلی کند.

بدین ترتیب این بازیکن اتلتیکو مینیرو در تک تک دقایق بازی های برزیل تا رسیدن به عنوان قهرمانی برای این تیم به میدان رفت. مجله برزیلی وجا نقش گیلبرتو را با تشریح او به عنوان مردی که پیانو را برای رونالدو، رونالدینیو و ریوالدو برای نواختن موسیقی خود حمل می کند، تصویر کرد. عملکرد او در جام جهانی باعث انتقالش به آرسنال شد. د ر آرسنال نیز با عملکردی بی نظیر به بخشی جدا نشدنی از تاریخ باشگاه تبدیل شد.

او می گوید: " برای من این کار آسانی بود. من خیلی زود متوجه شدم که در چه پستی باید بازی کنم. من میدانستم که باید به سختی کار کنم چرا که در واقع توانایی رونالدینیو، ریوالدو و رونالدو را نداشتم. با ای حال توانایی های دفاعی برای بازی در پست خودم داشتم. به سختی کار در عقب زمین توجه نمیکردم چون به مهاجمان تیم اطمینان داشتم. برای آنها هم همینطور بود چون آنها آزاد بودند و می توانستند منظر موقعیت مناسب برای گلزنی بمانند. آنها می دانستند که حمایت خوبی از پشت دارند. "

همانطور که رونالدینیو، ریوالدو و رونالدو به سپر دفاعی گیلبرتو اعتماد داشتند، نیمار و کوتینیو و گابریل ژسوس نیز همین حس را به کاسمیرو دارند. اما چه چیز یه حمل کننده پیانوی خوب می سازد؟ گیلبرتو توصیه هایی برای کاسمیرو دارد: " تو باید نقشت در تیم را درک کنی چرا که آن جلو بازیکنانی هستند که می توانند سرنوشت بازی را تعیین کنند. مهم است که در موقعیتی باشی که بتوانی حریفان را متوقف کنی و از بازیکنان خط حمله و بازیکنان پشت آنها حمایت کنی. "

برزیل چه شانسی در روسیه دارد؟ چهار سال پیش، انتظارات از برزیل به دلیل میزبانی این کشور از رقابت ها برای بار دوم بالا بود. به نظر می رسید که تیم لوییز فیلیپه اسکولاری از پس این انتظارات برآمده اند. آنها با ضربات پنالتی از سد شیلی گذشتند و در یک چهارم نهایی کلمبیا را شکست دادند اما در نیمه نهایی در برابر آلمان و در بلوهوریزنته شکستی تحقیرآمیز را پذیرفتند.

در روزی که یادآوری آن هنوز برای هواداران برزیل سخت است، این تیم با نتیجه باورنکردنی 7 – 1 در برابر آلمان شکست خورد. اما حالا چهار سال بعد، گیلبرتو، نظر مثبتی درباره شانس کشورش دارد و معتقد است تجربه چهار سال پیش باعث می شود تا امسال عملکرد  بهتری داشته باشند.

او در این باره می گوید: " من باور دارم که آنها از شانس خوبی برخوردارند اما همانطور که همه می دانیم قهرمانی در جام جهانی آسان نیست. هر تیمی چنین آرزویی دارد و برای بردن جام بازی می کند. با این حال، در مقایسه این تیم با تیم چهار سال قبل در شرایط کاملا متفاوتی است. بسیاری از بازیکنان این تیم 4 سال قبل نیز حضور داشتند و در کنار هم رشد کردند. این بار من باور دارم که شانس برزیل بالاست اما در ابتدا باید به سختی کار کنیم. این درسی است که از جام جهانی قبل گرفتیم و چون این اتفاق برای همه ما دردناک بود، از تیم می خواهیم که این بار در روسیه به سرانجام برسد. اگر بخواهیم به چیزی دست پیدا کنیم احتیاج داریم که بازی تیمی داشته باشیم. اگر همانطور که در چند ماه اخیر بازی کردیم، در زمین ظاهر شویم می توانیم شانس خوبی داشته باشیم. "