رکوردداران ایران درتاریخ جام جهانی؛ از رکوردهای شجاعی تا رکوردهای دست نیافتنی مهدوی‌کیا

رکوردداران ایران درتاریخ جام جهانی؛ از رکوردهای شجاعی تا رکوردهای دست نیافتنی مهدوی‌کیا

وبسایت رسمی برنامه نود - در 4 حضور قبلی ایران در جام جهانی، برخی از بازیکنان، عملکرد شاخصی داشتند و در زمینه ای در تاریخ حضور  ایران  رکورددار هستند

به گزارش وب سایت نود، پس از بررسی اولین های تیم ملی ایران از نظر جریمه های تیمی و شخصی توسط داوران یا کمیته انضباطی فیفا در ادوار مختلف جام های جهانی، ترین های تیم کشورمان در تاریخ جام جهانی را بر اساس حضور در بازی مرور خواهیم کرد. 

بیشترین اثر گذاری روی گل

7 گل ایران در جام جهانی توسط 7 بازیکن مختلف به ثمر رسیده است. ولی مهدی مهدوی کیا با یک گل و 1 پاس گل روی 2 گل ایران در تاریخ این مسبقات اثرگذار بوده و در این زمینه رکورددار است

 بیشترین حضور در ادوار مختلف

علی دایی، مهدی مهدوی کیا ، جواد نکونام ، آندو تیموریان، مسعود شجاعی با 2 دوره حضور بیشترین سابقه را در این مسابقات دارند. مسعود شجاعی با قرار گرفتن در فهرست 23 نفره ایران در جام جهانی 2018 با 3 دوره حضور در این زمینه رکورددار خواهد بود.

بیشترین تعداد  و دقایق بازی در جام جهانی

در میان بازیکنانی که 2 دوره حضور در جام جهانی دارند تنها مهدی مهدوی کیا و آندرانیک تیموریان در هر 6 بازی ممکن حضور داشتند و در این زمینه رکورددار هستند. البته مسعود شجاعی که در 2 دوره قبلی 4 بازی کرده فرصت شکستن این رکورد را دارد.

طبیعتا این دو بازیکن با 540 دقیقه بازی رکورددار بیشترین دقایق بازی در جام جهانی هستند ولی مسعود شجاعی با توجه به اینکه در ادوار قبلی دقایق زیادی بازی نکرده تنها در شرایطی می تواند صاحب این رکورد شود که ایران از مرحله مقدماتی صعود کند.

رضا قوچان نژاد و پژمان منتظری در صورتیکه در هر 3 بازی ایران در مرحله مقدماتی به صورت کامل بازی کنند می توانند  از نظر دقایق بازی با رکورد تیموریان و مهدوی کیا برابر شوند

بیشترین کاپیتانی


کاپیتان های تیم ملی در اولین و آخرین دوره ای که ایران در این رقابتها شرکت کرده، در این بخش رکورددار هستند. علی پروین در جام جهانی 1978 و جواد نکونام در جام جهانی 2014 در هر سه بازی گروهی کاپیتان ایران بودند.

در بین نفرات تیم ملی ایران که برای جام جهانی 2018 روسیه انتخاب شده اند، هر بازیکنی که بازوبند را ببندد، اولین کاپیتانی در جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

کلین شیت 

ایران در حضور های قبلی خود تنها موفق به کسب یک کلین شیت شده بود و علیرضا حقیقی با یک کلین شیت در این زمینه رکورددار است

بیشترین  مربیگری

تاکنون 4 مربی هدایت تیم ملی ایران را در جام جهانی بر عهده داشتند و هر کدام 3 بازی روی نیمکت تیم ملی نشستند کارلوس کی روش در بازی با مراکش رکورددار حضور روی نیمکت ایران در جام جهانی خواهد شد.

خشن ترین بازیکن

جواد نکونام در جام جهانی 2006 با دریافت 2 کارت زرد محروم شد و بازی سوم را از دست داد و در جام جهانی 2014 نیز یک کارت زرد دریافت کرد و مجموعا با 3 کارت زرد خشن ترین بازیکن ایران در تاریخ این رقابتهاست


60610