آليو سيسه الهه امید در سنگال

آليو سيسه الهه امید در سنگال

يكى از عجيب ترين اتفاقات در جام جهانى ٢٠٠٢ رخ داد و زمانى كه سنگال با غلبه بر فرانسه به دور بعد مسابقات راه پيدا كرد. آليو سيسه در سئول به عنوان بازيكن سنگال حضور داشت و اينبار به عنوان مربى به مسكو خواهد رفت. او ١٦ سال پيش كاپيتان تيم ملى سنگال بود و مقابل هانرى و ترزگه به ميدان رفت و در نهايت موفق شدند كه فرانسه را حذف كنند. سيسه در اين تابستان اميدوار است باز هم كشورش شگفتى ساز بشود و به مراحل بالاتر صعود بكنند.
سيسه از سال ٢٠١٥ و بعد از بركنارى آلاين گريسه هدايت تيم ملى سنگال را بر عهده گرفت. او تنها نقطه مشترك بين جام جهانى ٢٠٠٢ و ٢٠١٨ نيست، مربى دروازبانان تيم ملى سنگال بازيكن اسبق اين تيم تونى سيلوا و دو مربى ديگر مدافع اسبق امر داف و لامين دياتا است.

آلیو سیسه همراه با پاتریک وییرا در سال 2002 که سنگال در برابر فرانسه پیروز شد

تصميم سختى كه فدراسيون سنگال گرفت تا از بازيكنان اسبق خود براى هدايت تيم استفاده كنند به ثمر نشست و آن ها بعد از ٣ سال حذف پياپى در مقدماتى جام جهانى، بالاخره به جام جهانى رسيدند. آن ها هنوز در مسير خود به روسيه شكست نخورده اند. آن ها رفت و برگشت افريقا جنوبى را شكست دادند و تنها ٣ گل در ٦ بازى دريافت كردند.

بنجامين تته يك ژورناليست سنگالى در گفت و گو با اسكاى اسپورت گفت: " ما خوشبين هستيم اما محتاطانه " او در ادامه افزود: " سنگال در مقدمانى عالى كرد و شايد بهترين تيم آفريقا بود اما بايد محتاطانه پيش برويم و زياده خواه نباشيم اما هواداران خوشحال هستند "

بازيكنان سنگال هم خوشحال هستند، خط دفاع آن ها به رهبرى كوليبالى مدافع ناپولى قوى خواهد بود، آن ها كياته، گوئيه و انديايه را در خط ميانى در اختيار دارند و از همه مهم تر كيتا بالده و ساديو مانه را در خط حمله در اختيار دارند. سيسه جوان ترين سرمربى جام جهانى با ٤٢ سال سن مى دانند كه تنها استعداد بازيكنان براى صعود به مرحله بالاتر كافى نيست.

سادیو مانه نقش مهمی در جام جهانی روسیه 2018 برای  سنگال ایفا خواهد کرد

تته در ادامه صحبتاى خود گفت: " بنظر من سيسه يكى از دلايل اصلى خوب بودن سنگال است. شما در مناطق ديگر آفريقا مى بينيد كه سرمربى هاى اهل همان كشور نمى تواند بازيكنان خود را كنترل بكند. او رابطه خوبى با بازيكنان خود دارد و مى داند چطور با آن ها رفتار كند، به طور مثال در برخى تيم ها بازيكنان دير به تمرين مى آيند ولى در اينجا همه چيز و همه ى افراد طبق برنامه كار مى كنند. همه ديدند كه در بازى هاى مقدماتى هيچ مشكلى براى تيم ما پيش نيامد. حتى ساديو مانه زمانى كه ليورپول اجازه دهد به سرعت به اينجا مى آيد و زمانى كه مصدوم است به اينجا مى آيد و بازى هاى را ما را مى بيند، شايد در گذشته مشكلاتى وجود داشت اما اكنون همه چيز خوب است "
" سيسه در اينجا تبديل به يك مرد فوق العاده شده. همه مى خواهند او را ببيند و به او نزديك بشوند و زمانى كه او را مى بينيد مى فهميد چه ادم خوبى است. با اينكه او كشورش را راهى جام جهانى كرده است و افتخار كشورش شده است اما همچنان همان ادم معمولى است و افتخارات شخصيت او را تغيير نداند "

تنها ايرادى كه از سيسه گفته شده، اين است كه او نمى تواند ار مهاجماش به خوبى بازى بگيرد، آن ها مقابل ازبكستان ١-١ متوقف شدند و دو بازى مقابل بوسنى و هرزگووين و لوكزامبورگ بدون گل تمام شد. تاكتيك هاى او خيلى وقت ها محتاطانه بنظر مى آيند، مانه و بالده مهاجمين اصلى اين تيم هستند و سنگال ٥،٦ مهاجم ديگر هم دارد. اسماعيل سار مهاجم رنس فرانسه است و روزى مى تواند تبديل به بازيكن اصلى سنگال شود.

آلیو سیسه در حال گفتن نکات تاکتیکی درحین تمرین

br>

در جام جهانى ٢٠٠٢ سنگال در گروهى قرار گرفت كه فرانسه، دانمارك و اروگوئه سه تيم ديگر گروه بودند اما اين تابستان آن ها در گروه نسبتا بهترى قرار گرفتند، جايى كه كلمبيا، لهستان و ژاپن سه تيم ديگر هستند.

مودو گوئيه ژورناليست سنگالى گفت:
 اين گروه آسانى نخواهد بود مخصوصا مقابل لهستان و كلمبيا اما مردم سنگال خوش بين اند كه از گروه خود صعود كنيم. بازى هاى دوستانه اخير كمى اميد آن ها را كم كرد اما همچنان آن ها از تيم خود راضى هستند.  صعود ما به دور بعد در جام جهانى ٢٠٠٢ با كار گروهى تكميل شد. ديوف بازيكنى بود كه مرز ها را مى شكست و حرفايش را مى زد. بنظر من رابطه بين مربيان و بازيكنا بهتر شده است و روحيه تيم قوى تر شده است.

تته ژورناليست سنگالى گفت:

سنگال بازيكنان فوق العاده اى مانند مانه دارد اما آن ها دنبال هدف خود بودند و با همين روند به جام جهانى صعود كردند. رسيدن به جام جهانى بهترين اتفاق ممكن براى سنگال بود مخصوصا وقتى در جام ملت هاى آفريقا ضعيف عمل كردند. اين واقعا براى سنگال اتفاق بزرگى است، خيلى بزرگ.اينجا فرصت سنگال براى تاريخسازى است.