نگاهی به هافبک راست‌های ایران در تاریخ جام جهانی/ الماسی به نام کیا

نگاهی به هافبک راست‌های ایران در تاریخ جام جهانی/ الماسی به نام کیا

وبسایت رسمی برنامه نود - در چهار دوره حضور تیم ملی در جام جهانی یکی از بهترین بازیکنان ایران در این رقابتها در پست هافبک راست به میدان رفته است؛ مهدی مهدوی‌کیا.

به گزارش وب سایت نود، علی پروین، مهدی مهدوی‌کیا، خسرو حیدری و اشکان دژاگه هافبک راستهای اصلی ایران در تاریخ جام جهانی بودند. مهدوی کیا با شش بازی بیشترین بازی را انجام داده است.

1978-علی پروین

اولین کاپیتان ایران در تاریخ جام جهانی هافبک راست ایران بود. علی پروین این بازیکن تکنیکی در جام جهانی 1978 در اوج تجربه قرار داشت. پس از سه قهرمانی در آسیا، حضور در المپیک و قهرمانی در بازیهای آسیایی با بازوبند کاپیتانی پای به جام جهانی گذاشته بود. پروین در آرژانتین در هر سه بازی مقابل هلند، اسکاتلند و پرو، نود دقیقه بازی کرد. او در این سه بازی خوب کار کرد اما در تقابل با هافبک های بزرگ این سه حریف قاعدتا نمی‌توانست آن بازیکن همه کاره دیدارهای آسیایی و داخلی باشد.

1998 و 2006- مهدی مهدوی‌کیا

تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 با سیستم 2-5-3 بازی می کرد. در این سیستم مهدوی کیا، هافبک راست بود و حمید استیلی هافبک چپ. مهدوی کیا را خیلی ها بهترین بازیکن ایران در تاریخ جام جهانی می دانند. چندین سایت معتبر هم او را به عنوان یکی از بهترین های قاره آسیا در جام جهانی معرفی کردند. مهدوی کیا در جام جهانی 1998 بسیار خوب کار کرد و به عنوان یکی از پدیده های جام معرفی شد. او در هر سه بازی ایران عالی بود. مزد بازیهای درخشانش را با گل ماندگارش به آمریکا گرفت. او زننده گل مهم ایران در تنها پیروزی‌‌اش در تاریخ جام جهانی است. مهدی در جام جهانی 2006 هم سه بازی انجام داد و یک پاس گل داد. او یکی از معدود ایرانی‌هاست که شش بازی در تاریخ جام جهانی انجام داده است.

2006-آرش برهانی

در  هر دو جام جهانی مهدی مهدوی کیا چند دقیقه ای هم در پست دفاع راست بازی کرد. در جام جهانی 1998 حمید استیلی به جای او به پست هافبک راست رفت و در بازی ایران و آنگولا در جام جهانی 2006 آرش برهانی. برهانی در بازی با مکزیک هم چند دقیقه ای هافبک چپ بازی کرد.

2014- خسرو حیدری

در هر سه بازی ایران در جام جهانی 2014 بازی کرد، البته فقط در بازی اول مقابل نیجریه بازیکن ثابت بود. حیدری در مجموع  148 دقیقه در جام جهانی بازی کرد.

2014-اشکان دژاگه

اشکان مهره ثابت ایران در جام جهانی 2014 بود. در 122 دقیقه ای که خسرو حیدری در زمین نبود دژاگه در پست هافبک راست بازی کرد. اشکان در بازی با آرژانتین بسیار خوب بازی کرد.

57189