9 روز تا جام جهانی؛ رکورد درخشان داور آسیایی

9 روز تا جام جهانی؛ رکورد درخشان داور آسیایی

وبسایت رسمی برنامه نود - رکورد قضاوت در جام های جهانی در اختیار یک داور آسیایی است.

به گزارش وب سایت نود و به نقل از فیفا، روشن ایرماتوف داور ۴۰ ساله ازبکستانی با قضاوت در ۹ مسابقه جام جهانی، در بین داوران ادوار این مسابقات رکورددار است. 

او اولین قضاوت خود را در جام جهانی ۲۰۱۰ و در بازی افتتاحیه میان آفریقای جنوبی و مکزیک تجربه کرد. دو قضاوت خوب دیگر در مرحله گروهی در بازی های الجزایر-انگلستان و یونان-آرژانتین، موجب شد داوری دیدار حساس آلمان-آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی نیز به وی سپرده شود. با قضاوت در دیدار نیمه نهایی میان اروگوئه و هلند، پرونده قضاوت ایرماتوف در جام نوزدهم با ۵ بازی بسته شد.

ایرماتوف برای جام جهانی ۲۰۱۴ نیز یکی از داوران مورد اعتماد فیفا بود و ۴ بازی را قضاوت کرد؛ سه دیدار سوئیس-اکوادور، کرواسی-مکزیک و آلمان-آمریکا در مرحله گروهی و دیدار هلند-کاستاریکا در مرحله یک چهارم نهایی. قضاوت در دیدار آخر موجب شد ایرماتوف از بنیتو آرچوندیای مکزیکی، ژوئل کوئینیوی اکوادوری و خورخه لاریوندای اروگوئه ای پیشی بگیرد و با ۹ قضاوت، به تنهایی با تجربه ترین داور تاریخ جام های جهانی شود.

ایرماتوف از سال ۲۰۰۳ وارد لیست فیفا شده و توانایی و تسلط او بر زمین بازی به مرور ارتقا یافته است‌. افزون بر جام جهانی، او در ۴ فینال لیگ قهرمانان آسیا، ۲ فینال جام جهانی باشگاه ها و یک فینال جام ملت های آسیا سوت زده و در کنار آن ها، بازی های بزرگ دیگری را نیز با آرامش و تسلط خود به سلامت هدایت کرده است. 

با حضور در بین داوران جام جهانی ۲۰۱۸، ایرماتوف سومین جام جهانی خود را تجربه می‌کند و با توجه به این که ۴۰ سال دارد، فرصت حضور در قطر ۲۰۲۲ را نیز خواهد داشت.

۷۷۱۲