بازیهای مهم در تاریخ جام جهانی ( قسمت دوم )

بازیهای مهم در تاریخ جام جهانی ( قسمت دوم )

برترین بازی‌های تاریخ جام جهانی پیش از رقابت‌های امسال روسیه 2018

خوزه لوئیس سیرا  و رونالدو در یک قاب یک چهارم نهایی 1998


 

11. برزیل 3 – 2 دانمارک | 1998

برزیل با سرزندگی از پیروزی خود در جام جهانی 1994 موفق شد تیم جوان و خوب دانمارک را با نتیجه 3 – 2 در یک چهارم نهایی با گل‌های ببتو و ریوالدو حذف کند هرچند در دیدار فینال این رقابت‌ها با نتیجه 3 – 0 در برابر فرانسه شکست خورد.

 

نیمه نهایی سال 1990

 


12. آلمان غربی 1 – 1 انگلیس ( پیروزی 4 – 3 آلمان غربی در پنالتی ) | 1990

بر خلاف سال‌های سیاه دهه 80، جام جهانی ایتالیا در دهه 90 فوتبال انگلیسی را برای همیشه تغییر داد. در برابر آلمان غربی، تیم بابی رابسون بیشتر از هر زمان دیگری به تکرار قهرمانی خود در سال 1966 نزدیک بود هرچند آلمان غربی رویای این تیم برای رسیدن به جام قهرمانی را تغییر داد.

گری لینه کر گل تساوی را در دقیقه 80 به ثمر رساند تا بازی به وقت اضافه کشیده شود اما انگلیس مانند همیشه در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد. این بازی یکی از به یاد ماندنی‌ترین تصاویر از تیم ملی انگلیس با اشک‌های هافبک درخشان این تیم، پاول گاسکوئین، را رقم زد.

 

فینال 1970 و قهرمانی برزیل

 

13. برزیل 4 – 1 ایتالیا | 1970

فینال 1970 بین برزیل و ایتالیا اولین دیدار دو قهرمان سابق جام جهانی در فینال بود و برزیل کلاسیک دهه 70 با گلزنی پله، گرسون، جایرزینهو و کارلوس آلبرتو پیروز این میدان شد.

آخرین گل که توسط آلبرتو به ثمر رسید یکی از فوق العاده‌ترین لحظات در تاریخ فوتبال  و نمونه کامل بازی روان بود که برزیل به آن معروف بود. پاس این گل از پله شروع شد سپس به توستاو رسید، بریتو، کلودوالدو، پله، گرسون، کلودوالدو 4 بازیکن ایتالیا را از پیش رو برداشتند سپس توپ دوباره به جایرزینهو رسید و او توپ را به پله رساند تا با پاس این بازیکن آلبرتو دروازه ایتالیا را باز کند.

 

شوروی در یک هشتم نهایی

 


14. بلژیک 4 – 3 شوروی | 1986

یکی از بی نظیرترین دیدارهای جام جهانی بین نسل طلایی بلژیک و شوروی با نتیجه 4 – 3 به پایان رسید. دیدار در وقت قانونی بازی با نتیجه 2 – 2 مساوی به پایان رسید و در وقت اضافه استفان دمول و نیکو کلاوسن موفق به گلزنی برای بلژیک شدند.

ایگور بلانوف موفق شد یکی از دو گل دریافت شده شوروی در وقت اضافه را جبران کند اما شوروی بازیکنی برای به تساوی کشاندن بازی در دقایق آخر نداشت تا بلژیک به مرحله بعد و دیدار برابر اسپانیا صعود کند.

 


15. مجارستان 4 – 2 اروگوئه | 1954

مجارستان در حالی به نیمه نهایی جام جهانی 1954 و دیدار برابر اروگوئه صعود کرد که با 21 گل، گلزن‌ترین تیم رقابت‌ها بود. تیم‌های آمریکای جنوبی بسیار قدرتمند بودند اما مجارستان هم حریف آسانی نبود و به نظر می‌رسید پس از به پایان رسیدن نیمه اول با نتیجه 1 – 0 تکلیف بازی مشخص شده است.

با این حال بازیکنان اروگوئه دست از تلاش برنداشتند و آنقدر به مجارستان فشار آوردند تا بازی را به تساوی کشاندند.  اما باز هم مجارستان بازی را در دست گرفت و اروگوئه توسط یک تیم فوق العاده از دور رقابت‌ها حذف شد.

16. انگلیس 4 – 2 آلمان غربی | 1966

این فینال دیداری است که هیچ یک از طرفداران انگلیس هرگز از یاد نخواهند برد. این تنها رقابت مهمی است که سه شیران موفق به فتح آن شدند. انگلیس با نتیجه 4 – 2 در دیدار وقت اضافه موفق به شکست آلمان غربی در خانه خود در ویمبلی شد.

برای تیم تحت هدایت بابی مور، هارست موفق به هت تریک شد و دو گل نیز در دقایق 101 و 120 وقت‌های اضافه به ثمر رساند. فوتبال برای یک بار به خانه خود بازگشت.

 


17. انگلیس 2 – 3 آلمان غربی | 1970

جهار سال بعد آلمان غربی انتقام خود را از انگلیس در یک چهارم نهایی جام جهانی با گلزنی در دقایق اضافه گرفت.

انگلیس توسط مورلی و مارتین پیترز در دقایق اولیه به گل رسید اما قادر به دفاع از این برتری نشد و در کمال ناباوری آلمان غربی با گل دقیقه 108 گرت مولر به پیروزی رسید. این پیروزی برای 50 سال آینده این رقابت را یک طرفه کرد.

 

18. آرژانتین 1 – 2 هلند | 1998

این دیدار " نبرد مارسی " با گلزنی دنیس برگکمپ در یک چهارم نهایی جام جهانی به پایان رسید. این اولین باری بود که این دو تیم بعد از فینال جام جهانی 1978 که میزبان آمریکای جنوبی موفق به پیروزی شد در بوینس آیرس به مصاف یکدیگر رفتند. نارنجی پوشان بعد از 20 سال انتقام خود را از این تیم گرفتند.

 

19. انگلیس 0 – 1 برزیل | 1970

انگلیس با بهترین تیم فوتبال برزیل که تاریخ فوتبال به خود دیده بود در مرحله گروهی روبرو شد و در برابر تیمی پر از ستاره‌هایی مانند پله، ریولینو، گرسون و آلبرتو مغلوب شد.

آنها به دنبال قهرمانی جهان بودند و این در حالی است که انگلیس نیز بعد از پیروزی در جام جهانی 1966 با ستاره‌های زیاد امید به قهرمانی داشت. برزیل با تک گل جایرزینهو از سد انگلیس گذشت. هر دو تیم به مرحله بعدی صعود کردند. انگلیس در مرحله بعد با نتیجه 3 – 2 برابر آلمان غربی شکست خورد.

 

20. رومانی 3 – 2 آرژانتین | 1994

آرژانتین در جام جهانی 1994 در حالی در برابر رومانی به میدان رفت که دیه گو مارادونا بعد از اعلام مثبت بودن تست دوپینگ خود محروم شد و آرژانتین مجبور شد بدون کاپیتان بازی کند. این چندمین باری بود که آرژانتین بازی‌های گروه را در رده سوم به پایان می‌رساند اما باز هم شکست در برابر رومانی برای تیمی که دو بار قهرمانی جهان در کارنامه داشت عجیب بود. گلزنی بالبو در دقیقه 80 برای آرژانتین کافی نبود تا بتواند در برابر رومانی ایستادگی کند