بازیهای مهم در تاریخ جام جهانی ( قسمت اول )

بازیهای مهم در تاریخ جام جهانی ( قسمت اول )

کاسیاس ناامید از شکست اسپانیا

سایت گل نگاهی به برترین بازی‌های تاریخ جام جهانی پیش از رقابت‌های امسال روسیه انداخته است.

  

1. اسپانیا 1 – 5 هلند | 2014

اسپانیا در حالی که امید بسیاری به دفاع از عنوان قهرمانی خود در جام جهانی 2010 داشت در برابر تیم ملی هلند با نتیجه 5 – 1 تحقیر شد که شوک بزرگی به جامعه فوتبال وارد کرد. ژابی آلونسو اولین گل دیدار را از روی نقطه پنالتی و خطا بر روی دیگو کاستا به ثمر رساند اما هلند بعد از آن موفق شد با 5 گل توسط آرین روبن، روبن ون پرسی و استفان دوری قلب قهرمان سه دوره پیاپی یورو و جام جهانی را بشکند.

 

آلمان غربی و ایتالیا
  

2. آلمان غربی 4 – 3 ایتالیا | 1970

این نیمه نهایی کلاسیک در جام جهانی 1970 بازی قرن لقب گرفت. این دیدار بعد از تساوی در وقت‌های قانونی بازی به وقت اضافه کشیده شد. در ابتدا آلمان با گل گرت مولر افسانه‌ای پیش افتاد اما ایتالیا توانست با گل‌های برگنیچ و ریوا نتیجه بازی را به سود خود برگرداند. در دقیقه 110 وقت‌های اضافه گرد مولر موفق به گلزنی دوباره شد تا پیروزی تیم ملی کشورش را در برابر ایتالیا رقم بزند.

 

مارادونا در یک چهارم نهایی 1986
  

3. آرژانتین 2 – 1 انگلیس | 1986

دیدار آرژانتین و انگلیس در سال 1986 به دیدار دیه گو مارادونا و انگلیس معروف است. این دیدار در مرحله یک چهارم نهایی بین دو رقیب قدیمی در مکزیکو سیتی به یکی از به یاد ماندنی‌ترین بازی‌های تاریخ معروف شد، جایی که مارادونا گل معروف به " دست خدا " را بعد از دریبل زدن بیردزلی، رید، بوچر، فن ویک، دوباره بوچر و شیلتون به ثمر رساند.

آرژانتین در فینال آن سال با شکست آلمان غربی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

 

ژرمن ها در شادی پیروزی 7 بر 1 مقابل برزیل سال 2014

 

4. برزیل 1 – 7 آلمان | 2014

یکی از خجالت آورترین بازی‌های تاریخ فوتبال و تاریخ برزیل شکست 7 – 1 این تیم در برابر آلمان در نیمه نهایی 2014 در خانه برزیلی‌ها است. نیمه اول با نتیجه 5 – 0 به سود آلمان به پایان رسید و غیبت نیمار و تیاگو سیلوا به خوبی در این تیم به چشم آمد. طرفداران برزیل به شدت از نمایش ضعیف تیم خود آزرده شدند.

این اولین شکست خانگی آنها در 39 سال اخیر بود و آنها امیدوار بودند که در آن تابستان جام جهانی را در خانه نگه دارند اما کلاس فوتبال آلمان‌ها بسیار از آن‌ها بالاتر بود.

 

کلادیو جنتیله و زیکو در یک قاب سال 1982

 

5. ایتالیا 3 – 2 برزیل | 1982

هت تریک پائولو روسی برای ایتالیا باعث حذف برزیل از جام جهانی و قهرمانی ایتالیا در این رقابت‌ها شد. بعد از چند  دوره بازی شناور، تهاجمی و و روان که باعث قهرمانی برزیل در سه دوره پیاپی بین سالهای 1958 تا 1970 شده بود، در روزی که " روز مرگ فوتبال " نام گرفت ایتالیا توانست این رقیب را از میان بردارد. سرمربی برزیل سرانجام مرگ تلخ فلسفه تهاجمی خود را در یکی از افسانه‌ای ترین بازی‌های تاریخ دید.

 

پنالتی عجیب سوارز

 

6. غنا 1 – 1 اروگوئه ( پیروزی 4 – 2 اروگوئه در پنالتی ) | 2010

این بازی  در مرحله یک چهارم نهایی در جام جهانی 2010 پیش آمد و در آغاز بدنامی لوییس سوارز بود. این مهاجم تلاش کرد تا با خطای هند از ورود توپ به دروازه تیم ملی کشورش جلوگیری کند و با کارت قرمز داور جریمه شد. با این حال ستاره این رقابت‌ها، آساموا جیان، در انتهای وقت‌های تلف شده موفق به گل کردن این توپ نشد.

اروگوئه‌ای‌ها سرانجام با نتیجه 4 – 2 در ضربات پنالتی پیروز میدان شد اما غنایی‌ها تا ابد قضاوت ناعادلانه آن دیدار را به خاطر خواهند داشت.

کلاوس فیشر در حال زدن قیچی برگردون سال 1982


7. فرانسه 3 – 3 آلمان غربی ( پیروزی 5 – 4 آلمان غربی در پنالتی ) | 1982

چهار گل در زمان تلف شده دیدار این بازی دراماتیک را به تساوی 3 - 3 کشاند تا ضیافت پنالتی‌ها تکلیف این بازی را مشخص کند. دروازه بان آلمان غربی با یک تکل خشن بر روی باتیسون باعث شد تا او بیهوش شده و با دو دندان و سه دنده شکسته زمین را ترک کند. این اتفاق باعث شد تا این دیدار نیمه نهایی در سال 1982 یکی از پر برخوردترین دیدارهای بین المللی تاریخ باشد.

 

اوزه بیو در فینال 1966

 

8. پرتغال 5 – 3 کره شمالی | 1966

اوزه بیو، مهاجم پرتغال، چهار گل به ثمر رساند تا تیمش را به بازی 3 – 0 باخته در مرحله یک چهارم نهایی در ورزشگاه خانگی اورتون، گودیسون پارک در جام جهانی 1966 برگرداند. شکست برابر پرتغال آخرین دیدار حضور شگفت انگیز و عجیب کره شمالی بود که موفق شده بود از شیلی و قهرمان دو دوره جام جهانی، ایتالیا، بگذرد.

 

شادی آلمان ها از کسب جام قهرمانی سال 1954

 

9. مجارستان 2 – 3 آلمان غربی | 1954

در روزی که " معجزه برلین " نامیده می‌شود، فینال جام جهانی 1954 بین دو تیم آلمان غربی و نسل طلایی مجارستان برگزار شد و بر خلاف تمامی انتظارات این تیم آلمان بود که موفق شد با نتیجه 3 – 2 از سد حریف بگذرد. این بازی به دلیل مشکلات و درگیری‌های دو تیم در جریان جام جهانی دوم بسیار حساس بود اما قهرمانی نصیب آلمان غربی شد که در طول جنگ جهانی مورد تنفر مردم بسیاری در سراسر جهان بود.

این بازی جدای از اشتباهاتی که در آن رخ داده بود دیداری هیجان انگیز بود ( گل دوم آلمان خطا بود و نباید به حساب می‌آمد ). گل پیروزی آلمان‌ها در دقیقه84 توسط هلموت راهن به ثمر رسید.

 

اخراج دیوید بکهام سال 1998

 

10. آرژانتین 2 – 2 انگلیس ( پیروزی 4 – 3 آرژانتین در پنالتی ) | 1998

جام جهانی ایتالیا 90 و فرانسه 98 و یورو 96. انگلیس 20 سال پیش در ضربات پنالتی از دور رقابت‌ها حذف شد و به نظر می‌رسد که هنوز زخم آن دیدار را به همراه دارد. دیوید بکهام از زمین اخراج شد و انگلیس فرصت پیروزی بعد از تساوی 2 – 2 را از دست داد. آلن شیرر و مایکل اون دو گل زود هنگام را به ثمر رساندند اما نتوانست این برتری را حفظ کند، با این حال این تیم انگلیس ویژگی در بازی خود داشت که در سال‌های اخیر در تیم سه شیران دیده نمی‌شود:  قلب.