مسیر دشوار گوئررو در راه جام جهانی

مسیر دشوار گوئررو در راه جام جهانی

اینجا مسیر پر پیچ و خم گوئررو در راه رسیدن به جام جهانی را بررسی می‌کنیم

پائولو گوئررو کاپیتان پرو در جام جهانی خواهد بود. در این مطلب مسیر دشوار او بعد از بخشش محرومیت استفاده از مواد نیروزا توسط دادگاه سوییس را شرح خواهیم داد.

بعد از به ثمر رساندن دو گل در دیدار دوستانه برابر عربستان سعودی که با نتیجه 3-0 به سود پرو به پایان رسید، گوئررو موفق شد به جمع 23 نفر نهایی این تیم برای حضور در جام جهانی راه پیدا کند.

در واقع حضور این بازیکن که گلزن برتر تیم خود هم بود در روسیه جای تعجب نداشت اما بعد از پیش آمدن ماجرای دوپینگ حضور او در روسیه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

آزمایش استفاده از کوکائین گوئررو بعد بازی مرحله مقدماتی در برابر آرژانتین در اکتبر 2017 مثبت اعلام شد. این مهاجم تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین فوتبال محروم شد و دیدار پلی آف تیم ملی پرو در برابر نیوزیلند را که باعث صعود این تیم به جام جهانی بعد از سال 1982 شد را از دست داد.


در هشتم دسامبر این بازیکن به مدت 12 ماه از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال محروم شد که باعث می‌شد او شانس بازی در جام جهانی را از دست بدهد. گوئررو مدعی بود که از هیچگونه محرک افزایش عملکرد استفاده نکرده و این ماده صرفا به صورت تصادفی در چای که او مصرف می‌کرد، وجود داشته است.

در 20 دسامبر، کمیته استیناف فیفا به دلیل استفاده غیر عمد او از این ماده، حکم او را به 6 ماه کاهش داد. در نتیجه گوئررو مجوز حضور در جام جهانی را پیدا کرد اما پس از آن دادگاه عالی ورزش ( CAS ) به موضوع وارد شد. در روز 14 می، دادگاه عالی ورزش با توجه به مستندات کمیته جهانی ضد دوپینگ محرومیت این بازیکن را افزایش داد.

محرومیت قبلی در اول می به پایان می‌رسید اما دادگاه عالی ورزش طی حکمی دستور داد که این این محرومیت 14 ماه افزایش پیدا کرده و تا ژانویه 2019 ادامه پیدا کند. یک بار دیگر گوئررو از حضور در جام جهانی محروم شد. 


در 20 می اتحادیه جهانی بازیکنانی با ارسال نامه‌ای از فیفا خواست تا اجازه حضور این بازیکن در مسابقات را صادر کند. این نامه دو روز بعد با نامه سرگشاده دیگری از سوی هوگو لوریس، میل جدیناک و سیمون کیایر کاپیتان‌های تیم‌های رقیب پرو برای درخواست بخشش وی همراه شد.

در متن نامه آمده بود:
ما در انتظار تصمیم شما برای تعیین سرنوشت پائولو گوئررو، کاپیتان پرو، هستیم. در 14 سال گذشته او همواره باعث سربلندی مردم کشورش در مسابقات انتخابی جام جهانی بوده است. سرانجام آن لحظه فرا رسیده و پرو آماده حضور در جام جهانی 2018 روسیه است. پرو بعد از 36 سال غیبت بار دیگر به سطح اول فوتبال جهان بازگشته و ما باور داریم که گوئررو این حق را دارد که به رهبری تیم کشورش برسد و یکی از بهترین لحظات زندگی حرفه‌ای خود را جشن بگیرد. 
این نامه همچنین به امضای تنی چند از مدیران ارشد فیفا مانند  فیلیپ پیات و تئو ون سگلن نیز رسید.


سرانجام پیج نهایی این مسیر فرا رسید و گوئررو در تاریخ 31 می توسط یک دادگاه سوییسی اجازه حضور در مسابقات را به دست آورد. دادگاه بر این باور بود که  گوئررو در 34 سالگی نباید شانس بازی کردن در اولین جام جهانی خود را از دست بدهد. این موضوع که فیفا و آژانس جهانی ضد دوپینگ درخواست تجدید نظر بر حکم صادره را نداند به روند این پرونده کمک بسیاری کرد. 
قاضی اظهار داشت:
  هیچ کدام از این دو مرجع مخالفتی با بازی کردن گوئررو نداشتند. 
حکم موقت ممنوعیت صادر شده توسط دادگاه عالی ورزش را تا زمان رسیدگی کامل به پرونده معلق اعلام کرد.
نام گوئررو در فهرست نهایی 23 نفره پرو که در 14 خرداد اعلام شد وجود داشت و به جای سرجیو پنا، هافبک گرانادا، قرار گرفت که اعلام کرد خط خوردن از تیم سخت‌ترین لحظه زندگی حرفه‌ای او بوده است.
در واقع ناراحتی پنا از این اتفاق اهمیت چندانی در این داستان جالب نداشت چرا که مرد اسطوره‌ای پرو که در 87 بازی 34 گل به ثمر رسانده به تیم بازگشته است. پس از تلاش برای رفع محرومیت گوئررو توسط لوریس، جدیناک و کیایر، آنها به زودی باید در برابر پرو در روسیه به میدان بروند. گوئررو بدون شک از آنها سپاسگزار است اما در آغاز مسابقات در این ماه احتمالا جایی برای تشکر درون زمین وجود نخواهد داشت.