هشدار ساوت گیت درباره ایرادات تکنولوژی VAR

هشدار ساوت گیت درباره ایرادات تکنولوژی VAR

گرت ساوت گیت اهمیت تکنولوژی کمک به داوران در جام جهانی را گوشزد کرد و تاکید کرد دیگر هیچ راهی برای گول زدن داوران مسابقه در رقابت‌ها وجود ندارد.

فدراسیون فوتبال همچنان در حال تصمیم گیری بر سر نحوه استفاده از تکنولوژی کمک به داوران در روسیه است اما تغییرات پذیرفته شده توسط فدراسیون جهانی فوتبال به این معناست که اتفاقات جدی و مشکوک هر بازی می‌تواند حتی بعد از سوت آغاز دوباره بازی نیز بررسی شود.

مارکو گیدا، داور ایتالیایی، نیاز به استفاده از این تکنولوژی برای جریمه رحیم استرلینگ به دلیل تمارض در دیدار تیم ملی انگلیس در برابر نیجریه، نداشت اما این اتفاق یک یادآوری به موقع داشت که سرنوشت بازیکنان دیگر تنها به تصمیمات داوران وابسته نیست.

ساوت گیت، سرمربی انگلیس، ساعاتی پیش از آغاز بازی در ویمبلی به این نکته اشاره کرد و بار دیگر با حضور در کنفرانس بعد از بازی به این نکته تاکید کرد.

او گفت: 

 در واقع ما یک مکالمه در صبح روز بازی با تمام بازیکنان داشتیم. اگر ما فکر کنیم که می‌توانیم به هرچیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم، اگر این طور فکر کنیم همه چیز را از دست خواهیم داد. این سیستمی است که همه در حال عادت کردن به آن هستند. ما باید در تمامی نقاط زمین هوشیارانه عمل کنیم چرا که حاشیه اطمینان صد در صدی نداریم تا زمانی که تمامی بازی را در اختیار داشته باشیم. ممکن است این اتفاق 20 دقیقه پیش از نیمه اول رخ بدهد اما واقعیت این است که تا پایان نیمه اول ممکن است اتفاقی بیفتد که همه چیز تغییر کند. برای مثال اگر بنا باشد هر کرنر مورد بررسی قرار بگیرد یا هر اتفاق کوچکی دوباره چک شود شاید صدها مورد اتفاق بیفتد. پس اینکه قرار است این تکنولوژی چطور و در چه موقعیت‌هایی بازی را قطع کند اتفاق بسیار مهمی به نظر می‌رسد. 

چیزی که باید از آن اطمینان حاصل کرد این است که با استفاده از این تکنولوژی احتمال وقوع اشتباهات و حوادث به صفر می‌رسد و می‌توان به راحتی اتفاقات را با تصاویر مطابقت داد.

ساوت گیت در این رابطه گفت: " من به طور قطع از طرفداران این تکنولوژی هستم چرا که باور دارم لحظات بزرگی در رقابت‌های مهم وجود دارد مانند ضربه سر زیدان یا گلی که مارادونا با دست به ثمر رساند ( دست خدا )، این تکنولوژی کمک می‌کند تا خیلی زود به واقعیت اتفاقی که رخ داده برسیم و این یک اتفاق مهم و با ارزش است. "

با توجه به تمارض استرلینگ برای گرفتن پنالتی از داور، سرمربی انگلیس یک راه حل ساده برای جلوگیری از این اتفاق دارد: " این امری پیچیده است. من بیشتر ترجیح می‌دهم که دروازه بان را دور بزنیم و توپ را درست به تور دروازه بچسبانیم. "

ساوت گیت همچنین درباره نحوه مدیریت خود بر تیم جوان در طول دوران رقابت‌ها صحبت کرد. از زمان نشستن بر روی نیمکت مربیگری انگلیس، ساوت گیت بازیکنان را تشویق می‌کند تا نقش کلیدی در تیم ایفا کنند و از ایجاد جو تحمیلی بر آنان خودداری می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا رختکن تیم ملی انگلیس آماده است تا خودش استانداردهای لازم را بر خودش اعمال کند گفت: " من فکر نمی‌کنم بازیکنان هنوز به آن سطح رسیده باشند که بتوانند چنین کاری را انجام دهند. در دنیای ایده آل در هر تیم ورزشی شما بازیکنان رهبر را در اختیار دارید که توانایی کنترل موقعیت‌ها را دارند اما این اتفاق همیشه با فریاد سرمربی در انتها به سرانجام می‌رسد. من فکر می کنم که ما هنوز به آن درجه نرسیدیم که بازیکنان بتوانند کنترل کامل تصمیمات خودشان را در اختیار داشته باشند و این به دلیل سن و تجربه آنهاست و خیلی ساده است. اما این هم اشتباه است که به آنها اختیار عمل و مسئولیت پذیری ندهیم چرا که در غیر این صورت چطور ممکن است آنها هیچوقت رشد یا پیشرفت کنند؟ شما باید بپذیرید که گاهی گام برداشتن در این مسیر با اشتباهاتی همراه است.اما من فکر می‌کنم در انتها شما گروهی با تجربه در اختیار خواهید داشت این بهره‌مندی طولانی مدت اتفاق بسیار خوبی برای تیم است. "