نکات خواندنی و جذاب از جام جهانی

نکات خواندنی و جذاب از جام جهانی

فقط  یازده روز تا اغاز جام جهانی 2018 باقی مانده است و برای هوادارانی که برای تماشای پربیننده ترین رویداد ورزشی  به جام جهانی روسیه  می روند، برخی از جذاب ترین نکات را مرور می کنیم.

1- روسیه ID اجباری را برای فوتبالدوستی که به این کشور می روند، ارائه کرده است. هواداران بدون Fan ID های خود اجازه ورود به استادیوم ها را نخواهند داشت. البته نکته مثبت این جاست که هواداران کشورهای دیگر می توانند از Fan ID های خود به عنوان ویزای رایگان برای ورود به روسیه از 10 روز پیش از زمان آغاز بازیها تا 10 روز بعد از اتمام مسابقات استفاده کنند.  علاوه بر این هواداران با استفاده از Fan ID و ارائه بلیت بازیها این امکان را دارند تا از مترو، اتوبوس یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی به صورت رایگان استفاده کنند.

2- روسیه مکان هایی را تحت عنوان "فن زون" (منطقه هواداری) فیفا برای هزاران هوادار مهیا کرده تا بازیها را از طریق مانیتورهای بزرگ در خیابان ها تماشا کنند، در جو جام جهانی غوطه ور شوند و از  برنامه های فرهنگی، موسیقی و سرگرمی لذت ببرند. ورود به این فن زون ها رایگان است. مجموعا یازده منطقه هواداری در هر کدام از یازده شهر میزبان جام جهانی مهیا شده است. "فن زون" شهر مسکو در نزدیکی دانشگاه مسکو قرار گرفته است و با گنجایش 25 هزار نفر، بزرگترین منطقه هواداری در میان یازده شهر خواهد بود. از سال 2006 که "فن زون" ها توسط فیفا راه اندازی شده است، بیش از 30 میلوین هوادار در سه جام جهانی اخیر از این مناطق بازدید کرده اند.


3- هواداران افراطی روس به تمام هواداران انگلیسی که برای تماشای این مسابقات به کشورشان سفر می کنند، هشدار داده اند. هر دو کشور تدابیر امنیتی ویژه ای را برای هواداران دو تیم در نظر گرفته اند. در یورو 2016 در پایان بازی انگلیس و روسیه در مارسی که با نتیجه یک بر یک به اتمام رسید، هواداران دو تیم با هم درگیر شدند.  مقامات فوتبال روسیه اعلام کرده اند که هواداران خشونت طلب انگلیس که در اتفاقات یورو 2016 حضور داشته اند را در لیست سیاه خود قرار داده اند و اجازه حضور آنها در جام جهانی را نخواهند داد. در نقطه مقابل دولت انگلیس نیز اجازه سفر 2000 هولیگان (هوادار افراطی) انگلیسی به روسیه را صادر نکرده است.

4- هواداران هندی از نظر تعداد تماشاگر در مسابقات جام جهانی روسیه رکورد  شکسته اند. گزارشاتی که اخیرا منتشر شده است نشان می دهد که از میان حدود چهارصد هزار بلیتی که برای جام جهانی به فروش رفته است، 4509 تایش توسط هواداران هندی خریده شده است. گسترش فوتبال در کشور هند باعث شده تا با وجود غیبت آنها در جام جهانی، تماشاگران فوتبال در این کشور استقبال گرمی از مسابقات روسیه داشته باشند.


5- سفیر ایسلند در روسیه اعلام کرده است که تقریبا 20 درصد از جمعیت کل این کشور درخواست حضور در مسابقات روسیه را داشته اند. ایسلند با جمعیت حدود 330 هزار نفری، کوچک ترین کشور تاریخ است که به جام جهانی راه یافته است. قریب با 66 هزار هوادار ایسلندی در مسابقات روسیه حضور خواهند داشت و تشویق معروف ایسلندی را در استادیوم های جام جهانی طنین انداز خواهند کرد.

6- "زابیواکا" که به عنوان نماد جام جهانی روسیه انتخاب شده، در وبسایت رسمی فیفا به عنوان گرگی معرفی شده  که اعتماد به نفس، شادمانی و فریبندگی را منتقل می کند. "زابیواکا" که در روسی به معنی "فردی است که گل می زند" توسط اکاترینا بوچروا، دانشجوی طراحی ساخته شده است. زابیواکا در یک نظرسنجی آنلاین 43 درصد رای کسب کرده است. عروسک این نماد قطعا در جریان بازیهای روسیه در استادیوم ها با هواداران ارتباط برقرار خواهد کرد.

7-  برای اولین بار از سال 1958 تا کنون، جام جهانی بدون حضور هواداران بی نظیر ایتالیایی ملقب به "اولتراها" برگزار خواهد شد. هواداران ایتالیا که چهار دوره قهرمان جام جهانی شده است از این  که برای اولین بار در 60 سال اخیر از حضور در جام جهانی باز ماندند، کاملا شگفت زده هستند. هر چند که ایتالیایی ها در مسابقات روسیه حضور نخواهند داشت اما قطعا بازیها را از طریق تلویزیون دنبال خواهند کرد و ستارگان محبوبشان در سری آ نظیر پائولو دیبالا (آرژانتین) و مانژوکیچ (کرواسی) را تماشا خواهند کرد.