قاره کهن در جست و جوی اعتبار مخدوش شده در جام‌جهانی/ در انتظار شانزدهمین پیروزی قاره‌ای و چهارمین برتری غرب آسیا

قاره کهن در جست و جوی اعتبار مخدوش شده در جام‌جهانی/ در انتظار شانزدهمین پیروزی قاره‌ای و چهارمین برتری غرب آسیا

وبسایت رسمی برنامه نود - در تاریخ جام‌جهانی غیر از 2 بار، همیشه مراحل نیمه‌نهایی با حضور نمایندگان آمریکای‌جنوبی و اروپا برگزار شده است. تنها یک بار آمریکا در جام‌جهانی 1930 و بار دیگر کره‌جنوبی در جام 2002 این طلسم را شکستند.

 به گزارش سایت نود، هر چقدر هم درخشش کره‌جنوبی در جام‌جهانی 2002 به کمک داوران و تبانی البته محرز ربط داده شود، باز هم افتخار به هم زدن هژمونی آمریکای‌جنوبی و اروپا در مراحل نیمه‌نهایی جام‌جهانی به نام این تیم و قاره آسیا ثبت شده است؛ قاره پهناوری که اصلا به اندازه وسعت خودش در معادلات قدرت جام‌‎جهانی نقش نداشته است.

روزهای خوب دور

 از زمان حضور اولین نماینده غیررسمی آسیا در جام‌جهانی 1938 (اندونزی که آن زمان هند- هلند نامیده می‌شد) دنیا روی آسیا حساب باز نمی‌کرد. هند  می‌توانست در سال 1950 اولین نماینده رسمی قاره کهن باشد اما به دلیل فقر مالی و اصرار به بازی بدون کفش با وجود کسب جواز صعود از رقابت در جام 1950 محروم شد. در نهایت افتخار تبدیل شدن به اولین آسیایی جام‌جهانی، 4 سال بعد به کره‌جنوبی رسید؛ تیمی که البته مقابل آلمان و ترکیه گلباران شد. 2 دوره از آسیا خبری نشد تا اینکه طوفان زرد آسیا در قالب کره‌شمالی، ایتالیا را ویران کرد. گل پارگ دو ایک، احتمالا مشهورترین گل تاریخ آسیا در جام‌جهانی است؛ گلی که ایتالیا را از پادرآورد. کره‌‎شمالی فاصله‌ای تا نیمه‌نهایی نداشت اما 3 گل پیشتازی مقابل پرتغال اوزه‌بیو را از دست داد و قهرمانانه از جام‌جهانی 1966 کنار رفت. 4 سال بعد نوبت به رژیم صهیونیستی رسید تا در قالب نماینده آسیا از ایتالیا امتیاز بگیرد. استرالیا، نماینده آسیا در جام‌جهانی 1974 کار خاصی نکرد؛ درست مانند تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی 1978. البته افتخار حذف کردن یکی از طلایی‌ترین اسکاتلندهای تاریخ به نام تیم حشمت مهاجرانی ثبت شده است! کویت بازی جام‌جهانی 1982 مقابل فرانسه پلاتینی را به جنجال کشاند اما درست مانند عراق در جام‌جهانی 1986 و کره‌جنوبی در جام‌های 1986 و 1990 کاری از پیش نبرد. 

 شاهکار العویران

جام‌جهانی 1994 رستاخیز آسیا بود؛ جایی که سعید العویران عربستانی در دقایق ابتدایی بازی سوم تیمش در مرحله گروهی زیباترین گل تاریخ آسیا در جام‌جهانی را وارد دروازه بلژیک و میشل پردوم معروف کرد تا عربستان طلایی آن دوران در نهایت شگفتی به مرحله یک‌هشتم‌نهایی راه یابد. تیم سولاری آنجا 3 بریک به سوئد باخت اما اعتبار آسیا را افزایش داد. در همان جام کره‌جنوبی باخت 2 بر صفر مقابل اسپانیا را با تساوی 2 بر 2 معاوضه  و شکست 3 بر صفر از آلمان را  به باخت آبرومندانه 3 بر 2 تبدیل کرد. از جام 1998، آسیا صاحب 4 نماینده شد اما از صعود خبری نبود. بهترین نتیجه این قاره، برتری 2 بریک ایران در بازی قرن مقابل آمریکا بود. جام 2002، 2 میزبان آسیایی داشت. افتضاح باخت 8 بر صفر عربستان به آلمان با صعود کره‌جنوبی و ژاپن از گروهشان جبران شد. ژاپن در دور یک‌هشتم‌‎نهایی به ترکیه باخت اما کره‌جنوبی به لطف داور پس از صعود از گروهی شامل پرتغال، آمریکا و لهستان به ترتیب ایتالیا و اسپانیا را حذف کرد و اولین آسیایی حاضر در نیمه‌نهایی جام ‌جهانی نام گرفت.چهارم شدن در جریان آن میزبانی یک افتخار تاریخی بود. آسیایی‌ها در جام 2006 درخششی نداشتند و در جام 2010  کره‌جنوبی و ژاپن در مرحله یک‌هشتم‌نهایی با جام وداع کردند. در دوره قبلی هم روند نه‌چندان خوب ادامه داشت و هیچ کدام از آسیایی‌ها جواز حضور در مرحله حذفی را به دست نیاوردند.

به امید یک دوره درخشان

با برتری استرالیا در بازی پلی‌آف مقابل هندوراس، آسیا برای اولین بار در تاریخ صاحب 5 نماینده در جام‌جهانی شد؛ ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا. انتظار درخشش از آسیایی‌ها وجود دارد. البته نباید فراموش کنیم غرب این قاره که زمانی محل درخشش امثال کویت، عراق و عربستان بود، حالا خالی  شده و تنها ایران به عنوان صاحب بهترین خط دفاع در بازی‌های مقدماتی همه قاره‌ها، این منطقه را تکان می‌دهد. از طرفی شرق آسیا هم قدرت گذشته را ندارد. کره‌جنوبی به زحمت به عنوان تیم دوم به رکورد 9 حضور متوالی در جام‌جهانی رسید و ژاپن هم به وضوح از استانداردهای گذشته بی‌بهره نشان می‌دهد. با توجه به دشواری گروه ایران، شاید آسیا به غریبه‌ای به نام استرالیا دلخوش باشد.

 توازن شرق و غرب

در تاریخ جام‌جهانی بدون در نظر گرفتن هند- هلند شرقی، آسیا کره‌جنوبی، کره‌شمالی،رژیم صهیونیستی، استرالیا، ایران، کویت، نیوزیلند، عراق، امارات، عربستان، ژاپن و  چین را به عنوان نماینده خود داشته. در مجموع برتری کره‌شمالی مقابل ایتالیا در جام‌جهانی 1966، پیروزی عربستان مقابل مراکش و بلژیک در جام 1994، برتری ایران بر آمریکا در جام‌جهانی 1998، برتری کره‌جنوبی بر لهستان، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا در جام‌جهانی 2002 و پیروزی ژاپن بر روسیه و تونس در همان جام، پیروزی کره‌جنوبی مقابل توگو در جام 2006، برتری همین تیم مقابل یونان در جام‌جهانی 2010، برتری استرالیا مقابل  صربستان در همین جام و پیروزی‌های ژاپن مقابل کامرون و دانمارک در جام 2010، 15 پیروزی آسیا در ادوار جام‌جهانی را رقم زد که این یعنی پیروزی در یک سوم همه بازی‌هایی که یک سر آن تیم‌های قاره کهن حضور داشتند. به تفکیک شرق و غرب قاره، غرب آسیا فقط 3 پیروزی در جام‌جهانی به دست آورده و از این نظر مقابل شرقی‌ها احساس ضعف می‌کند باید دید از بین خط دفاعی کی‌روش،جوانان عربستان، سرعت کره‌جنوبی و غافلگیری خاص ژاپنی‌ها و انسجام استرالیایی‌ها، کدام یک زودتر باعث شانزدهمین پیروزی آسیا در جام‌جهانی می‌شود.

 1977