مجازات تبانی چیست؟/ یادداشتی از غلامرضا رفیعی، وکیل دادگستری

مجازات تبانی چیست؟/ یادداشتی از غلامرضا رفیعی، وکیل دادگستری

وبسایت رسمی برنامه نود - در روزهای اخیر مباحث مختلفی درباره مجازات تیم های تبانی کننده در رسانه ها مطرح شده است.

غلامرضا رفیعی، وکیل پایه یک دادگستری، در یادداشتی که برای وب سایت نود، نوشته است درباره مجازات قانونی تبانی توضیح داده است.

 بررسی نظام حقوقی اعمال مجازاتها و تنبیهات مربوط به تبانی در فوتبال در قوانین فیفا و آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران

 اگرچه تخلف تبانی در فوتبال در رکن قضایی "کمیته اخلاق" مورد رسیدگی قرار میگیرد اما در مقررات فیفا، یوفا، ای اف سی و فدراسیونهای ملی کشورها، به موضوع تبانی در آیین نامه انضباطی پرداخته شده است. آنچه در ادبیات حقوق ورزش ایران به تخلف تبانی در فوتبال معروف و مصطلح گردیده است، موضوع بخش دهم آیین نامه انضباطی فیفا و ماده 69 آن بخش است که ذیلا بمنظور امانت داری و اجتناب از هرگونه تفسیر به رای متن انگلیسی و ترجمه فارسی آن را ذکر می نماییم.


Section 10. Unlawfully influencing match results

بند 10- تحت تاثیر قراردادن غیر قانونی نتایج مسابقات

Article 69

ماده 69

Anyone who conspires to influence the result of a match in a manner contrary to sporting ethics shall be sanctioned with a match suspension or a ban on taking part in any football-related activity as well as a fine of at least CHF 15,000. In serious cases, a lifetime ban on taking part in any football- related activity shall be imposed

پاراگراف 1- هرشخصی [حقیقی یا حقوقی] که برای تحت تاثیر قراردادن نتیجه یک مسابقه به شیوه ای که مغایر با اخلاق ورزشی می باشد تبانی نماید، به محرومیت یا منع از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال و نیز به جریمه حداقل  15 هزار فرانک سوئیس مجازات میگردد.

In the case of a player or official unlawfully influencing the result of a match in accordance with par. 1, the club or association to which the player or official belongs may be fined. Serious offences may be sanctioned with expulsion from a competition, relegation to a lower division, a points deduction and the return of awards

پاراگراف 2- در موردی که یک بازیکن یا مقام فوتبالی، غیر قانونی نتیجه یک مسابقه را وفق پاراگراف 1 فوق تحت تاثیر قرار دهد باشگاه یا فدراسیونی که آن بازیکن یا مقام فوتبالی به آن تعلق دارد جریمه خواهد شد. ارتکاب تخلفات شدید، با اخراج از یک رقابت [تورنمنت]، سقوط به دسته پایین تر، کسر امتیاز و استرداد جوایز[مقام] مجازات خواهد شد.  

همانگونه ملاحظه می فرمایید مقررات فیفا با توجه به اوج قباحت و غیر ورزشی بودن ارتکاب تبانی موثر در نتیجه مسابقات فوتبال که دور از جوانمردی و رقابت منصفانه می باشد؛ بقدری سخت گیرانه می باشد که صحبتی از تجدیدبازی یا مسابقه یا اعلام نتیجه سه بر صفر تیم یا تیم های تبانی کننده نمی کند بلکه همانگونه در پاراگراف 2 فوق الذکر بیان شده است سخت ترین مجازاتها شامل اخراج از رقابتها، سقوط به دسته پایین تر، کسر امتیاز و استرداد مقام قهرمانی یا نایب قهرمانی و غیره را در مورد باشگاههای تبانی کننده اعمال می کند.

حال نگاهی به مقررات فدراسیون فوتبال ایران در مورد تبانی در مسابقات فوتبال می پردازیم. در مقررات فدراسیون فوتبال ایران به تبعیت از مقررات فیفا و ای اف سی، موضوع تبانی در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ذکر گردیده است. ماده 72 آیین نامه انضباطی فوتبال ایران مقرر می‌دارد:

آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران

ماده 72- سلامت مسابقات، تبانی:

1- تمام اشخاص تابع اساسنامه نظرات فدراسیون فوتبال حد و مکلف هستند از ارتکاب هرگونه رفتاری که به سلامت مسابقات لطمه وارد نماید آینده باید همواره و به طور کامل با فدراسیون فوتبال برای مبارزه با چنین رفتارهایی همکاری همه جانبه و کامل نمایند.

2- اهم مصادیق نقض سلامت مسابقات به شرح زیر است هرچند محدود به موارد ذیل نیست:

 الف- تاثیر ناروا یا غیرقانونی بر روند یک مسابقه یا نتیجه آن:

هر شخصی که مبادرت به طراحی، زمینه سازی یا اقدام برای تاثیرگذاری بر نتیجه یک مسابقه بر خلاف اخلاق و شئونات ورزشی نماید به محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی به مدت حداقل ۱۲ ماه به علاوه ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد. در صورت شدت اقدامات یا اهمیت فراوان موضوع، باید چنین شخصی را برای تمام عمر از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم نمود.

ب- در صورتی که مقامات رسمی یا بازیکنان یک باشگاه در تخلف فوق مداخله داشته باشند؛ رکن قضایی، باشگاه مذکور را به حداقل ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌نماید. در صورت شدت اقدامات یا اهمیت فراوان موضوع، علاوه بر جریمه نقدی فوق، باید حداقل یکی از مجازاتهای اخراج از رقابت‌ها، سقوط به دسته پایین‌تر، کسر امتیاز یا استرداد جوایز و عنوان یا ترکیبی از آنها را برای باشگاه در نظر گرف

3- اگر بعد از خاتمه لیگ ادعایی مبنی بر تبانی مطرح شود این موضوع نمی تواند منجر به تغییر نتایج شود و مسابقه ی مذکور هم تکرار نخواهد شد اما سایر مجازات‌ها قابل اعمال هستند.

بنابراین همانگونه ملاحظه می فرمایند بند 3 ماده 72 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران به تبعیت از پاراگراف 2 ماده 69 آیین نامه انضباطی فیفا بخصوص زمانیکه رقابتها به پایان رسیده باشد، به مجازات تغییر نتیجه بازی یا تکرار مسابقه ای که در آن تبانی شده است حکم نمی نماید؛ زیرا مسابقات یا رقابتهای مربوطه پایان یافته است و نمی شود تیمهای شرکت کننده را به مسابقه یا برگزاری بازی دیگری فرا خواند؛ یا در جدول نتایج و امتیازات آن رقابتها با اعلام نتیجه سه بر صفر تغییری ایجاد نمود اما همانگونه که در انتهای پاراگراف 3 ماده 72 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران تصریح شده است؛ سایر مجازاتها در بند ب همان ماده شامل اخراج از رقابت‌ها، سقوط به دسته پایین‌تر، کسر امتیاز یا استرداد جوایز و عنوان یا ترکیبی از آنها قابل اعمال می باشند.

 غلامرضا رفیعی/ وکیل پایه یک دادگستری