یک جشن بارسایی؛ درسی برای فوتبال ایران

یک جشن بارسایی؛ درسی برای فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه"، به سه جشن آخر فوتبال ایران نگاه کنیم؛ جشن بدرقه تیم ملی، قهرمانی استقلال در جام حذفی و قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر. کدام یک جای دفاع داشتند و کدام یک استانداردهای بین المللی را حفظ می‌کنند؟ می توان با قاطعیت پاسخ منفی داد اما برای اثبات این ادعا، بد نیست نگاهی بیاندازیم به واپسین جشن فوتبالی در لالیگا، لیگی که در فوتبال اروپا بسیار معتبر است.

کاتالان ها در مقابل سوسیداد، نظاره گر آخرین بازی دن آندرس در تیمشان بودند. از بخت خوب، بازی آخر در نیوکمپ برگزار شد و _برای بارسایی ها_ چه بهتر که فصل با قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی خاتمه یافت.

چه طور می شد به بهترین شکل، این سه واقعه بزرگ را گرامی داشت؟ بله، دقیقا همانطور که بارسلونایی ها انجامش دادند. یک پروژه موزاییکی که در آن از تمام پتانسیل ورزشگاه استفاده شده بود و محتوای مناسبی هم داشت، نشان می داد که قرار است ورزشگاه بزرگ شهر بارسلون، شب خاطره انگیزی را سپری کند.

در جریان مسابقه، هواداران به شدت اینیستا را تشویق کردند اما سوت پایان که زده شد، بازیکنان به رختکن رفتند، نور ورزشگاه از حالت عادی خارج شد و دقایقی بعد، شاگردان والورده با پیراهن هایی به نام کاپیتانشان وارد زمین شدند.

استفاده از چیزی که می توانیم آن را رقص نور بنامیم به همراه تاریکی خاص ورزشگاه و فلش دوربین هواداران که با موزیک هایی جالب همراه شده بودند، فضای خاصی به ورزشگاه نیوکمپ می بخشید. گوینده ورزشگاه تک تک نام بازیکنان را اعلام کرد و نامشان با پروژکتور، روی زمین چمن نقش میبست.

سپس اینیستا دستور به یک آتش بازی بزرگ داد. چیزی که عیش بارسایی ها را کامل و پایان حضور پرافتخار شماره 8 را به بهترین شکل گرامی می داشت.

اما جشن های فوتبالی ایران چند درصد به این جشن و دیگر مراسم های این چنینی شباهت دارد؟ فصل پیش یک هماهنگی ساده برای حضور هانی نوروزی روی سکوی قهرمانی انجام نشد، این فصل هم که جشن سرخ ها کاستی های فراوانی داشت، در مراسم قهرمانی آبی ها نیز چمن مملو از تماشاگر شد و یک هوادار، چشمش را و یک عکاس دوربینش را از دست دادند.