تحولات فرانسوی از نوع دشان/ جوان اما درخشان و تاکتیکی

تحولات فرانسوی از نوع دشان/ جوان اما درخشان و تاکتیکی

وب سایت رسمی برنامه نود- دیدیه دشان را با بازی ظریف و قدرتمندانه در میانه میدان تیم ملی فرانسه به یاد می‌آوریم و وقتی پس از پایان دوران پرافتخار بازی به مربیگری روی آورد در المپیک مارسی هم همان سبک تلفیقی قدرتمندانه و ظریف را در تیمش القا کرد.

به گزارش سایت نود، از وقتی لیست نهایی تیم ملی فرانسه اعلام شد، هجمه فرانس فوتبال و اکیپ روی آقای سرمربی به خاطر خط زدن امثال مارسیال به اوج رسید اما اگر به شکل آماری، انتخاب‌های دشان را مورد بررسی قرار دهیم تا حدود زیادی حق را به او می‌‎دهیم.

 انتخاب بنجامین مندی گرانقیمت به عنوان گزینه اول سمت چپ خط دفاعی نشان از تفکرات تهاجمی کاپیتان سابق تیم ملی فرانسه دارد.این بازیکن  4 سال درخشان را در مارسی و موناکو پشت سر گذاشت و هر چند علاقه زیادی به تهاجم دارد اما برخلاف بازیکنی مثل مارسلو آنقدر در امور تهاجمی غرق نیست که گاهی اوقات وظایف اصلی‌اش در دفاع را فراموش کند.

 در جناح مخالف او، سیدبه، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. او کم‌تر از مندی توان تهاجمی دارد و ایستا بازی کردنش می‌تواند مشکل‌ساز شود. او کنار واران و اومتیتی، به شرط آمادگی کامل، خط دفاعی قدرتمندی برای فرانسه می‌سازد.

 خط میانی پرقدرت 

4 بازیکن اصلی خط میانی، میانگین 85 درصد قطع توپ را ثبت کردند؛ آماری که اگر تداوم داشته باشد، قطعا برای همه تیم‌های حاضر در جام‌جهانی دردسرساز خواهد شد. در این خط، تعادل به طور کامل برقرار است؛ هر چقدر بازیکنانی مانند کانته و انزونزی در امور تدافعی و جنگ‌های تن به تن تخصص دارند به همان میزان پوگبا و تولیسو،مهاجمانی هستند که لباس هافبک به تن کرده‌اند! شیوه بنیادی و اصلی فرانسه، مبتنی بر پرس از بالا، پاسکاری با حوصله در خط میانی به قصد ایجاد شکاف در تیم رقیب و بازی تک ضرب و فرصت‌طلبانه در خط حمله است. دشان بر پایه این تفکرات نفراتش را  انتخاب کرده.  در خط حمله با غیبت حالا عادی شده بنزما، گزیزمان و احتمالا دمبله حرف اول و آخر را می‌زنند. شم گلزنی گریزمان کنار سرعت دمبله، فرانسه جذابی را در خط حمله می‌سازد. ژیرو، تووین (که فصل درخشانی را در مارسی پشت سر گذاشت)، لمار و حتی فکیر هم در مواقغ لزوم می‌توانند به کمک تیم دشان بیایند. اسلحه مخفی هم بی‌گمان کیلیان امباپه گرانقیمت نام دارد؛ مردی که با سرعت و شم گلزنی‌اش توان زیر و رو کردن فرانسه را خواهد داشت.

 تیم جوان اما امیدوار

 فرانسه در حالی به جام‌جهانی 1998 رفت که فقط 13 بازیکن از لیست 23 نفره‌اش تجربه حضور در یک تورنمنت را داشتند. حالا  هم 35 درصد تیم هم از تجربه یک تورنمنت بزرگ بی‌بهره هستند. نشانه‌ها راه را  نشان می‌دهند اما دشان بهتر از هر کسی می‌داند آنچه در میدان بزرگی مانند جام‌جهانی رخ می‌دهد با تئوری‌های فعلی تفاوت زیادی دارد.

1977