نفر به نفر با خط‌خورده‌های تیم ملی؛ چرا سیدجلال و وریا خط خوردند؟

نفر به نفر با خط‌خورده‌های تیم ملی؛ چرا سیدجلال و وریا خط خوردند؟

وبسایت رسمی برنامه نود - خط خوردن جلال حسینی، کاوه رضایی، وریا غفوری و حسین حسینی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. 

به گزارش وبسایت نود، لیست 24 نفره تیم ملی برای سفر به ترکیه مشخص شد و بر این اساس 11 بازیکن که در اردوی قبلی حاضر بودند احتمالا از حضور در جام‌جهانی ناکام ماندند. حسین حسینی، سعید آقایی، امید نورافکن، محمد انصاری، جلال حسینی، بیت‌آشور، وریا غفوری، احمد عبدالله‌زاده، علی کریمی، سروش رفیعی و کاوه رضایی یازده بازیکنی هستند با قلم قرمز کی‌روش کنار گذاشته شدند. هر چند که طبق اعلام سایت فدراسیون، جلال حسینی، وریا غفوری، کاوه رضایی و حسین حسینی همچنان شانس بازگشت به لیست را دارند. طبق دیتای متریکا، آمار بازیکنانی که خط خوردند را بررسی می‌کنیم.

نفر به نفر با خط خورده‌های تیم ملی: 

استندبای‌ها

وریا غفوری: «دیگه باید چیکار می‌کرد که دعوت شه؟» این اولین سوالی است که بعد از مشاهده لیست تیم ملی پرسیده شد. وریا در این فصل چهار گل زد و چهار تا هم پاس گل داد. از هر چهار شوت غفوری، یکی گل شد که بالاترین نرخ تبدیل شوت به گل را در بین بازیکنان استقلال داشت. در هر بازی 1.8 تکل موفق زد که حتی دفاع‌های میانی و هافبک‌های دفاعی استقلال هم در عملکردهای دفاعی به اندازه او موفق نبوده‌اند. وریا از نظر تعداد دریبل هم دومین بازیکن برتر این فصل استقلال بود. واقعا وریا باید چیکار می‌کرد که خط نخورد؟

جلال حسینی: عجیب‌ترین خط قرمز کی‌روش روی نام سیدجلال کشیده شد. بازیکنی که طبق نمرات سایت نود دومین بازیکن برتر فصل بود و با قهرمانی این فصل پرسپولیس، پرافتخارترین بازیکن لیگ شد. آمارها دلیلی برای این تصمیم کی‌روش پیدا نکرده‌اند و  باید منتظر توضیحات سرمربی تیم ملی ماند.

حسین حسینی: دروازه‌بان استقلال در نیمی از بیست مسابقه لیگ برتر که به میدان رفت گل نخورد. او در این فصل با گل نخوردن در 872 دقیقه، رکورد طولانی‌ترین زمان گل نخوردن در لیگ برتر را به نام خودش ثبت کرد. حسینی به طور میانگین در هر نود دقیقه 0.7 گل خورده است و با مهار سه توپ در هر بازی، معدل 82.2 درصد مهار توپ‌های در چارچوب را ثبت کرده است.

کاوه رضایی: 12 گل و 6 پاس‌گل آمار فوق‌العاده کاوه در 29 بازی شارلواست. آماری که او را جزو 5 گلزن برتر لیگ بلژیک قرار می‌دهد. ولی کی‌روش ترجیح داد از بین هفت مهاجم آماده‌اش، کاوه را خط بزند.

خط‌خورده‌ها

سعید آقایی: طبق نمرات آنالیزورهای 90 سعید آقایی صد و بیست‌ویکمین بازیکن لیگ هفدهم بود و حضورش در لیست 35 نفره کی‌روش هم جزو عجایب بود. دفاع چپ سپاهان در 27 مسابقه‌ای که به میدان رفت هیچ گلی نزد و فقط یک پاس گل داد. آقایی از نظر دقت پاس، نهمین بازیکن فصل سپاهان بود و در پاس کلیدی هم با میانگین 0.3 در هر بازی آمار ناامیدکننده‌ای دارد. در عملکردهای دفاعی هم آمار ویژه‌ای ندارد و در هر بازی فقط 4 مرتبه به کمک تیم‌اش می‌آید.

امید نورافکن: آچارفرانسه این فصل استقلال، نورافکنی بود که در شش پست مختلف برای این تیم بازی کرد. اما توانایی بازی در پست‌های مختلف هم باعث نشد که کی‌روش مهر تایید نهایی را روی پاسپورت امید بزند. بازیکن 21 ساله و مستعد استقلال فقط روی یک گل و یک پاس گل استقلال تاثیر داشت و آمار تهاجمی خوبی نداشت. آمارهای دفاعی نورافکن هم چنگی به دل نمی‌زد و در هیچ کدام از عملکردها جزو پنج بازیکن برتر استقلال هم نبود تا کی‌روش را برای حضور در روسیه قانع کند.

محمد انصاری: برای بررسی دلیل خط خوردن انصاری باید جایی دورتر از آمار را نشانه گرفت. انصاری در این هفته‌ها فشار کافی روی مهاجم حریف را نمی‌آورد و در یارگیری نفر به نفر حساسیت کافی به خرج نمی‌داد. اتفاقی که باعث شد پرسپولیس هم چند گل روی همین کم‌تفاوتی انصاری دریافت کند و در نهایت کی‌روش هم روی او خط قرمز کشید.

استیون بیت‌آشور: در یازده بازی، یک گل زد، سه پاس گل داد. اما این بازیکن دورگه هم مانند وریا غفوری از لیست خط خورد تا رامین رضاییان بی‌رقیب‌تر از همیشه راهی روسیه شود.

احمد عبدالله‌زاده: 81.4 درصد از پاس‌های عبدالله‌زاده در لیگ هفدهم به مقصد رسید؛ یعنی بالاتر و بادقت‌تر از همه بازیکنان فولاد. احمد در هر 90 دقیقه به طور میانگین 1.3 توپ از حریف می‌گیرد که تبحر بالای او در تکل‌موفق را به اثبات می‌رساند. ولی قد نه‌چندان بلند و ضعف‌اش روی توپ‌های هوایی اجازه نداد که در لیست نهایی تیم ملی حضور داشته باشد.

علی کریمی: مصدومیت بدموقع او را از سفر به روسیه ناکام گذاشت.

سروش رفیعی: هم‌پست بودن با مسعود شجاعی، اشکان دژآگه و سامان قدوس باعث شد که رفیعی در فصل نه‌چندان خوب‌اش رقابت را به این سه لژیونر ببازد و فرصت حضور در روسیه را از دست بدهد.


14001