وقتی غزال تیزپا به اجبار سرباز شد!

وقتی غزال تیزپا به اجبار سرباز شد!

به گزارش " ورزش سه " برنامه ی دورهمی به کارگردانی مهران مدیری ؛ شب گذشته مهمانی جذاب و فوتبالی را به خود می دید و آن کسی نبود جز خداداد عزیزی . 


خداداد در این برنامه از همه مباحث سخن گفت ؛ مسائل پشت پرده فوتبال ، جادوگری ، قلیان کشیدن بازیکنان و بحث حضورش در تیم ملی از مهم ترین آن ها بود . 


عزیزی از اول صحبت های خود را بر پایه شوخی بنا کرد و شب گرمی را برای مخاطبان به همراه مدیری ایجاد کرد . وی اعلام نمود که برای رسیدن به این برنامه دو روز کامل در راه بوده است تا به دورهمی برسد .

 
"ورزش سه " گزیده ای از برنامه شب گذشته را برای مخاطبانش منتشر می کند : 


از شیوه های برره ای در تمرینمان استفاده کردیم !


صحبت های جالب خداداد با خاطره ای از زمان حضورش در تیم عقاب تهران شروع شد . این خاطره با الهام گرفتن از سریالی از مهران مدیری به نام شب های برره به وجود آمده است و خداداد آن را اینگونه تعریف می کند : بچه های ما آن زمان قراری گذاشته بودند که هر کس در تمرین گل بزند به تقلید از سریال شما که یک نفر را می گذاشتید و می گفتید بپر روش ؛ همگی روی آن کسی که گل زده بپرن ! 
ما یک بازیکن رشتی داشتیم به نام مازیار ربیعی که این بنده خدا در تمرین گلی به ثمر رساند و بنده ، محمد خرمگاه ، توپالوویچ و دروازه بان خارجی‌مان بعد از این گل همگی بر روی ربیعی پریدیم که این حرکت ما منجر به شکستن دنده این بنده خدا شد و سریال شما به نوعی بد آموزی داشت !


از زمین های خاکی مشهد به اروپا رفتم 


غزال تیز پای فوتبال ایران صحبت های جالبی پیرامون روند شروع فوتبالش انجام داد . خداداد عزیزی روند شروع فوتبالش را اینگونه توضیح داد : من از اول در زمین های خاکی و خیابان های مشهد فوتبال بازی می کردم تا اینکه وارد جوانان ابومسلم شدم . بعد سربازی بنده در تیم فتح سپاه افتاد و دو سال در آنجا بودم . بعد از فتح سه سال را در بهمن تهران گذراندم و در سال 74 به آلمان رفتم و مانند فتح در آن جا هم سه سال حضور داشتم و بعد از آن یک سال را در آمریکا سپری کردم و در دو مقطع هشت و سه ماهه فوتبال امارات و قطر را تجربه کردم . بعد از آن به ایران برگشتم و سه سال در پاس فوتبال بازی کردم و سپس به مدت پنج ماه به اتریش رفتم و در آخر فوتبال خودم را در راه آهن تهران که سال 84 بود؛ تمام کردم . 


در حد و اندازه های تیم پروین نبودم 


آقای پروین من را اولین بار در سن نوزده سالگی به تیم ملی ایران دعوت کرد . علی پروین هم یک سری خصوصیات خاص دارد و معمولا بازیکن جوان به تیم ملی دعوت نمی کرد که در آن زمان شرایط جور شد و من را دعوت کرد . 
من به تمرین تیم ملی رفتم و حتی تا 25 نفر نهایی هم حضور داشتم که قرار شد دو نفر از این لیست خط بخورند . من هم به دلیل اینکه در حد و قواره های مهاجمان آن زمان نبودم پیش آقای پروین رفتم و خودم گفتم که من را خط بزنید تا من با تمرین بیشتر به سطح مهاجمان آن زمان تیم ملی که شامل فرشاد پیوس ، صمد مرفاوی ، جمشید شاه محمدی و مرتضی کرمانی می شدند ؛ خودم را برسانم و بعد در خدمت تیم ملی باشم . 
بعد از این حرف ، بنده به مدت پنج سال و تا 24 سالگی در تیم ملی حضور نداشتم و من را دعوت نمی کردند . 

خداداد عزیزی در مجموع 11 گل با پیراهن تیم ملی کشورمان به ثمر رسانده است. وی در رابطه با گل های خاطره انگیزش گفت : من جز گل به استرالیا ؛ دو گل جالب دیگر دارم که در ذهن فوتبال دوستان مانده است . یک گلم به عربستان که ما آن بازی را 3 بر 0 بردیم و دیگری گل دوم ایران به کره در جریان مسابقه ای که تیم ایران 6 گل وارد دروازه کره جنوبی کرد . 

نسل ما حرف زور قبول نمی کرد

بعد از اتمام این مباحث ، مهران مدیری صحبت هایی پیرامون یاغی بودن نسل 98 مطرح کرد و خداداد این گونه پاسخ داد : باید ببینیم مردم و شما یاغی را چگونه معنی می کنند . 
من می توانم بگویم که نسل ما نسلی بود که زیر بار حرف زور نمی رفت . الان طوری شده است که با پول همه مسائل را حل می کنند . زمان ما پولی در فوتبال نبود و اگر حرف زوری بود همه پای آن می ایستادند . بنده یادم هستش که در 22 سالگی به تهران آمدم تا برای باشگاه فتح بازی کنم . همان موقع ابومسلم به تهران آمده بود که برابر پرسپولیس مسابقه خود را انجام بدهد . من آن زمان از هتل باشگاه فتح فرار کردم و به استادیوم آزادی آمدم  و در خوابگاه شماره یک آزادی و کنار بچه های ابومسلم در یک کمد کوچک پنهان شدم . باشگاه فتح دو ماشین دژبان دنبال من فرستاد و اعلام کرد اگر بر نگردید ، دست گیرت می کنیم و اضافه خدمت می خورید . من نرفتم و بعد از آن بازی کردم و بعد مسابقه من را با دستبند بردند و من را به مدت سه روز در کانکسی حبس کردند و بعد از آن با تیم فتح قرارداد امضا کردم .
وی ادامه داد : نسل ما حرف زور قبول نمی کرد . اما حالا اینطوری نیست و بازیکنان اصلا دنبال حق خود نمی روند و با پول همه چیز را حل می کنند . 


فوتبال ما از راس خراب است 


الان طوری شده که تمام ارقام قرارداد ها غیر واقعی شده و بازیکن با گرفتن نصف آن قرارداد هم راضی می شود . در حال حاضر باشگاه ها با بازیکنی که رقمش 100 ملیون است ، قرارداد 500 ملیونی منعقد می کنند و بازیکن با گرفتن 200 ملیون مشکلش حل می شود . فقط ما نمی فهمیم بقیه این پول کجا می رود و کجا خرج می شود ؟
عزیزی در ادامه گفت : داستان های پشت پرده فوتبال ما هیچ وقت درست نمی شود . 
فوتبال ما از بالا خراب است و وقتی می خواهید چیزی را درست کنید باید از بالا آن را ترمیم کنید . در راس فوتبال کسانی داریم که این کار را انجام می دهند . به طور مثال باشگاهی داریم که در آن مدیرعامل ، سرمربی و یک دلال با هر بازیکنی که قرارداد می بستند ؛ 30 درصد پول قرارداد را می گرفتند و هر کدام 10 درصد سهم می بردند .
تا وقتی این چیزها در فوتبال ما وجود دارد این مسائل درست نمی شود . 


ایران را با جادوگری در گروه اسپانیا قرار دادم 


خداداد عزیزی جزو اولین کسانی است که بحث جادوگری در فوتبال را مطرح کرده است . وی حول محور این داستان توضیحاتی را ارائه کرد : من به مدیرعاملی که در جریان زد و بند و جادوگری بود گفتم که شما آدم دینی و اخلاقی هستید و خبر دارید که سرمربی تیمتان در جریان جادوگری قرار دارد و برای آن جادوگر ماشین و خانه خریدند و آن آقای جادوگر هم کارش را انجام می داد و از نظر آن ها درست بود . این جادوگر دقیقه 70 برگه ای به سرمربی می داد که فلان بازیکن را بیرون بکش و نفر دیگر را جایگزین کن یا پیراهن و کفش فلان بازیکن را به من بدهید تا من روی آن کار کنم که بازیکن بتواند گل بزند . 
من به مدیرعامل گفتم که شما از این کارها با خبری و چرا کاری انجام نمی دهی که به من گفتند نباید آبروی مومن را برد . من فقط نمی دانم که آن سرمربی چطور مومنی است ؟!
عزیزی در ادامه گفت : آن قدر بحث جادوگری در فوتبال مطرح است ؛ بنده موقع قرعه کشی جام جهانی در جمع دوستانم به شوخی جادوگری کردم . در آن زمان ایران در سید c قرار داشت و وقتی قرعه اسپانیا و پرتغال انجام شد ، بنده با شوخی به دوستانم گفتم الان جادوگری می کنم تا ایران در این گروه قرار گیرد . اول از همه تیم دیگری از گوی خارج شد ولی چون تیم اروپایی بود در گروه اسپانیا و پرتغال جای نگرفت و گوی بعدی که خارج شد ؛ ایران بود و در B قرار گرفت و این گونه جادوی من با موفقیت همراه شد . 


90 درصد بازیکنان قلیان می کشند

خداداد صحبت های جنجالی ای در خصوص قلیان کشیدن بازیکنان فوتبال انجام داد و گفت: بنده زمانی که فوتبالیست بودم قلیان نمی کشیدم ولی الان 90 درصد بازیکنان ، هم بازی می کنند و هم قلیان می کشند . در حال حاضر کمیته اخلاق به دنبال این است تا بازیکنانی که قلیان می کشند را محروم کند . اما بحث من این است که قلیان کشیدن بازیکنان به هیچ کس ربطی ندارد و مربوط به خودش است . همانطور که الان می بینید در اروپا بازیکنانی داریم که سیگار می کشند و مشکلی ندارد ولی در مکان های عمومی این کار را انجام نمی دهند . 
در اروپا بازیکن سیگارش را می کشد ولی سر موقع می خوابد . در ایران بازیکنان ما ساعت سه صبح در حال ذغال گذاشتن برای قلیان هستند!
عزیزی در آخر این بحث خاطره ای را بیان کرد : بنده در باشگاهی بودم که ساعت یک نصف شب سرپرست تیم به خانه من آمد و گفت مدیرعامل در باشگاه جلسه ای را برگزار کرده است . بنده به ساختمان پنج طبقه ای باشگاه رفتم و به محض این که وارد ساختمان شدم ؛ بوی قلیان به دماغم خورد . به دفتر مدیریت رفتم که ایشان اعلام کرد که این چه وضعی است ؟ تمام بچه ها با هم جمع شده اند و چنان قلیان می کشند که تمام اتاق را دود گرفته است ! خواهش می کنم که یک راهکار به ما بدهید تا ما مدیریت بحران کنیم . من هم گفتم کارم فوتبال است و چه مدیریت بحرانی می توانم بکنم . تنها کاری که می توان کرد ؛ این است که همه این بازیکنان را بیرون کنید تا دیگر دور هم جمع نشوند . 

مهاجم اسبق تیم ملی ایران در آخر برنامه جام بهترین بازیکن ماه آسیا را به برنامه دورهمی تقدیم کرد و گفت : تمامی بازیکنان ایران که بازیکن سال آسیا شدند از نسل 98 هستند . در حالی که بازیکنان حال حاضر حتی به بازیکن ماه آسیا هم نمی رسند چه برسد که بازیکن سال آسیا شوند !