نگاهی به تغییر مداوم مربیان در پرافتخارترین تیم لیگ برتر؛ از الگوی ثبات تا نماد بی ثباتی

نگاهی به تغییر مداوم مربیان در پرافتخارترین تیم لیگ برتر؛ از الگوی ثبات تا نماد بی ثباتی

وبسایت رسمی برنامه نود - سپاهان اصفهان در هفته بیست و یکم لیگ برتر بدون زلاتکو کرانچار به مصاف فولاد خوزستان می رود تا مثل چند فصل گذشته باز هم پیش از پایان فصل، تغییراتی در این تیم ایجاد شود.  

به گزارش وب سایت نود، سپاهان اصفهان سالها به عنوان باثبات ترین تیم ایران شناخته می شد اما حال و روز این تیم در چند فصل اخیر عکس این قضیه را نشان می دهد و تغییر در کادر فنی یا مدیریت باشگاه راهکاری است که در زردپوشان دیار زاینده رود در این چند سال به دفعات به کار گرفته و برای رفع بحران یا ضعف نتیجه گیری، اقدام به تعویض کادر فنی یا مدیریتی باشگاه خود کرده اند. در هفته بیست و یکم، کریم قنبری هدایت سپاهان را بر عهده خواهد داشت و سرمربی بعدی این تیم که به احتمال فراوان خارجی خواهد بود، به عنوان بیستمین مربی سپاهان اصفهان (بیست بار تغییر مربی) در این تیم فعالیت خواهد کرد.

نیمکت سپاهان اصفهان که در دوره های ابتدایی لیگ برتر از ثبات بیشتری برخوردار بود، در 3-4 سال اخیر بارها دستخوش تغییرات شده است، به طوریکه این تیم از لیگ چهاردهم در هر فصل دست به تغییر مربی زده و در این 4 دوره، هیچ فصلی را با یک مربی تمام نکرده است. از ابتدای لیگ برتر چهاردهم، این مربیان هدایت زردپوشان اصفهانی را بر عهده داشته اند؛ زلاتکو کرانچار، حسین فرکی، ایگور استیماچ، قاسم زاغی نژاد، عبدالله ویسی و کرانچار. نام دو مربی دیگر را هم باید به این فهرست اضافه کرد؛ کریم قنبری مربی موقت سپاهان در دیدار با فولاد خوزستان و مربی جایگزین کرانچار که در این صورت، تعداد مربیان سپاهان از ابتدای لیگ برتر چهاردهم تا کنون (با احتساب مربی موقت در هفته 21 و سرمربی بعدی) به عدد 8 می رسد که نشان از بی ثباتی کامل در پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر است. میانگین عمر مربیگری در تیم سپاهان اصفهان در همین بازه زمانی، حدود 13/5 هفته برای هر مربی است.

تغییر 8 مربی در سپاهان اصفهان در طی حدود 3/5 فصل (80 هفته بازی) در حالی در این تیم صورت گرفته که پیش از این، این تعداد از تغییر مربی در سپاهان اصفهان 6/5 فصل (217 هفته بازی) طول کشید. یعنی سپاهان از نیم فصل دوم لیگ برتر هفتم تا پایان لیگ برتر سیزدهم به اندازه ابتدای ابتدای لیگ چهاردهم تا آخرین هفته برگزار شده در لیگ برتر هفدهم (یعنی 8 تغییر مربی) تغییر در کادر فنی خود داشته است. به این ترتیب، میانگین عمر مربیگری تیم سپاهان از فصل هفتم تا پایان لیگ برتر سیزدهم 27 هفته برای هر مربی خواهد بود که این میزان دو برابر طولانی تر از بازه زمانی فعلی است.

البته تغییرات تیم سپاهان نه فقط در کادر فنی، که در این چند ساله در سطح مدیریت باشگاه هم اعمال شده و در حالیکه محمدرضا ساکت یک دهه بر صندلی مدیریت این باشگاه تکیه زده بود، پس از او و از سال 1390 تا کنون پنج بار مدیرعامل این باشگاه تغییر کرده است.






2081